عوامل مختلفی در فرایند یاددهی – یادگیری موثرند

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، در پی درخواست بازنشستگی دکتر محمدیان پس از ۳۷ سال خدمات صادقانه آموزشی و تربیتی و موافق وزیر محترم، عصر روز یکشنبه ۲۷ اسفندماه ۱۳۹۶ سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش با حضور در جلسه شورای مدیران سازمان، ضمن معرفی دکتر حیدر تورانی به عنوان سرپرست سازمان پژوهش از تلاش و زحمات دکتر محمدیان رئیس سابق سازمان تشکر و قدر دانی نمود.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم و انه خیر و ناصر و معین و صل الله علی محمد و آله الطیبین الطاهرین

یاد و نام و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و روح پر فتوح امام راحل را گرامی میدارم و برای مقام معظم رهبری آرزوی صحت و سلامتی و طول عمر با عزت و سربلندی دارم.

در این روزهای پایانی سال ۹۶ تشکیل این جلسه در این ساختمان و این سالن خصوصا ما را برآن میدارد که یاد کنیم از همه کسانی که یک روز در اینجا بودند و امروز نیستند. مثل مرحوم علاقه مندان که سال ها در این ساختمان زحمت کشیدند و تلاش کردند. روحش شاد.

وی با بیان این مطلب که بحث مفصل را به جلسه ای موکول می کنم که برای تکریم آقای دکترمحمدیان در آینده متناسب با شان ایشان برگزار خواهد شد وامی گذارم. اما فرصت را مغتنم دانسته و چند نکته را مطرح می کنم.

صرف نظر از بحث و مجادله قدیمی بین برنامه ریزان درسی و برنامه ریزان آموزشی که بالاخره کدام اعم است و کدام اخص؟ آیا برنامه ریزی درسی باید از برنامه ریزی آموزشی تمکین کند یا بالعکس؟ باید بگویم؛ برنامه ریزی درسی نقش بسیار مهمی دارد. زیرا نقشه مسیر در جهت دست یابی به اهداف تعلیم و تربیت را مشخص می کند.

وی با اشاره به فرازی از سخنان دکتر امانی طهرانی و مهندس جعفرآبادی، اضافه کرد: همانگونه که اشاره فرمودید، سازمان پژوهش نقش بسیار، بسیار مهمی در فرایند یاددهی- یادگیری دانش آموزان در نظام آموزشی ایفا می کند. اینکه کودک در ۷ سالگی به این جاده وارد می شود و در ۱۸ سالگی از این مسیر خارج می شود، حاکی از نقش بسیار مهمی است که این سازمان در مسیر تحقق اهداف تعلیم و تربیت برعهده دارد. البته قصد من آن نیست که بگویم همه تقصیر ها متوجه برنامه ریزی درسی است. زیرا عوامل مختلفی ازجمله توانمندی معلم، خانواده و جامعه و امکانات منطقه ای بر این فرایند تاثیر می گذارد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به حساسیت مطالبات جامعه از آموزش و پرورش، اظهار کرد: در باب اهمیت کار شما همین بس که اگر یک ویرگول و یا عکسی جابجا شود، طوفانی از انتقادات و جو سازی ها به پا خواهد کرد. وزیر را برای ادای توضیح به کمیسیون آموزش مجلس می کشانند و یا معاون پژوهشی را برای تبیین چرایی موضوع دعوت می کنند. در عین حال برنامه درسی مسیر و نقشه راه را مشخص می کند. لذا از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با استناد به سخن فردی که گفته بود«بچه ها اگر نماز نمی خوانند»،«بداخلاقی در جامعه زیاد است»، «بیماری افزایش یافته» و یا «دادگاه ها شلوغ است»، تقصیر آموزش و پرورش است، افزود: البته این گزاره ها را بطور کامل نه می توان رد کرد و نه تائید ، چراکه عوامل مختلفی در فرایند یاددهی – یادگیری موثرند که یکی  از آن عوامل آموزش و پرورش است.

بطحایی با انتقاد از افرادی که بدون آشنایی و شناخت کامل از فرایند پیچیده تدوین، تالیف، چاپ و توزیع کتب درسی که تصور می کنند کار سازمان پژوهش صرفا کپی برداری است، اضافه کرد: این گزاره ساده کار سختی را پیش روی مجریان قرار می دهد و تلاش مجموعه همواره برآن بوده که مناسب ترین کتاب با مناسب ترین محتوا با استفاده از بهترین تکنیک  در زمان مشخص و معیین در اختیار دانش آموزان قرار گیرد و این امر مستلزم هماهنگی در زمینه تولید محتوا، ویراستاری، چاپ و توزیع است که به موقع به دست دانش آموزان برسد و سازمان بحمدالله در این زمینه موفق عمل کرده است. لذا ضمن تبریک به آقای دکتر محمدیان از تلاش های قریب به ده ساله ایشان در این مسئولیت خطیر تشکر و قدردانی می نمایم.

وی در خاتمه با اشاره به پیشرفت های علمی و فناوری به ویژه در حوزه تجارت و کسب و کار که نیازها و منسبات جدیدی را ایجاد کرده است، به کارشناسان سازمان توصیه کرد: با بازنگری و اصلاح مسیر برنامه ریزی درسی، محتوایی متناسب با نیازهای جامعه در آینده را مورد توجه قرار دهند. زیرا اصلاح روند آموزش متناسب با نیازهای جامعه سبب افزایش اعتماد مردم به نظام آموزش و پرورش خواهد شد.

در پایان برنامه، لوح تقدیر وزیر آموزش و پرورش به دکتر محمدیان اعطا شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *