اساسنامه

اساسنامه انجمن فرهنگی ناشران آموزشی

مقدمه

با اتکال به ذات اقدس باری تعالی و با انگیزه ارتقاء سطح آگاهی و دانش و بینش عمومی به ویژه دانش آموزان و تقویت بنیه علمی و روح بررسی و خلاقیت آنان و به منظور ایجاد وحدت و همدلی و فراهم نمودن زمینه و بستر مناسب برای تبادل نظر بین ناشران آموزشی در جهت اعتلای سطح کیفی و کمی تولیدات آنان و صیانت و حمایت از حقوق ناشران عضو در عرصه فرهنگ و هنر کشور، انجمن فرهنگی ناشران بر اساس هدف فرهنگی مصرحه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت ضوابط فرهنگی حاکم بر تاسیس انجمن ها و مراکز فرهنگی و التزام به مقررات موضوعه کشوری و بر طبق مشخصات و شرایط پیش بینی شده در این اساسنامه تشکیل گردید.

فصل اول – کلیات و تعاریف

ماده ۱ – نام انجمن « انجمن فرهنگی ناشران آموزشی » می باشد و برای اختصار در این اساسنامه انجمن نامیده می‏ شود.

ماده ۲ – نوع انجمن که با اهداف و مقاصد فرهنگی تشکیل گردیده، غیر تجاری است و دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی می باشد و کلیه اعضاء به نام انجمن فعالیت سیاسی نخواهند داشت.

ماده ۳ – تابعیت و سرمایه انجمن ایرانی است.

ماده ۴ – مدت فعالیت انجمن از تاریخ تشکیل و صدور مجوز و ثبت نامحدود است.

ماده ۵ – مرکز اصلی انجمن و نشانی فعلی آن تهران، میدان انقلاب، ابتدای خیابان کارگر جنوبی، بن بست گشتاسب، پلاک ۶، طبقه ۳، واحد ۵ و طبقه ۴، واحد ۷ می­ باشد.

ماده ۶ – تغییر نشانی و همچنین ایجاد شعبه یا نمایندگی در سایر نقاط با تأیید و تصویب هیئت مدیره می‏باشد و با اطلاع و تایید دبیرخانه هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی و سایر مراجع ذی‏ربط ممکن خواهد بود.

ماده ۷ – سرمایه و دارائی انجمن و منابع درآمد آن به شرح زیر است:

الف – مبلغ چهار میلیون ریال که در بدو تاسیس انجمن از سوی مؤسسان تأمین و پرداخت شده است.

ب – وجوه نقدی و اموال منقول و غیرمنقول که از طرف موسسان و یا سایر اشخاص حقیقی یا حقوقی به حساب انجمن واریز و یا واگذار شده و یا در آینده واگذار خواهد شد.

ج – هدایا و کمک های بلاعوض اعطایی از سوی اشخاص حقیقی یا حقوقی اعم از بخش خصوصی، عمومی و دولتی.

د – درآمدهای حاصل از فعالیت‏های انجمن با توجه به اهداف فرهنگی و مقاصد غیرتجاری.

ه – درآمدهای حاصل از حق عضویت و ورودیه اعضاء جدید.

ماده ۸ – کلیه اموال و دارایی های انجمن به شرح ماده ۷ به نام شخصیت حقوقی انجمن در دفاتر مربوط ثبت و جزو دارایی‏ ها و اموال انجمن بوده و فقط می ‏توان از منافع آن صرفاً درجهت اجرای اهداف و مقاصد و موضوع فعالیت انجمن استفاده نمود و هرگونه نقل و انتقال اموال غیرمنقول نیز بایستی با تصویب مجمع عمومی انجمن انجام پذیرد.

فصل دوم – موضوع فعالیت

ماده ۹ – موضوع فعالیت انجمن به شرح زیراست:

– ارتقاء سطح کمی وکیفی کتب آموزشی به منظور اعتلای سطح آگاهی‏ها و دانش مردم به ویژه دانش ‏آموزان و دانشجویان علاقمند و تلاش در جهت توسعه و گسترش آن.

– پژوهش و مطالعه پیرامون مسائل و معضلات مربوط به تولید، چاپ و نشر کتاب‏ های آموزشی با استفاده از نظرات اساتید، اندیشمندان و صاحبنظران و ارائه پیشنهادهای سازنده به دست اندرکاران مربوط.

– اقدام به ایجاد تسهیلات، در تأمین لوازم و مواد مورد نیاز تولید و نشر کتاب برای اعضاء از منابع داخلی و خارجی

– تشکیل جلسات گفتگو، سخنرانی، همایش، سمینارهای ادواری و جشنواره‏های فرهنگی به منظور بحث و تبادل نظر پیرامون مسائل مختلف تولید، چاپ، نشر و سایر امور فرهنگی و حفظ و گسترش روابط سالم فرهنگی بین اعضاء.

– اقدام در جهت تسهیل و تقویت مبادلات فرهنگی به ویژه مبادله کتاب در سطح داخلی و بین المللی به روش ‏های گوناگون از جمله ایجاد و برپایی نمایشگاه کتاب در داخل و خارج کشور و فراهم نمودن شرایط مناسب برای حضور فعال اعضاء در نمایشگاه‏ ها.

– خرید کتاب از اعضاء و اهدای مجموعه‏ های کتابخانه‏ای به کتابخانه‏ های مدارس، مساجد، تکایا و سایر اشخاص حقیقی یا حقوقی به ویژه در مناطق محروم و در مناسبت‏ های مختلف و مراسم مرتبط با آن‏ها و تشویق و ترغیب افراد خیر و نیکوکار برای تأسیس کتابخانه در نقاط نیازمند کشور.

– ایجاد بانک اطلاعاتی در تمام ابعاد آموزشی و خدمات وابسته و تبادل اطلاعات و تجربیات به منظور افزایش دانش فنی و مهارت‏ های حرفه‏ای ناشران آموزشی.

– تشویق اعضاء به تولید مشترک و انتشار جزوات و کتاب‏ های مناسب و برتر و ارتقاء سطح کیفی کتاب‏های منتشره و اعتلای فرهنگی نشر و کتابخوانی و تلاش در زمینه توزیع مطلوب اینگونه کتاب‏ها در همه نقاط کشور.

– انتخاب و معرفی کتاب‏ های برتر و اهداء جوایز به ناشران، نویسندگان، تصویرگران برای خلق و تولید آثار بهتر.

– ایجاد صندوق حمایت و تعاون غیرصنفی برای اعضاء و انجام فعالیت‏ های فرهنگی و ارائه خدمات مرتبط با اهداف موضوع فعالیت برای تقویت بنیه مالی و کارآیی صندوق.

– اقدام به تشکیل دوره‏های کوتاه مدت آزاد در زمینه‏های مورد نیاز اعضا و صنعت نشر در حوزه های تولید فرهنگی، تولید فنی، تولید چاپی و دیجیتالی، مدیریت، کارآفرینی، بازاریابی و فروش، مهارت‏ های فنی و علمی، بیمه، مالیات و کلیه حوزه‏ های مرتبط به منظور بالا بردن اطلاعات و آگاهی‏ های آنان و ارائه روش‏ های بهتر.

– تهیه، گردآوری، ترجمه و چاپ و نشر و توزیع جزوه، مقاله، کتاب و اقدام به تأسیس و تجهیز چاپخانه با اخذ مجوز لازم.

– انجام فعالیت های تبلیغی فرهنگی، تهیه و تکثیر نوار، سی دی و نرم افزارهای چندرسانه ‏ای آموزشی و توزیع آن.

– برقراری ارتباط با دیگر مراکز و انجمن‏ های فرهنگی و تبادل خدمات و کالای فرهنگی و ایجاد ارتباط با اساتید و صاحبنظران امور فرهنگی و تبادل آثار و اطلاعات و سایر فعالیت های مجاز فرهنگی در جهت ارتقاء بینش و آگاهی های اعضاء و خدمت به فرهنگ کشور به ویژه اعتلای کیفی و کمی کتاب های آموزشی.

– شایان ذکر است پس از کسب مجوز و پیش از هرگونه اقدام به فعالیت در موضوع این اساسنامه، بایستی مجوزهای لازم از مراجع مربوطه اخذ شود.

ماده ۱۰ – به منظور نیل به اهداف و موضوع فعالیت‏ های فرهنگی پیش بینی شده در اساسنامه، انجمن می‏ تواند با رعایت مقررات مربوط به اقدامات و عملیات زیر مبادرت نماید:

– تهیه و تامین مواد و کالای مورد نیاز و تدارک وسایل و ابزار کار و تلاش به منظور تأمین هزینه‏ های انجمن.

– سرمایه‏ گذاری و مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور بالا بردن سطح کارآیی و توانایی‏های انجمن.

– انعقاد قرارداد و انجام معاملات مجاز در محدوده اهداف و موضوع سالانه.

– کوشش برای تامین تسهیلات اعتباری و تحصیل وام یا اعتبار از بانک‏ ها و اشخاص و مؤسسات اعتباری و قبول هدایا و اعطای جوایز به اشخاص.

– قبول نمایندگی و اعطای آن به اشخاص حقوقی و حقیقی در موضوع اهداف و فعالیت انجمن.

ماده ۱۱ – کلیه فعالیت‏ ها و اقدامات انجمن بایستی در چارچوب قوانین و مقررات موضوعه کشوری و سیاست‏های فرهنگی مصوب شورای عالی فرهنگی و هماهنگ با برنامه‏ های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام پذیرد و فعالیت انجمن منافاتی با مبانی فرهنگ عمومی نخواهد داشت.

ماده ۱۲ – هرگونه تغییر در موضوع فعالیت و اهداف انجمن بایستی قبل از ثبت تغییرات، با اطلاع و تأیید دبیرخانه هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی انجام پذیرد.

ماده ۱۳ – هرگاه انجام و اجرای برنامه‏ها و فعالیت های انجمن با وظایف و اختیارات برخی از سازمان‏ها، موسسات دولتی، وزارتخانه ها و نهادهای انقلابی ارتباط داشته باشد قبل از اجرای آن نسبت به اخذ مجوز از سازمان، موسسه دولتی و وزارتخانه یا نهاد ذیربط اقدام خواهد شد.

فصل سوم – عضویت در انجمن

ماده ۱۴ – کلیه ناشران آموزشی واجد شرایط اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی که دارای پروانه نشر آثار چاپی یا دیجیتال (نرم افزار و محتواهای مبتنی بر حامل، نشر بر خط و نشر پیامده) معتبر باشند، می‏توانند با رعایت ضوابط قانونی و موارد زیر به عضویت انجمن پذیرفته شوند:

الف – داشتن پروانه نشر معتبر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا سایر مراجع قانونی

ب – قبول اساسنامه انجمن.

ج – پذیرش مصوبات مجمع، هیأت‏مدیره و مفاد آیین نامه انضباطی و سایر آیین‏ نامه‏ های داخلی و روش‏ها و شیوه ‏نامه های داخلی مصوب انجمن.

د – تعهد به پذیرش تلاش برای تحقق اهداف انجمن.

هـ – دارا بودن شرایط لازم از لحاظ ضوابط انجمن طی آیین نامه ‏ای که  به تصویب مجمع عمومی انجمن خواهد رسید. ( این آیین‏نامه حداکثر تا یک سال پس از تصویب این اساسنامه تنظیم و برای تصویب به مجمع عمومی انجمن ارائه خواهد شد.)

و – قبول عضویت و موافقت با تقاضا از سوی هیأت‏ مدیره و طبق آیین ‏نامه خواهد بود.

ماده ۱۵ – میزان ورودیه و حق عضویت بر اساس پیشنهاد هیأت‏ مدیره و تصویب مجمع عمومی عادی تعیین خواهد شد.

ماده ۱۶ – اشخاص حقوقی واجد شرایط و متقاضی عضویت در انجمن بایستی نماینده خود را که مورد تأیید مقام تصمیم ‏گیرنده شخص حقوقی باشد کتباً به انجمن معرفی نمایند، شخص حقوقی عضو انجمن می‏ تواند نماینده خود را عزل کند مشروط به اینکه با رعایت مقاد این ماده جانشین واجد شرایط را بلافاصله به انجمن معرفی نماید.

ماده ۱۷ – متقاضی عضویت در انجمن بایستی تقاضای خود را به هیأت‏ مدیره تسلیم نماید و هیأت‏ مدیره پس از بررسی و تکمیل مدارک متقاضیان، تقاضا را با توجه به آیین نامه عضویت می‏ پذیرد. شرایط لازم از لحاظ ضوابط انجمن ( موضوع بند ه ماده ۱۴ ) و نحوه رسیدگی به تقاضاها، صدور کارت عضویت و شرایط لغو آن نیز موارد تعلیق عضویت به موجب آیین ‏نامه ‏ای که از سوی هیأت‏ مدیره پیشنهاد و به تصویب مجمع عمومی خواهد رسید، تعیین خواهد شد.

تبصره: آیین‏ نامه موضوع ماده های ۱۴ و ۱۷ این اساسنامه قبل از اجرا بایستی به تایید دبیرخانه هیأت رسیدگی به امور فرهنگی برسد و مفاد آن با ضوابط و مقررات تأسیس مؤسسات و مراکز و انجمن فرهنگی تعارضی نداشته باشد.

فصل چهارم – ارکان اصلی

ماده ۱۸ – ارکان اصلی و تشکیلات موسسه به شرح زیر است:

الف – مؤسسان

ب – مجمع عمومی

ج – هیات مدیره و مدیرمسئول

د – خزانه دار

ذ – بازرسان

ماده ۱۹ – انجمن با تصمیم مؤسسان که اسامی و مشخصات آنان در ذیل اساسنامه درج گردیده و آن را تصویب و امضاء کرده ‏اند و هریک به موجب معرفی نامه صادره از نماینده شخصیت حقوقی ناشران آموزشی می‏باشند، تأسیس شده است.

وظایف مؤسسان به شرح زیر است:

الف – تصویب اساسنامه و طی مراحل اخذ مجوز و ثبت انجمن

ب – انتخاب اولین هیأت مدیره، مدیرمسئول، خزانه دار و بازرسان

ج – مؤسسان پس از ثبت انجمن و اخذ مجوز اختیارات خود را به مجمع عمومی واگذار می‏نمایند.

ماده ۲۰ – مجمع عمومی انجمن متشکل از مؤسسان اولیه و کسانی که بعداً با رعایت ضوابط قانونی و شرایط پیش ‏بینی شده در اساسنامه به عنوان ناشران آموزشی با تصویب مجمع عمومی به عضویت پذیرفته شوند و تا زمانی که عضو جدید پذیرفته نشده مؤسسان اولیه با توجه به ماده ۱۹ اعضای مجمع عمومی را تشکیل می‏ دهند. مجمع عمومی به عنوان عالی ‏ترین رکن انجمن و مسئول خط مشی، سیاست گذاری و تصمیم ‏گیری در کلیه امور انجمن بوده و حق دخالت و اخذ تصمیم را دارا بوده و اهم وظایف آن‏ها به شرح زیر است:

الف) مجمع عمومی عادی:

 – تعیین خط مشی و بررسی و تصویب بودجه و عملکرد و تراز مالی انجمن.

 – تصویب آیین ‏نامه‏ ها و دستورالعمل‏ ها و روش ‏های اجرایی در کلیه امور انجمن.

 – انتخاب هیأت‏ مدیره و بازرسان

– تصویب ترازنامه، حساب سود و زیان

 –  اخذ تصمیم درباره پیشنهادات مطرح شده توسط هیات مدیره، مدیرمسئول و بازرسان.

– تعیین روزنامه کثیرالانتشار برای درج آگهی ‏های انجمن.

ب) مجمع عمومی فوق العاده:

– اصلاح یا تغییر اساسنامه

– اخذ تصمیم در مورد اخراج عضو

– اخذ تصمیم در مورد عزل یک یا چند نفر از اعضای هیأت مدیره یا بازرسان

– اخذ تصمیم در مورد انحلال انجمن

ماده ۲۱ – هرگونه تغییر در اساسنامه و هیأت‏ مدیره و مدیرمسئول در انجمن قبل از ثبت بایستی به تأیید دبیرخانه هیأت رسیدگی به امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برسد.

ماده ۲۲ – جلسات مجمع عمومی حداقل سالی یکبار و حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از پایان سال مالی به طور عادی تشکیل می‏شود و در صورت لزوم به تشخیص هیأت‏ مدیره یا مدیر مسئول و یا بازرس تشکیل آن به طور فوق ‏العاده بلامانع است.

ماده ۲۳ – دعوت مجمع عمومی از طریق تلفن، فاکس یا نامه ارسالی و یا دعوت از طریق انتشار در جراید به نشانی ‏های تعیین شده (در صورت ارسال دعوت نامه) توسط رئیس هیأت‏ مدیره انجام می‏شود، ساعت، روز، دستور جلسه و محل تشکیل آن در دعوت نامه قید و فاصله دعوت تا تشکیل جلسه حداقل ۱۰ روز تعیین خواهد شد.

تبصره ۱: با حضور کلیه اعضای مجمع عمومی در جلسه و امضای صورت جلسه توسط آنان، صدور دعوت‏نامه و انتشار آگهی در روزنامه ضرورتی نخواهد داشت.

تبصره ۲: هیأت‏ مدیره مکلف است با تقاضای حداقل یک پنجم از اعضای انجمن مبنی بر تشکیل مجمع عمومی فوق ‏العاده، حداکثر تا بیست روز از زمان ارائه تقاضا نسبت به برگزاری مجمع اقدام نماید، در غیر اینصورت درخواست­ کنندگان می‏توانند دعوت مجمع را از بازرس انجمن خواستار شوند و بازرس مکلف خواهد بود که با رعایت تشریفات مقرره مجمع مورد تقاضا را حداکثر تا ده روز برگزار نماید در غیر اینصورت اعضای درخواست‏ کننده می‏ توانند مستقیماً نسبت به دعوت از اعضای انجمن برای تشکیل مجمع عمومی فوق ‏العاده اقدام نمایند به شرط آن که کلیه تشریفات راجع به دعوت مجمع را رعایت نموده و در آگهی دعوت، به عدم اجابت درخواستشان توسط هیأت‏ مدیره و بازرس تصریح نمایند.

تبصره ۳: در کلیه مجامع عمومی حضور هر یک از اعضا اصالتاً یا وکالتاً میسر می ‏باشد البته هر یک از اعضای اصلی در صورت عدم حضور فقط می‏ توانند وکالت خود را به یکی از اعضای اصلی عضو انجمن تفویض نمایند.

تبصره ۴: در کلیه مجامع عمومی هر یک از اعضای اصلی حاضر در مجمع مجازند حداکثر وکالت یک عضو دیگر از اعضای انجمن را به عهده گیرند.

ماده ۲۴- مجامع عمومی اعم از عادی و فوق‏العاده با حضور نصف به علاوه یک اعضای انجمن رسمیت می‏ یابد و مصوبات مجمع عمومی عادی با اکثریت (نصف به علاوه یک) اعضای حاضر معتبر بوده و مصوبات مجمع عمومی فوق العاده با موضوع دستور جلسه تغییر اساسنامه و انحلال انجمن با رأی مثبت حداقل دو سوم اعضای حاضر در مجمع اعتبار خواهد داشت.

تبصره ۱: در صورت به حد نصاب نرسیدن هر یک از مجامع عمومی عادی و فوق‏ العاده به فاصله ۱۵ روز بعد، جلسه دیگری تشکیل می­ گردد که در مجامع عمومی عادی با حضور هر تعداد از اعضا و در مجمع عمومی فوق العاده با حضور حداقل یک سوم اعضا، جلسه رسمیت خواهد داشت.

تبصره ۲: تشریفات قانونی مجمع عمومی فوق‏ العاده همانند مجمع عمومی عادی است.

ماده ۲۵ – امور اجرایی انجمن توسط هیأت‏ مدیره ‏ای متشکل از ۵ نفر عضو اصلی و ۲ نفر عضو علی ‏البدل که از بین اعضاء برای مدت ۳ سال توسط مجمع عمومی انتخاب می‏گردند، اداره می‏ شود. هر یک از اعضای انجمن نمی‏توانند بیش از ۲ دوره متوالی و یا ۴ دوره غیر متوالی نامزد عضویت در هیأت‏ مدیره شوند.

ماده ۲۶ – هیأت‏ مدیره از میان خود یک نفر را به عنوان رئیس هیأت ‏مدیره و یک نفر را به عنوان نایب رئیس و یک نفر را به عنوان مدیر مسئول انتخاب خواهد کرد و همچنین یک نفر را به عنوان خزانه‏ دار و یک نفر را به عنوان دبیر جلسات هیأت‏ مدیره از بین خود برخواهند گزید و مدت مأموریت آنان در عناوین یاد شده حداکثر تا پایان دوره مأموریت هیأت‏مدیره خواهد بود.

ماده ۲۷ – تاریخ و ترتیب تشکیل جلسات هیأت‏ مدیره که حداقل ماهی یک بار در محل انجمن تشکیل خواهد شد در اولین جلسه تعیین و به آگاهی اعضای هیأت‏ مدیره خواهد رسید، جلسات هیأت‏ مدیره حداقل با حضور اکثریت مطلق اعضاء رسمیت خواهد یافت و تصمیمات گرفته شده با اکثریت آراء حاضر اتخاذ و در صورت تساوی آراء رأی طرفی که رئیس هیأت‏ مدیره موافق آن است معتبر خواهد بود.

ماده ۲۸ – هیأت‏ مدیره به عنوان نماینده قانونی انجمن دارای کلیه اختیارات لازمه برای اداره امور انجمن بوده و اهم وظایف آن به شرح زیر است:

– اجرای مصوبات مجمع عمومی در ارتباط با امور انجمن.

– تنظیم بودجه و آیین‏ نامه‏ ها و دستورالعمل‏ها و روش ‏های اجرایی و ارائه آن به مجمع عمومی.

– پیشنهاد اصلاح و هرگونه تغییر در اساسنامه با رعایت ضوابط قانونی و شرایط اساسنامه.

– حفظ و حراست از اموال انجمن و تنظیم خلاصه صورت دارایی و دیون و تهیه گزارش سالانه از وضعیت کلی انجمن و عملکرد آن.

– تهیه و تنظیم دفاتر محاسباتی پلمپ شده و ثبت کلیه هزینه‏ ها و درآمدهای انجمن.

– انجام امور انجمن و اخذ تصمیم درباره اقدامات و تشریفات قانونی مربوط به ثبت و انتشار و تصمیمات قانونی.

تحصیل وام یا اعتبار بر اساس مصوبات مجمع عمومی و به نمایندگی از سوی انجمن، افتتاح حساب، خرید و فروش، اجاره و عقد قراردادهای لازم و طرح هرگونه دعاوی حقوقی و جزائی در مراحل مختلف دادرسی و ارجاع دعوی به داوری و تعیین وکیل با حق توکیل غیر و اعطای اختیارات لازم به وکلا و عزل آنان و انجام هر گونه اقدام قانونی به نمایندگی انجمن در حدود ضوابط قانونی و مفاد اساسنامه و اقدامات اجرایی.

ماده ۲۹ – انجمن می‏تواند بنا به تشخیص هیأت‏مدیره نسبت به تشکیل کارگروه‏ هایی با عناوین: بازرسی و رسیدگی به شکایات، حل اختلاف، آموزش و پژوهش، تشکیلات و بودجه، امور اجتماعی و فرهنگی، امور اقتصادی و … اقدام نماید. بدیهی است تشکیل و فعالیت کارگروه‏ ها طبق آیین‏ نامه ‏ای حداکثر پس از یک سال از تصویب این اساسنامه، توسط هیأت‏ مدیره تهیه و به مجمع عمومی ارائه خواهد شد.

ماده ۳۰ – هیأت‏ مدیره می ‏تواند قسمتی از اختیارات خود را به رئیس هیأت‏ مدیره یا مدیر مسئول تفویض نماید. در صورتجلسه تفویض اختیار موارد تصویبی بایستی قید و تصریح شود و به صورت کتبی حسب مورد به رئیس هیأت‏ مدیره یا مدیر مسئول با ذکر تاریخ و مدت تفویض اختیار ابلاغ گردد.

ماده ۳۱ – در غیاب رئیس هیأت‏ مدیره نایب وی عهده‏ دار اداره و تشکیل جلسات و دعوت از اعضاء خواهد بود و مدیرمسئول مجری تصمیمات هیأت ‏مدیره بوده و در مورد اجرایی انجمن در قبال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئول است و خزانه‏ دار انجمن، سرپرستی امور مالی را نیز عهده‏ دار بوده و کلیه اسناد هزینه و پرداخت ‏ها و درآمدهای وصولی تحت نظارت او انجام خواهد گرفت و محاسبات مالی در دفاتر مربوط ثبت و اسناد و مدارک آن به نحو مقتضی نگهداری خواهد شد.

ماده ۳۲ – کلیه مذاکرات و تصمیمات هیأت‏ مدیره در صورتجلسات مربوط توسط دبیر جلسه ( منشی جلسه ) منعکس و ابلاغ خواهد شد و به عنوان اسناد انجمن ضبط و مورد استناد قرار خواهد گرفت، صورتجلسات بایستی متضمن نظرات اعضای هیأت‏مدیره ( اعم از موافق و مخالف) و تصمیمات متخذه باشد.

ماده ۳۳ – مجمع عمومی عادی از بین اعضای خود، یک نفر را به عنوان بازرس اصلی و یک نفر را به عنوان بازرس علی ‏البدل به مدت یک سال بر خواهد گزید، تجدید انتخاب آنان برای دوره ‏های بعدی بلامانع است، بازرسان نبایستی از بین اعضای هیأت‏ مدیره برگزیده شوند.

ماده ۳۴ – هیأت‏مدیره مکلف است یک ماه قبل از تشکیل مجمع عمومی گزارش‏های خود را به بازرس ارائه دهد و گزارش بازرس به مجمع عمومی باید متضمن اعلام نظر صریح نسبت به مفاد گزارش‏های هیأت‏مدیره و وضعیت عمومی انجمن باشد و این گزارش‏ها بایستی حداقل یک هفته قبل از تشکیل مجمع عمومی در محل انجمن برای مراجعه، اطلاع و امضاء از مفاد آن آماده شود.

ماده ۳۵ – بازرس بدون اینکه بتواند به طور مستقیم در امور اجرایی انجمن دخالت کند موظف است در صورت مشاهده هرگونه سوء جریان در امور انجمن بدون فوت وقت مراتب را به اولین مجمع عمومی گزارش دهد و یا در صورت لزوم، مجمع عمومی عادی را به طور فوق ‏العاده دعوت نماید و موضوع مورد نظر را مطرح کند در غیر این صورت مسئول سوء جریان و تخلفاتی خواهد بود که از عدم اعلام آن در انجمن به وقوع پیوسته و با مدیران و یا کسانی که در این امور مباشرت یا مشارکت داشته‏اند مسئولیت مشترک خواهد داشت، مأموریت بازرس علی ‏البدل زمانی آغاز می‏شود که به علت انجام وظیفه بازرس اصلی متعذر باشد و تشخیص آن با مجمع عمومی است.

ماده ۳۶ – به منظور حسن جریان نظارت و بازرسی در امور انجمن، بازرس می‏ تواند در هر زمان به دفاتر و مدیرمسئول و مسئولین انجمن مراجعه و آنان موظف به همکاری با بازرس می‏باشند.

فصل پنجم – امورمالی، محاسباتی، انحلال و تصفیه

ماده ۳۷ – سال مالی انجمن از اول فروردین ماه هر سال شروع و به آخر اسفند ماه همان سال ختم می‏ شود مگر سال اول که از تاریخ تأسیس و ثبت انجمن آغاز و به پایان همان سال خاتمه می‏ پذیرد.

ماده ۳۸ – امضای چک‏ ها، سفته‏ ها، بروات و هرگونه سند تعهدآور و قرارداد با امضای مدیرمسئول و یکی از دو امضاء رئیس هیأت‏ مدیره و خزانه‏دار و مهر انجمن معتبر خواهد بود و سایر مکاتبات و نامه‏های عادی با امضای مدیرمسئول و مهر انجمن صادر خواهد شد. هر یک از صاحبان امضای مجاز می‏توانند در غیاب خود امضای اسناد و مکاتبات یاد شده را به عضو دیگر هیأت‏مدیره تفویض نمایند.

ماده ۳۹ – مازاد درآمد انجمن پس از وضع هزینه‏های جاری و قانونی در جهت توسعه و پیشبرد اهداف و موضوع فعالیت به مصرف خواهد رسید و نحوه تخصیص آن به مصارف مورد نظر و یا بخشی از آن به ذخیره قانونی به پیشنهاد هیأت‏ مدیره از سوی مجمع عمومی تعیین خواهد شد و در هر حال عواید به دست آمده بین اعضاء قابل تقسیم نیست و انجام وظیفه یا خدمات اعضای انجمن و هیأت‏ مدیره افتخاری و رایگان خواهد بود.

ماده ۴۰ – حقوق مدیرمسئول و نیز حق ‏الزحمه بازرس توسط مجمع عمومی تعیین و اعلام خواهد شد.

ماده ۴۱ – در صورت فوت، حجر، استعفا و یا عزل اعضای هیأت‏ مدیره یا اعضای انجمن، عضو علی ‏البدل یا نماینده جدید قانونی شخصیت حقوقی تا پایان دوره مأموریت هیأت ‏مدیره و یا به عنوان عضو جانشین در انجمن بلافاصله معرفی خواهد شد و عضو جانشین بایستی واجد شرایط عضو اصلی باشد و از طرف صاحبان امضای مجازی شخصیت حقوقی معرفی شود.

ماده ۴۲ – در صورت بروز اختلاف بین اعضای انجمن، در ابتدا اعضا تلاش خواهند نمود تا از طریق بحث و گفتگو نسبت به حل اختلافات فی مابین اقدام نمایند و در صورت عدم حصول نتیجه طرفین بایستی نسبت به انتخاب داور یا حکم مرضی‏الطرفین اقدام نمایند و در صورتی که حداکثر پس از یک ماه از زمان ارائه تقاضای هر یک از اعضا نسبت به انتخاب داور یا حکم مرضی الطرفین نتیجه‏ای حاصل نگردید، هر یک از اعضا می‏ توانند اختلافات خود را از طریق مراجعه به مراجع قانونی و ذی‏صلاح پیگیری نمایند.

ماده ۴۳ – در صورتیکه اجرای مقاصد و موضوعات پیش‏بینی شده در اساسنامه به هر علت مقدور نباشد و مجمع عمومی فوق ‏العاده با نصاب مقرر به انحلال انجمن رأی دهد هم زمان یک یا چند نفر را به عنوان مدیر یا هیأت تصفیه انتخاب خواهد شد. مدیر یا هیأت تصفیه مسئول وصول مطالبات و پرداخت دیون احتمالی انجمن بوده و موظف است حداکثر ظرف ۶ ماه به کلیه حساب‏ ها رسیدگی و امر تصفیه را خاتمه دهد و گزارش پایان مأموریت محوله را به مجمع عمومی ارائه نماید. در زمان تصفیه دعوت مجمع عمومی توسط مدیر یا هیأت تصفیه انجام می ‏شود و تمدید مأموریت برای مدتی دیگر یا عزل مدیر یا هیأت تصفیه با تصویب مجمع عمومی امکان پذیر است.

تبصره: پس از اجرای مفاد ماده ۴۴ باقیمانده احتمالی دارایی‏ ها و اموال انجمن پس از تصفیه به امور عام‏ المنفعه و موارد دیگری که مجمع عمومی مصوب نماید اختصاص خواهد یافت و مجمع عمومی حق هر گونه اختیاری را در این زمینه خواهد داشت.

ماده ۴۴ – در کلیه مکاتبات و آثار انجمن نام، شماره ثبت، و مجوز تأسیس و نشانی انجمن قید خواهد شد.

ماده ۴۵ – درباره مسائلی که در این اساسنامه پیش‏بینی نشده طبق مقررات قانون حاکم بر تشکیل مؤسسات غیرتجاری و ضوابط مربوط به تأسیس مؤسسات و مراکز فرهنگی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی رفتار خواهد شد و هرگونه تغییر در این اساسنامه با تصویب مجمع عمومی و با تأیید قبلی دبیرخانه هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی ممکن خواهد بود.

این اساسنامه در پنج فصل مشتمل بر ۴۵ ماده و ۸ تبصره در جلسه مورخ ۱۳۹۹/۰۶/۱۴ مجمع عمومی انجمن فرهنگی ناشران آموزشی قرائت و به اتفاق آراء تصویب شد.