بخشنامه صیانت و بازرسی نمایشگاه های فرهنگی دیجیتال

مقدمه

با هدف فراهم آوردن مکانی بانظم و بانشاط و عاری از هرگونه ناهنجاری برای ارائه‌دهندگان کالا و خدمات فرهنگی دیجیتال و خریداران و کاربران آنها، این بخشنامه مشتمل بر ضوابط و شرایط حاکم بر هریک از مراحل برپایی، پشتیبانی و پایانی نمایشگاه ابلاغ می‌گردد.

بخش یکم: ویژگی‌های درخواست‌کنندگان

ماده ۱٫ هر شخص حقیقی یا حقوقی که آثارش دارای مجوز نشر از مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال می‌باشد، می تواند درخواست خود را برای شرکت در نمایشگاه به ثبت برساند.

تبصره ـ الف: اشخاصی که درخواست دریافت پروانه فعالیت از مرکز را تقدیم داشته‌اند، لیکن هنوز دریافت نداشته‌اند، در صورت فراهم بودن سایر شرایط( تایید واحد صیانت و بازرسی و عدم عرضه محصول و صرفاً جهت نمایش)می‌توانند برای حضور در نمایشگاه ثبت‌نام کنند.

ب: سایت هایی امکان حضور و ثبت نام در نمایشگاه را دارند که در سامانه ساماندهی ثبت و لوگوی هوشمند طلایی را دریافت نموده باشند.

ج: اپ استورهایی(app store) امکان حضور و ثبت نام در نمایشگاه را دارند که دارای مجوز مربوطه از مرکز بوده و در طول برگزاری نمایشگاه ملزم به ارائه محتوای دارای مجوز از مرکز می باشند.

ماده ۲٫ ارائه مدارک شناسایی معتبر برای آن دسته از اشخاصی که از مرکز پروانه فعالیت دریافت کرده‌اند، الزامی نیست و تنها آن دسته از اشخاصی که مشمول تبصره ماده (۱) می‌شوند، موظفند مدارک هویتی خود یا مؤسسه متبوعشان به انضمام و نمونه محصولات قابل نمایش را جهت بررسی ارائه کنند.

ماده ۳٫ چنانچه شمار درخواست‌کنندگان بیش از گنجایش نمایشگاه باشد، اولویت با دارندگان پروانه فعالیت و سپس موسساتی که با تایید مرکزپیشینه فعالیت مؤثر در این عرصه دارند می توانند حضور داشته باشند و تخلفی از آنها نزد مرکز به ثبت نرسیده باشد.

بخش دوم: شیوه ثبت‌نام

ماده ۴٫ ثبت‌نام نخستین درخواست شرکت در نمایشگاه با مراجعه به پنل کاربری شرکت به عمل می‌آید. اشخاص مشمول تبصره ماده (۱) می‌توانند نسخه الکترونیکی (اسکن شده) مدارک هویتی خود یا مؤسسه متبوعشان را به دبیرخانه مرکز تحویل یا ارسال نمایند.

ماده ۵٫ زمان تحویل غرفه از تاریخ درج شده روی سایتSaramad.ir تا یک روز مانده به افتتاحیه می باشد و در صورت عدم حضور غرفه داران تا زمان مذکور غرفه به هیچ عنوان تحویل نخواهد شد و از این غرفه طبق صلاح دید مسئولین نمایشگاه استفاده خواهد شد.

ماده ۶٫ درخواست‌کننده موظف است به هنگام ثبت‌نام یک نفر را به عنوان «غرفه‌دار» و سایر اشخاص حاضر در غرفه را به عنوان «غرفه‌یار» معرفی و مشخصات هویتی آنها را ارائه کند تا مرکز برای آنها کارت شناسایی معتبر صادر کند.

تبصره ـ معرفی اشخاص زیر ۱۸ سال به عنوان غرفه‌دار و غرفه‌یار ممنوع است و غرفه داران ملزم به نصب کارت ارائه شده به روی سینه خود هستند،

ماده ۷٫ مسؤولیت غرفه با غرفه‌دار است و در نبود وی با یکی از غرفه‌یاران خواهد بود که به عنوان جانشین خود معرفی کرده است.

تبصره- کارت شناسایی به هیچ عنوان قابل واگذاری به غیر نمی باشد.

ماده ۸٫ درخواست‌کننده به هنگام مراجعه برای دریافت مدارک شرکت در نمایشگاه،در صورت نیاز به تشخیص مرکز چک متعلق به خود از سوی یکی از بانک‌های عامل معتبر و نه مؤسسات مالی و اعتباری یا سفته به مبلغ بیست تا پنجاه میلیون ریال به عنوان وجه‌الضمان حسن انجام تعهدات شرکت در نمایشگاه صادر و تحویل و رسید آن را دریافت می‌کند. این چک یا سفته تنها برای جبران زیان‌های احتمالی ناشی از قصور یا تقصیر شرکت‌کننده اخذ می‌گردد و در صورت وارد نیاوردن زیان، در پایان به وی بازگردانده می‌شود.

تبصره- مسئولیت عقد هرگونه قرارداد در محیط زمان برگزاری نمایشگاه (حقیقی و حقوقی ) به عهده شرکت یا موسسه مربوطه بوده و میبایست به تمامی مفاد آن پایبند باشد در غیر اینصورت مرکز و طرف دوم قرارداد حق هرگونه پیگیری قضایی را برای خود نافذ می دانند.

بخش سوم: کالاهای مجاز ورود به نمایشگاه

ماده ۹٫ کالاهایی که غرفه‌دار می‌تواند در حین برگزاری به نمایشگاه آورد باید مطابق دستورالعمل ستاد نمایشگاه و حراست باشد که: کالا و اقدام مجازی که غرفه دار می بایست مطابق دستور العمل ستاد نمایشگاه و کمیته حراست وارد نمایشگاه نمایند عبارتند از:

الف) لوازم اداری؛

ب) کالاهای مصرفی؛

پ) کالاهای تبلیغی ـ تزئینی؛

ت) کالاهای قابل عرضه.

ماده ۱۰٫ لوازم اداری، مانند میز، صندلی و ویترین، باید با مساحت غرفه تناسب داشته باشد و به مزاحمت اعم از سد معبر برای دیگران نینجامد.

ماده ۱۱٫ کالاهای مصرفی شامل اقلام خوراکی و ملزومات مصرفی اداری می‌شود که علاوه بر رعایت سایر مقررات قانونی، باید در حد متعارف به غرفه آورده شود، به ویژه آنکه مصرف آنها برای دیگران، به ویژه غرفه‌های همجوار مزاحمت و یا منجر به آلودگی محیط نمایشگاه نگردد .

ماده ۱۲٫ نصب هرگونه کالاهای تبلیغی ـ تزئینی شامل انواع بروشور، پوستر و بنرهای تبلیغاتی و همچنین نمایشگرهای دیجیتالی به همراه هدایای تبلیغاتی قابل عرضه به بازدیدکنندگان که نصب آنها در محیط غرفه یا عرضه به بازدیدکنندگان، علاوه بر رعایت ضوابط و مقررات قانونی که برای دیگران ایجاد مزاحمت ننموده و موجب آلودگی محیط نمایشگاه نگردد و در غیر اینصورت برابر ضوابط و مقررات اقدام خواهد شد .

تبصره ۱ـ نصب کالاهای تبلیغی ـ تزئینی در سایر محیط‌های نمایشگاه صرفاً با هماهنگی مسؤولین نمایشگاه مجاز است. در غیر این صورت فوراً نسبت به جمع‌آوری آنها و برابر ضوابط با غرفه‌دار اقدام خواهد شد.

تبصره ۲- غرفه داران جهت نمایش و توزیع هرگونه کتاب، بولتن، بروشور، فیلم و نظایر آن در داخل غرفه در دوران برگزاری نمایشگاه باید قبلا با مدیریت نمایشگاه هماهنگی نموده، و نسبت به اخذ مجوز اقدام نمایند.

ماده ۱۳٫ آثار و محصولاتی در نمایشگاه قابل عرضه خواهد بود که ، وفق آیین نامه ساماندهی و ضوابط مربوطه و همچنین قانون پدیدآورندگان نرم افزارهای رایانه ای قبلا پروانه انتشار و یا مجوز را از مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال اخذ نموده باشند و یا تاییدیه ویژه نمایشگاه را از مرکز یاد شده دریافت کرده باشند.

ماده ۱۴٫ غرفه‌دار موظف است پیش از گشایش غرفه، فهرست همه کالاهای خود، به جز اقلام مصرفی را به مسؤولین نمایشگاه ارائه دهد.

بخش چهارم: آراستگی و پاکیزگی غرفه‌ها

ماده ۱۵٫ غرفه‌دار و غرفه‌یاران، دربرابر آراستگی و پاکیزگی غرفه خود مسؤولیت تضامنی دارند و نمی‌توانند به بهانه عدم حضور غرفه‌دار از ایفای وظایف سرباز زنند و چنانچه در پی فعالیت آنها هرگونه بی‌نظمی یا آلودگی در محیط غرفه یا محیط مشاع نمایشگاه مشاهده گردد غرفه مذکور می بایست در اسرع وقت نسبت به بازگرداندن نظم و پاکیزگی آنجا اقدام کنند.

ماده ۱۶٫ غرفه‌دار موظف است ورود و خروج کالاهای خود به نمایشگاه در حین برگزاری را با هماهنگی مسئولین نمایشگاه به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که نظم نمایشگاه مختل نشده و ترجیحاً پیش از گشایش در صبح هنگام به انجام رساند.

تبصره- کلیه وسایل، کالاها و لوازمی که برای دکوراسیون غرفه ها به کار رفته است باید از غرفه ها خارج و غرفه، سالن یا فضای باز به همان صورت اولیه تحویل برگزارکننده شود.

بخش پنجم: اخلاق فردی و حرفه‌ای

ماده ۱۷٫ غرفه‌دار و غرفه‌یاران موظفند ادب و نزاکت را به هنگام حضور در غرفه و نمایشگاه رعایت کنند و از هرگونه رفتار خلاف اخلاق، مانند توهین و مزاحمت برای دیگران بپرهیزند.

ماده ۱۸٫ غرفه‌دار و غرفه‌یاران باید از توانمندی تخصصی و حرفه‌ای کافی برای پاسخگویی به دستورها و درخواست‌های مأموران و بازدیدکنندگان برخوردار باشند.

ماده ۱۹٫ غرفه‌دار و غرفه‌یاران حق ندارند نسبت به سایر هم‌صنفان خود، چه اشخاص حاضر در نمایشگاه و چه آنهایی که شرکت نکرده‌اند، مرتکب رفتارهای ضداخلاقی حرفه‌ای شوند، مانند تبلیغات سوء علیه یکدیگر یا تبانی دو یا چند صنف علیه یک یا چند صنف دیگر، و موظفند اصول حاکم بر بازار رقابتی و سالم را رعایت کنند.

ماده ۲۰٫ غرفه دار موظف است که لیست محصولات مجاز به ارائه، که توسط ستاد برگزاری به وی ابلاغ خواهد شد، را به همراه قیمت و درصد تخفیف مصوب به نحو شایسته در غرفه خود در معرض دید بازدید کنندگان نصب نماید.

ماده ۲۱٫ تبلیغات محیطی مربوط به غرفه داران باید در محدوده محل غرفه آنها نصب شود نصب این اقلام در مسیرهای اصلی و فرعی مجاز نیست. در صورت نصب خارج از موارد مذکور و بنابر تشخیص واحد صیانت و بازرسی غیر مجاز می باشد .

ماده ۲۲٫ نصب و استفاده از هرگونه وسایل و تجهیزات تبلیغاتی و سمعی و بصری که برای سایر غرفه داران ایجاد مزاحمت نماید اکیدا ممنوع است و کنترل صدای داخل هر غرفه در محدوده غرفه برعهده غرفه دار بوده و در صورت تخلف نسبت به جمع آوری سیستم صوتی متخلفین اقدام می گردد.

ماده ۲۳٫ غرفه داران باید نیم ساعت قبل از ساعت های اعلامی در نمایشگاه حضور پیدا کنند و مجاز به تعطیل نمودن غرفه، و یا محل نمایش کالاهای خود در طول ساعات رسمی بازدید نیستند. در غیر این صورت تخلف محسوب شده و تبعات ناشی از آن (سرقت ، خرابی و … )بر عهده غرفه دار می باشد .

بخش ششم: پایان نمایشگاه و تحویل غرفه‌ها

ماده ۲۴٫ مسؤولیت صیانت از کالاهای غرفه‌ها در پایان هر روز تا آغاز روز بعد، به عهده حراست نمایشگاه است که با پلمپ غرفه در حضور غرفه‌دار انجام می‌شود. از این هنگام غرفه‌دار یا هریک از غرفه‌یاران حق ندارند به غرفه وارد شوند، مگر در موارد ضروری که با هماهنگی حراست اقدام خواهند کرد.

ماده ۲۵٫ پس از پایان کار نمایشگاه، غرفه‌دار موظف است ظرف ۲۴ ساعت، نسبت به بیرون بردن کالاهای خود برپایه فهرست ارائه شده به مسؤول نمایشگاه و تحویل غرفه به وی اقدام کند. چنانچه کالایی در فهرست مزبور درج نشده باشد، مسؤول نمایشگاه می تواند از بیرون بردن آن جلوگیری کرده تا تکلیف آن روشن گردد.

ماده ۲۶٫ چنانچه پس از ۲۴ ساعت کالایی از غرفه‌دار در محیط نمایشگاه باقی بماند، مسؤولان نمایشگاه هیچ مسؤولیتی دربرابر سرقت یا آسیب کلی یا جزئی به آنها ندارند.

ماده ۲۷٫ چک وجه‌الضمان دریافت شده، در صورت عدم ایراد خسارت به نمایشگاه و تسویه سایر هزینه‌ها، ظرف ۷۲ ساعت از پایان نمایشگاه به غرفه‌دار بازگردانده می‌شود.

بخش هفتم: جبران زیان‌ها و ضمانت اجراها

ماده ۲۸٫ نمایشگاه هیچ‌گونه مسؤولیتی در برابر کالاهای غرفه‌ها و همچنین کارهای غرفه‌داران یا غرفه‌یاران دربرابر بازدیدکنندگان، مشتریان، سایر غرفه‌داران یا غرفه‌یاران یا اشخاص بیرون از نمایشگاه ندارد و شخص متخلف یا متعهد موظف به ایفای مسؤولیت‌های قانونی ویا قراردادیش می‌باشد.

ماده ۲۹٫ چنانچه غرفه‌دار یا هریک از غرفه‌یاران مرتکب جرمی در حیطه کار خود شوند، مانند تکثیر ویا عرضه ، دردسترس قراردادن محتوای مجرمانه یا سایر جرایم برشمرده در قانون جرایم رایانه‌ای و قانون نحوه اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت غیرمجاز می‌کنند، یا تخلفاتی از قبیل گران‌فروشی ، تقلب یا عرضه کالاهای معیوب یا سایر موارد برشمرده در نظام صنفی ، حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و یا سایر موارد بر شمرده شده در قانون را مرتکب شوند، به مراجع صلاحیتدار انتظامی و قضایی یا سازمان‌های تعزیرات حکومتی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان ذیصلاح معرفی می‌شوند.

ماده ۳۰٫ محکومیت به تخلفات ویا جرایم برشمرده در ماده بالا مانع اعمال ضمانت اجراهای مقرراتی از سوی این مرکزدر محیط نمایشگاه نمی باشد و حسب مورد و پس از احراز تخلف توسط بازرسان مرکز علاوه بر رسیدگی از سوی کارگروه صیانت فرهنگی مرکز، (متخلفان و مجرمان به ضمانت اجراهای سالب حقوق و امتیازهای قابل اعطاء به موجب آیین‌نامه ساماندهی و توسعه فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال و همچنین ثبت در بانک تخلفات، محرومیت موقت یا دائم از شرکت در نمایشگاه‌های بعدی در هر سطح و هر موضوعی، تاثیر منفی در رتبه بندی موسسات محکوم خواهند شد) مطابق ماده ۳۱ با متخلفین در نمایشگاه برخورد خواهد شد.

تبصره ۱ـ ارتکاب سایر جرایم، مانند توهین یا مزاحمت و عدم همکاری با بازرسان و مسئولان نمایشگاه برای دیگران نیز مشمول ضمانت اجراهای مقرراتی قابل اعمال از سوی مرکز خواهد بود.

تبصره ۲- ستاد نمایشگاه مجاز است غرفه هایی که مقررات را رعایت نمی نمایند در هر زمان که صلاح بداند تعطیل نماید و در این صورت غرفه داران حق مطالبه مبالغ ودیعه را نخواهند داشت.

ماده ۳۱٫ چگونگی برخورد با تخلفات غرفه داران در محیط نمایشگاه

مرحله اول: تذکر شفاهی، جمع آوری محصولات غیر مجاز

مرحله دوم: تعطیلی غرفه برای ۲۴ ساعت/معرفی به کمیته تخلفات نمایشگاه

مرحله سوم: تعطیلی غرفه به صورت دائم و محرومیت از حضور در نمایشگاههای آتی/لغو لوگوی هوشمند/تاثیر منفی در رتبه بندی موسسات

ماده ۳۲٫ این بخشنامه در تاریخ ۰۱/۰۲/۹۵ صادر و از این تاریخ لازم‌الاجراست.

فهرست برخی الزامات، موارد ممنوع ، تخلفات و جرایم:

۱-    فروش، ارائه، ترویج، تبلیغ و انتشار هرگونه بسته نرم افزاری یا سخت افزاری و یا هر محصولی که به تایید این مرکز نرسیده باشد. این مورد شامل تمامی نرم افزارهای خارج از لیست ابلاغیه می باشد .

۲-    فروش، ارائه، ترویج، تبلیغ و انتشار نرم افزارهایی که از سوی این مرکز غیر مجاز می باشند.

تبصره: چنانچه در زمان برگزاری نمایشگاه محصولی از طرف واحد بررسی محتوایی غیر مجاز شناخته شود، غرفه داران مجاز به عرضه آن محصول نخواهند بود. این موضوع نرم افزارهایی که قبلا مجاز شده بودند را نیز شامل می شود.

۳-    فروش، ارائه، ترویج، تبلیغ و انتشار هر گونه کتاب و جزوه و ملحقات نرم افزاری که قبلا به تایید واحد بررسی نرسیده باشد.

۴-    اهدای هر نوع بسته ی نرم افزاری خارج از لیست ابلاغیه حتی به صورت رایگان در اختیار بازدیدکنندگان قرار گیرد بدون هماهنگی ممنون می باشد.

۵-    پیش فروش هرگونه محصول در زمان برگزاری نمایشگاه اکیدا ممنوع می باشد.

۶-    فروش نرم افزار های سایر تولید کنندگانی که در نمایشگاه شرکت کرده اند ممنوع می باشد.

۷-    تبلیغ هرگونه آموزشگاه و یا ثبت نام برای آنان ممنوع می باشد.

۸-    نصب ابلاغیه مرکزو لیست نرم افزارهای مجاز در محل دید بازدیدکنندگان الزامی است.

۹-    مخدوش و یا اضافه نمودن به لیست نرم افزارهای مجاز ابلاغیه ها بدون هماهنگی با واحد بازرسی ممنوع می باشد.

۱۰-     فروش محصولات با قیمت بالاتر و عدم لحاظ تخفیف نمایشگاهی اعلام شده ممنوع می باشد.

۱۱-     عدم همکاری با بازرسان و ممانعت از حضور در غرفه و یا خودداری از ارائه نرم افزار جهت بررسی.

۱۲-     ارائه نسخه های قدیمی و مشروط که بعد از اصلاح شدن دارای مجوز گردیده اند.

۱۳-     ارائه حامل های رایانه ای معیوب (خرابی لوح فشرده، خام بودن، سوخته بودن، کپی ناقص، شکسته و مخدوش بودن و …) به جای حامل اصلی در بسته های نرم افزاری.

۱۴-     اغوای خریداران با دادن اطلاعات اشتباه و یا ادعاهای خلاف واقع از جمله فروش نسخه های کپی تحت عنوان نسخه اصلی (Original).

۱۵-     ارائه نرم افزارهایی که مشکل نصب داشته و یا حاوی قسمتی از اصل نرم افزار باشند تخلف محسوب می گردد.

۱۶-     هرگونه تعرض، تهمت ، تهدید و یا جو سازی علیه بازرسین در حین انجام وظیفه.

۱۷-     فروش آثار در قسمتهای غیر مرتبط با بخش اصلی آن ممنوع می باشد.

۱۸-     در صورت برخورد با هرگونه پوشش غیر متعارف از جمله کراوات، پاپیون، مانتو و روسری کوتاه و همچنین استفاده از آرایشهای غیر متعارف برخورد قانونی صورت می پذیرد.

۱۹-     مخدوش نمودن قیمت و یا نصب برچسب قیمت بر روی مبلغ بسته نرم افزاری تخلف محسوب می گردد.

۲۰-     فروش هرگونه محصول فاقد هلوگرام تخلف محسوب می گردد.

۲۱-     هرگونه سوء استفاده از هلوگرام مرکز تخلف محسوب می گردد.

۲۲-     سایت های حضور یافته فقط ملزم به ارائه سایت و محتوای آن بوده و به هیچ عنوان حق فروش محصولات در داخل غرفه نخواهند داشت.

۲۳-     محتوای ارائه شده توسط سایت ها می بایست مطابق قوانین و ضوابط جمهوری اسلامی ایران باشد و در صورت مشاهده موارد غیر، از ادامه فعالیت سایت ممانعت به عمل آمده(معرفی به کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه )و لوگوی هوشمند حذف میگردد.

۲۴-     اپ استورهای حضور یافته در نمایشگاه ملزم به ارائه محتوای دارای مجوز از مرکز می باشند.ضمناً در طول برگزاری نمایشگاه محتواهای ارائه شده در حال بررسی توسط کارشناسان مربوطه می باشد که در صورت مشاهده محتوای غیرمجاز، مطابق ضوابط عمل خواهد شد.

۲۵-     موارد دیگر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *