عریف جمهوری اسلامی از «تربیت» منحصر به فرد است

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دکتر محمود امانی طهرانی صبح روز یکشنبه ۲۴ تیرماه ۹۷ در دیدار با جمعی از فرهنگیان خارجی پس از عرض خیرمقدم و خوشامدگویی با بیان اینکه؛ بسیار خوشحالیم که امروز درخدمت مهمانان فرهیخته و ارجمندی از کشورهای مختلف جهان هستیم، اظهار امیدواری کرد: با بهره گیری و تعاملات علمی- تجربی در خلال جلسه، این دقایق و ساعات جزو بهترین لحظات عمرمان محسوب گردد.

وی با اشاره به سند تحول و برنامه درسی ملی به عنوان نقشه راه تدوین کتاب های درسی و مرور اجمالی بر تاریخچه تدوین سند تحول بنیادین نظام آموزشی، اضافه کرد: از سال ۱۳۸۳حرکتی عظیم با هدف تولید اسناد تحولی و سند نویسی در ایران آغاز شد. زیرا قبل از آن نظام آموزشی ایران مبتنی بر فلسفه غربی و یا با اقتباس از آن اداره می شد.

دکترامانی اضافه کرد: فلسفه تربیت، همانند سایر علوم و معارف، ناگزیر با جهان بینی فلسفی و نظام ارزشی مورد قبول متفکران تربیتی در هر جامعه ارتباط دارد و در بستر آن ها نشو و نما می یابد . از این رو نمی توان درباره هیچ فلسفه تربیتی و محتوای آن جدای از جهان بینی آن جامعه سخن گفت، هر چند که در مقام داوری باید محتوای نظری هر فلسفه تربیتی با محک استدلال و بررسی منطقی آزموده شود.

فلسفه تربیت جمهوری اسلامی ایران، مجموعه ای مدون است که حاصل تلاش عقلانی فیلسوفان مسلمان و مربیان متفکر کشور درباره چیستی، چرایی  و چگونگی تربیت با تکیه بر مبانی فکری و ارزش های مقبول دین اسلام و مبانی فلسفی مدلّل و پذیرفته شده تدوین گردیده است.این مجموعه که ضمن تبیین مبانی هستی شناسی، انسان شناسی، معرفت شناسی، ارزش شناسی و دین شناسی در ذیل یک سری از مفروضات متافیزیکی (گزاره ها) نظریه ها، اهداف، سیاست ها، محتوا و روش ها و سایر عناصر تربیتی را در یک نظام تربیتی تبیین، تحلیل، تفسیر و نقد می کند و چشم انداز تربیت را از منظر اسلام برای سیاستگزاران آموزشی ترسیم می کند.

دلایل تدوین چنین فلسفه ای، جلوگیری از برنامه ریزی سلیقه ای، پیشگیری از ورود فلسفه های وارداتی، مبتنی کردن سیاست ها و برنامه ها بر مبنای اعتقادات اسلامی، ارزش های جامعه و فرهنگ اسلامی و سامان دهی اقدامات تربیتی متناسب با شرایط اجتماعی و سیاسی کشور بوده است .

 لذا اولین سند «تعلیم و تربیت اسلامی» با مبانی ۱٫هستی شناسی، ۲٫انسان شناسی، ۳٫معرفت شناسی، ۴٫ارزش شناسی، و ۵٫ «دین شناسی» نوشته شد.

دکتر امانی طهرانی با اشاره به اختلاف تعاریف از نگاه و منظرهای مختلف اظهار داشت: در باب تربیت تعاریف مختلفی وجود دارد، رفتارگرایان یک تعریف ارائه کرده اند و شناخت گرایان تعریف دیگری. اما تعریف اسلام از تربیت با الهام از آیات و احادیث به ویژه آیه شریفه ۹۷ از سوره نحل آمده است:«مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاهً طَیِّبَهً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا یَعْمَلُون» غایت تربیت رسیدن به مراتبی از حیات طیبه است. و این مفهومی بدیع و نوآرانه و ممتاز از سایر تعاریف موجود است که در جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: دسترسی به مراتبی از حیات طیبه هم عنصر «روشی» دارد، هم عنصر «محتوایی» و هم عنصر«خود ارزیابی»، و …

که تحقق این هدف در ۶ ساحت  ۱- تربیت دینی و اخلاقی۲- تربیت سیاسی و اجتماعی۳- تربیت زیستی و بدنی۴- تربیت هنری و زیبا شناختی ۵- تربیت اقتصادی و حرفه ای۶- تربیت علمی و فناوری به منظور رشد متوازن در همه ابعاد تعریف شده است. ساحت های یادگیری برای تربیت همه جانبه دانش آموزان در نظر گرفته شده است تا دانش آموزان به صورت تک ساحتی تربیت نشوند. همچنین ۱۱ حوزه یادگیری نیز پیش بینی شده است.

۱. حوزه تربیت و یادگیری حکمت و معارف اسلامی، ۲. حوزه تربیت و یادگیری قرآن و عربی، ۳٫ حوزه تربیت و یادگیری زبان و ادبیات فارسی، ۴٫ حوزه تربیت و یادگیری فرهنگ و هنر، ۵. حوزه تربیت و یادگیری سلامت و تربیت بدنی، ۶٫ حوزه تربیت و یادگیری کار و فن آوری، ۷٫ حوزه تربیت و یادگیری علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، ۸٫ حوزه تربیت و یادگیری ریاضیات، ۹٫ حوزه تربیت و یادگیری علوم تجربی،۱۰٫ حوزه تربیت و یادگیری زبانهای خارجی، ۱۱٫ حوزه تربیت و یادگیری آداب و مهارتهای زندگی و بنیان خانواده

دکتر امانی با نشان دادن کتاب مبانی نظری سند و بیان این نکته که این کتاب به زبان انگلیسی نیز ترجمه شده و جا دارد همه دغدغه مندان تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان آن را مطالعه کنند اضافه کرد: مبانی نظری تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش یا به عبارتی اسناد ملی آموزش و پرورش شامل فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی ایران ، فلسفه تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران  و رهنامه نظام تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران است که در طی ۵ سال و با انجام هشتاد پژوهش، ترجمه اسناد و جمع آوری پژوهش های مختلف و مرتبط انجام شده است.

در خاتمه حاضران نظرات و پیشنهادات خود را مطرح و دکتر امانی به سئوالات آنان پاسخ داد.

شایان ذکر است: تعداد ۵۰ نفر از مدیران، کارشناسان و مسئولان آموزش و پرورش چند کشور جهان ضمن دیدار از سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و انتشارات مدرسه، با فعالیت های آنها آشنا شدند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *