محتوای کتاب های درسی انگیزه زبان آموزان فارسی را افزایش می دهد

 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا ، الهه اسحاقی روز دوشنبه در دومین همایش ملی دوسالانه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان (آزفا) درباره مقاله خود با عنوان کنکاشی پژوهشی در انگیزه های یادگیری زبان فارسی به عنوان زبان دوم اظهار کرد: در این مقاله به انگیزه در یادگیری زبان فارسی اشاره شده است.

وی افزود: با توجه به تعداد بسیار زبان آموزان، عامل انگیزه به خوبی نمایان می شود، در این پژوهش مشخص شد که در حال حاضر بیشتر فارسی آموزان خارجی به دلیل اهداف علمی و آموزشی به یادگیری زبان فارسی تمایل نشان دادند.

این پژوهشگر به دوگانگی های انگیزه زبان آموزان اشاره کرد و گفت: انگیزه می تواند به دو گونه درونی و برونی نمایان شود، در انگیزه درونی زبان آموز می خواهد به دلایلی مانند مهاجرت و ازدواج با فرهنگ زبان نیز آشنا شود اما گاهی زبان آموز برمبنای اهدافی مانند شغل و تحصیل برای آموزش زبان انگیزه ابزاری بیرونی دارد.

اسحاقی در ادامه به تصور زبان آموزان فارسی پیش از سفر به ایران اشاره کرد و یادآور شد: بسیاری از آنها شناخت کافی و تصور مثبتی از کشور ایران نداشتند و تنها با واژه هایی مانند انقلاب اسلامی، حافظ و مولانا در ادبیات آشنا بودند.

وی افزود: پس از مصاحبه و نظر سنجی از دانشجویان خارجی ساکن ایران مشخص شد که پس از ورود به ایران و بازدید از امکان های مختلف نگاه مثبتی به کشور و فرهنگ این مرزو بوم پیدا کردند.

** آموزش زبان فارسی با تکنولوژی روز حرکت کند

محمد سعیدنیا، پژوهشگر مرکز بین المللی آزفا، در دومین همایش ملی دوسالانه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان (آزفا) اظهار کرد:

در چند سال اخیر با توسعه شبکه های اجتماعی کلاس های مجازی نیز افزایش یافته است از این رو باید مطابق فناوری روز دنیا در جهت آموزش زبان فارسی حرکت کرد.

وی در این همایش در تالار مولوی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، پژوهش خود را با عنوان آموزش ادبیات فارسی در محیط مجازی ارائه کرد و گفت: در این پژوهش با استفاده از تجربه رویکرد تکلیف محور در آموزش زبان فارسی بازخورد مناسبی دریافت شد.

سعید نیا افزود: در این پژوهش به کاربرد اولیه رویکرد تکلیف محور در چهارچوب آموزش اشاره شد که پروژه بنگلور یا پروژه تدریس ارتباطی نیز نامیده می شود.

وی ادامه داد: این پروژه از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۴ به اجرا درآمد که با تمرکز بر معنا امکان یادگیری صورت زبانی به طور کامل در کلاس فراهم شد.

بازگشت به لیست اخبار

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *