تصویب کلیات طرح رتبه بندی معلمان در کارگروه کمیسیون‌های تخصصی دولت/ ساخت ۸ هزار کلاس درس در سال تحصیلی جدید / مدرسه کانون فرهنگی، تربیتی و پیشرفت محله خواهد شد

وزیر آموزش و پرورش در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران؛
تصویب کلیات طرح رتبه بندی معلمان در کارگروه کمیسیون‌های تخصصی دولت/ ساخت ۸ هزار کلاس درس در سال تحصیلی جدید / مدرسه کانون فرهنگی، تربیتی و پیشرفت محله خواهد شد
وزیر آموزش و پرورش در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران از تصویب کلیات طرح رتبه بندی معلمان در کارگروه کمیسیون‌های تخصصی دولت خبر داد و اظهار کرد: برای سال تحصیلی جدید ۸ هزار کلاس درس ساخته شده است و مدرسه مطابق با برنامه های سند تحول کانون فرهنگی، تربیتی و پیشرفت محله خواهد شد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سیدمحمدبطحایی، که به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید، سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران بود، ساخت ۸ هزار کلاس درس در سال جدید تحصیلی را فصل جدیدی در ساختن آینده روشن نظام مقدس جمهوری اسلامی دانست و گفت: آموزش و پرورش به عنوان زیربنایی‌ترین دستگاه کشور و مولد سرمایه انسانی و به تعبیر مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، کانون اساسی برای خلق دنیای آینده است و نقش مهمی را برای رسیدن جامعه به توسعه و پیشرفت داراست. این مهم از طریق آموزش و پرورش و مدرسه محقق می‌شود.

بطحایی افزود: بنا به فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، آموزش و پرورش دستگاهی سرمایه‌ای است و نه دستگاهی هزینه‌ای.

وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی گذشته برنامه های خود را از سیاست‌ها‌ و راهکارهای سند تحول بنیادین از دو منظر طراحی و اجرا کرده است. مسیر اول تحول در مدیریت و نحوه اداره آموزش و پرورش بود، در این زمینه مهمترین برنامه، حرکت جدی به سمت مدرسه‌محوری است، زیرا مدرسه مهم‌ترین رکن تعلیم و تربیت و کانون اصلی آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: مدرسه به عنوان کانون تربیتی محله باید با محیط بیرونی و محله خودش تعامل موثر داشته باشد و برنامه‌هایی که در این زمینه به اجرا در آمده است، تلاش دارد نقش و جایگاه مدرسه را براساس سند تحول بنیادین به جایگاه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری شایسته خود نزدیک کند.

به گفته بطحایی، رویکرد دوم که به موازات مسیر اول و البته با اهمیت بالاتری از مسیر اول در حوزه روش و مدیریت آموزش و پرورش دنبال می‌شود، تحول در محتوا و متن برنامه‌های درسی است.

وی تصریح کرد: مهمترین برنامه‌ای که در این زمینه اولویت پیدا کرد، گسترش مهارت‌آموزی در مدارس است که دانش‌آموزان باید مهارت‌هایی را که بر‌اساس الگوی ایرانی و اسلامی طراحی می‌شود‌ و به اجرا در می‌آید، فرا گیرند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: امروزه در حوزه‌های فردی و اجتماعی دانش‌آموزان نیاز دارند که بتوانند راه و رسم زندگی را بیشتر تمرین کنند، مواردی چون احترام به بزرگتر، دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی، همکاری برای تعالی و ده‌ها برنامه ارزشی دیگر از مواردی است که باید در برنامه‌های آموزش و پرورشی در مدرسه تمرین شود؛ از این رو گسترش برنامه‌های پرورشی و سهم آن در مدرسه از اولویت‌های تحول در محتوای برنامه‌های درسی و آموزشی است.

بطحایی گفت: در کنار این آموزش‌ها، آموزش مهارت‌های پایه به نحوی که دانش‌آموزان حداقل به یک مهارت لازم دست یابند که بتوانند با استفاده از آن به یک شغل مناسب و موثر در جامعه اشتغال بورزند، دنبال می‌شود و در سال تحصیلی جاری همه دانش‌آموزان دوره اول متوسطه در ۱۰درصد مدارس تحت پوشش این طرح قرار گرفتند‌.

وزیر آموزش و پرورش مدرسه را خانه دوم دانش آموزان و محلی برای تمرین زندگی دانست و گفت: شرط اول آن است که دانش‌آموز با شوق و اشتیاق به مدرسه بیاید و از حضور در مدرسه احساس نشاط داشته باشد. باید موانع رسیدن به چنین جایگاهی را شناسایی کنیم و حتی‌الامکان کاهش دهیم همچنین عواملی که باعث فشار و اضطراب دانش‌آموزان می‌شود، حذف شوند. بخشی از این فشار و اضطراب ناشی از فضای فیزیکی و تجهیزات است و بخشی از آن ناشی از برنامه‌های آموزشی است؛ برنامه‌هایی که خارج از برنامه درسی برای آمادگی برای آزمون، کتاب‌های کمک آموزشی و کتاب‌های مکمل مدرسه به بچه‌ها تحمیل و باعث می‌شود فضای روانی ایجاد شود و شرط اصلی برای یادگیری در مدارس کمرنگ شود. این مسیر از دوره ابتدایی شروع شد و آزمون‌های تستی و آمادگی‌ در کنکور در دوره ابتدایی را ممنوع اعلام کردیم.

بطحایی نیروی انسانی را اصلی‌ترین عامل تحول دانست و افزود: «شایستگی در کنار علاقه نیروی انسانی شرط اصلی و موفقیت در هر تحولی است؛ در این راستا طرح رتبه‌بندی همسو با ارتقای شایستگی‌های نیروی انسانی و کمک به نظام پرداخت تدوین شد. لایحه رتبه‌بندی برای تایید به دولت تقدیم شد که اکنون کلیات آن در کارگروه یکی از کمیسیون‌های تخصصی دولت به تصویب رسیده است و در آینده نزدیک برای تصویب به مجلس ارائه خواهد شد.

وی در ادامه به بهسازی و نوسازی مدارس و استانداردسازی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی اشاره کرد و گفت: به لطف خداوند و مشارکت خیران هشت هزار کلاس جدید در مهر افتتاح شد. که به رغم محدودیت‌ها و فشارهای اقتصادی دشمنان، حدود ۶۰درصد نسبت به سال گذشته رشد داشتیم.

وزیر آموزش و پرورش از سیاست کاهش تمرکز در حوزه‌های اجرایی خبر داد و گفت: واحدهای اجرایی کمتر در کار مدارس دخالت خواهند کرد تا مدارس با خلاقیت بیشتر فعالیت کنند و در این راستا برنامه ویژه مدارس ابلاغ شد تا هفته‌ای دو ساعت از برنامه‌های درسی رسمی کاهش می‌یابد و در اختیار مدارس قرار گیرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *