درباره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران بدانیم

تاریخچه و اهداف شکل‌گیری اتحادیه

اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران فعالیت خود را در سال  ( ۱۹۵۸ ) ۱۳۳۷ ذیل قانون نظام صنفی و آنگونه که اساسنامه آن بیان می­دارد به منظور حفظ و حمایت از حقوق صنفی و انجام، ایجاد و تحکیم اصول همکاری بین افراد صنف، بهبود وضع پیشه و خدمات در ارتباط با رفاه مصرف­کنندگان و تسهیل روابط افراد صنفی با مؤسسات دولتی، خصوصی و اتحادیه­ای، فعالیت رسمی خود را آغاز نمود هر چند که شاید ریشه­های تشکیل ان به سالها پیش از آن در قالب گردهمایی‌ها و نشست‌های دوره­ای میان ناشرین برگردد. بر اساس قانون، عضویت کلیه افراد حقیقی و حقوقی فعال در حوزه صنعت نشر و یا کتابفروشی در اتحادیه آزاد است و در خلال سال‌های متمادی فعالیت این اتحادیه، اعضای آن از مرز ۱۲۰۰ عضو گذشته ­است و به جرأت می­توان آن را بزرگترین و فراگیرترین نهاد صنفی، در میان سایر تشکل‌های نشر ایران دانست. دلیل اینکه ناشران و کتابفروشان ذیل یک چتر و در یک اتحادیه فعالیت صنفی می­نماید، آنست که اکثریت ناشران به رسم سنت دیرینه و روابط و مناسبات بازار، در کنار فعالیت های انتشاراتی، کتابفروشی هم دائر نموده‌اند.

ایران کشوری پر جمعیت، با جمعیت جوان است که این مطلب به علاوه گستردگی جغرافیایی آن باعث شده که فعالیت‌های صنفی در حوزه نشر به لحاظ جغرافیایی و بسته به موضوع و ماهیت مختلف کتاب‌های منتشر شده، چند پاره شود و انجمن‌ها و اتحادیه­های دیگری نیز در سایر استان‌های ایران و با هدف حمایت از رسته­های مختلف کتب مثل آموزشی، دانشگاهی، کودک و … تشکیل شود، لیکن اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، با عنایت به گستردگی، اهمیت و جایگاهش در صنعت نشر ایران، به ویژه در چند سال اخیر تلاش نموده تا حلقه واسط برای اجماع و شکل دادن حرکت‌های واحد میان این تشکل‌ها در دفاع از حقوق و منافع صنفی همه اصحاب نشر در سراسر ایران باشد.

ساختار مدیریتی اتحادیه

بر اساس قانون نظام صنفی ایران، اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، با توجه به این که بیشتر از ۱۰۰۰ عضو دارد، هیأت مدیره­ای متشکل از ۷ عضو دارد که جلسات آنها به طور مرتب هر هفته برگزار می­شود و مصوبات آن‌ها در خصوص  دستور کار صنف نشر به اجرا گذاشته می­شود. این هیأت مدیره از طریق انتخاباتی با قوانین معین، هر چهار سال یک­ بار از میان اعضای صنف انتخاب می­شوند. بر اساس قانون و با عنایت به گستره مسئولیت­هایی که بر دوش اتحادیه است، بخش عمده­ای از فعالیت‌ها  و خط مشی­های اتحادیه از طریق بازوهای مشورتی و اجرایی اتحادیه پیش برده ­می­شود که همان کمیسیون‌های اتحادیه است، هر چند که اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران علاوه بر کمیسیون‌های ضروری حسب قانون، کمیسیون‌های دیگری را نیز با دستور کار معین و در جهت اهداف صنفی صنف نشر، تشکیل داده است که در ادامه اجمالاً معرفی معرفی شده­اند :

۱) کمیسیون رسیدگی به شکایات و کارگروه حقوقی:

این کمیسیون دو کارکرد عمده دارد، اول رسیدگی به شکایات ارباب رجوع و مشتری و نظارت بر حسن انجام کار و رعایت مقررات اصول کسب و کار توسط اعضا صنف؛ و دوم بررسی، کارشناسی و معرفی راهکارها و بسترهای قانونی و حقوقی لازم جهت حمایت و تأمین منافع صنفی اعضا.

۲) کمیسیون حل اختلاف:

به اختلافات بین اعضا اتحادیه اتحادیه با یکدیگر و اعضای اتحادیه با سایر صنوف رسیدگی می­کند.

۳) کمیسیون بازرسی:

نظارت بر فعالیت واحدهای صنفی تحت پوشش را بر عهده دارد.

۴) کمیسیون فنی:

سنجش صلاحیت فنی و تخصصی اعضا اتحادیه، انجام و برگزاری آزمون‌های صلاحیت فنی متقاضیان دریافت پروانه عضویت با هماهنگی سازمان‌های ذیربط و سنجش رعایت مقررات و اصول کسب توسط افراد صنفی را بر عهده دارد.

۵) کمیسیون آموزشی:

هدف متعالی آن فراهم ­نمودن شرایط، برای ارتقای سطح علمی اعضای اتحادیه از طریق برپایی کلاس‌های آموزشی و عملی به طور مستقل  و یا با کمک سازمان‌های دولتی و غیر دولتی است؛ کمیسیون آموزشی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، در زمینه اهداف آموزشی خود تاکنون چندین دوره همکاری در برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه، با نمایشگاه کتاب فرانکفورت داشته است.

۶) کمیسیون بین­الملل:

هدف آن بررسی و فراهم‌آوری زمینه­های معرفی صنعت نشر ایران در عرصه بین المللی و تعامل و همکاری متقابل با سایر نهادهای نشر بین­الملل همچون نمایشگاه­های معتبر بین­المللی، اتحادیه­های سایر کشورها و امثال آن است.

۷) رسته ناشران الکترونیک:

با رشد چشمگیر صنعت نشر دیجیتال و اقبال عده قابل توجهی از فعالان نشر به تولید آثار دیجیتال، اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران بخش کاملاً مجزایی را تحت عنوان رسته الکترونیک اتحادیه، راه­اندازی کرده ­است که پیگیری حقوق و منافع صنفی این دسته از ناشران را بر عهده دارد.

۸) مجله صنعت نشر:

اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، با رویکرد خبر رسانی حرفه­ای، تجمیع نظرات کارشناسی و اظهار نظرهای علمی و فنی در خصوص نشر، مجله­ای تخصصی تحت عنوان فصلنامه صنعت نشر را منتشر می­کند که برای کلیه اعضای اتحادیه ارسال می­شود و همچنین در مناسبت‌های خاص فرهنگی نیز ویژه­نامه­هایی را با موضوع مرتبط استخراج می­کند.

۹) سایر فعالیت‌ها:

علاوه بر موارد فوق‌الذکر در مناسبت‌ها و یا سایر فعالیت‌ها و برنامه‌های خاص نیز، اتحادیه کارگروه‌های ویژه‌ای را با رویکرد مدیریت از طریق خرد جمعی تشکیل می‌دهد که یکی از نمونه‌های موفق آن برگزاری نشست سالیانه اصحاب نشر با مسؤولین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفته کتاب ایران است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *