عصر دیروز برگزار شد نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت چاپ کشور در اتحادیه چاپخانه‌داران


نشست آسیب‌شناسی مشکلات کسب و کار صنعت چاپ کشور عصر روز گذشته به درخواست جمعی از فعالان و دست‌اندرکاران این صنعت در اتحادیه چاپخانه‌داران تهران برگزار شد و در این نشست موضوعاتی چون بحران فعالیت‌های اقتصادی چاپخانه‌داران مثل بازاریابی و تعرفه‌ قیمت طرح شد.

امیر شهلایی‌مقدم؛ مدیر چاپ بهارستان و از فعالان صنعت چاپ در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با بیان این مطلب افزود: این نشست به درخواست جمعی از چاپخانه‌داران و فعالان این صنف با موضوع آسیب‌شناسی و طرح موضوع بحران در صنعت چاپ در اتحادیه چاپخانه‌داران خانه اصلی اهالی صنف برگزار شد.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر بحران‌های زیادی در صنعت چاپ به‌وجود آمده که در حال بلعیدن چاپخانه‌داران است و فضای کسب و کار را سخت کرده است و این نشست برای آسیب‌شناسی و بررسی راهکارهای برون‌رفت از این موضوع تشکیل شد.

شهلایی‌مقدم با اشاره به شرکت‌کنندگان این نشست توضیح داد: مسئولانی از دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعضای هیات مدیره و رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران، رئیس اتحادیه لیتوگرافان، رئیس اتحادیه صحافان، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان، رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و مسئولان تعاونی‌های مرتبط با چاپ همچنین جمعی از اصحاب و دست‌اندرکاران این حوزه در این نشست حضور داشتند.

وی با اشاره به موضوعاتی که در این نشست مطرح شد، گفت: بحرانی که در حوزه چاپ وجود دارد همه جانبه است، به‌عنوان مثال چاپخانه‌داران با کمبود سفارش روبرو هستند و در بازار عدم هماهنگی بین عرضه و تقاضا وجود دارد به طوری که حجم سفارش با تعداد چاپخانه‌داران هماهنگ نیست.

شهلایی‌مقدم افزود: یکی دیگر از موضوعاتی که در این نشست به آن اشاره شد، بحث واردات محصولات چاپی بود که به‌عنوان یک معضل جدی و اساسی طرح شد. همچنین درباره موضوع جلوگیری از صدور مجوز جدید و بیشترشدن تعداد چاپخانه‌ها به دلیل کمبود سفارش کار نیز در این نشست صحبت شد.

وی با اشاره به دیگر موضوعاتی که در این نشست عنوان شد، یادآور شد: رقابت ناسالم چاپخانه‌ها موضوع دیگر جلسه ما بود که شامل زیر قیمت کار کردن بعضی چاپخانه‌ها، نداشتن تعرفه هماهنگ قیمت چاپی و دخالت چاپخانه‌های دولتی‌ در فعالیت چاپخانه‌های خصوصی نیز از جمله آسیب‌هایی است که این صنعت را دچار معضل کرده است و در این نشست به آن اشاره شد.

به گفته شهلایی‌مقدم، مشکلات مالیاتی چاپخانه‌داران و بازاریابی نامناسب در این حوزه و ارایه راهکارهایی در این زمینه در این نشست مطرح و قرار شد این مشکلات در جلسات آینده به اتاق فکر و کارگروه‌‌های تخصصی ارجاع و بررسی ‌شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *