مدرسه محوری ، یکی از مهم‌ترین روش‌های آموزش‌وپرورش برای برون‌رفت از مشکلات است

وزیر آموزش‌وپرورش در گفتگوی مستقیم با مدیران آموزش‌وپرورش کشور؛
مدرسه محوری ، یکی از مهم‌ترین روش‌های آموزش‌وپرورش برای برون‌رفت از مشکلات است
وزیر آموزش‌وپرورش در گفتگوی مستقیم با مدیران آموزش‌وپرورش کشور عنوان کرد: مدرسه محوری ، یکی از مهم‌ترین روش‌های آموزش‌وپرورش برای برون‌رفت از مشکلات است.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، سید محمد بطحایی در گفتگویی مستقیم با مدیران آموزش‌وپرورش سراسر کشور، ضمن قدردانی از تلاش روسای ادارات آموزش‌وپرورش استان‌ها، شهرستان‌ها و مناطق کشور، اظهار کرد: در ایام تابستان در تمامی سطوح و حوزه‌های آموزش‌وپرورش، از ستاد تا مدرسه، علاوه بر ثبت‌نام دانش آموزان به دلیل آماده‌سازی مدارس برای سال تحصیلی آینده، حجم فعالیت‌ها بسیار زیاد است و همگی در تلاش هستیم تا با آماده‌سازی مدارس، دانش آموزان سالی پر از نشاط و امید را آغاز کنند.

وی افزود: در مدارس باوجود کمبود منابع مالی و امکانات، با مطالبات و توقعات اولیای دانش آموزان و معلمان روبه‌رو هستیم که آموزش‌وپرورشی باکیفیت می‌خواهند و البته توقعی درست و گسترده است و مدیران مدارس در تلاش هستند تا با برنامه‌ریزی و صبر و حوصله پاسخگوی مطالبات باشند.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اهمیت و ضرورت مدرسه محوری تأکید کرد: مدرسه محوری ، یکی از مهم‌ترین روش‌های آموزش‌وپرورش برای  برون‌رفت  از مشکلات است و در سند تحول تأکید شده که مدرسه رکن اصلی در تحول و کانون اصلی تعلیم و تربیت مدرسه است و با مدرسه محوری است که می‌توانیم به آموزش‌وپرورش توسعه‌یافته دست پیدا کنیم ، اما تاکنون نتوانستیم آن‌گونه که باید به سمت مدیریت مدرسه محوری حرکت کنیم.

وی در ادامه با تعریف واژه مدرسه محوری گفت: مدرسه به‌عنوان سازمان مستقل باید قدرت تصمیم‌گیری و تصمیم سازی را داشته باشد و متناسب با اهداف و رسالت‌ها برنامه‌ریزی و اقدام کند و بدون شک در این مسیر، شرط اصلی مدرسه محوری تقویت و ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای، تخصصی و شایستگی‌ها است.

سید محمد بطحایی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین موانع مدرسه محوری وجود سلسله‌مراتب اداری است درحالی‌که در نظام آموزش‌وپرورش همه‌چیز باید مدرسه بشود یعنی اصل درون مدرسه است و بیرون از مدرسه همه فرع هستند و اداره آموزش‌وپرورش و ستاد نقش فرعی دارند رئیس اداره، وزیر و مدیرکل فقط نقش حمایت‌کننده دارند و آنچه در تعلیم و تربیت اتفاق می‌افتد در مدرسه است و در بیرون مدرسه همه نقش پشتیبان کننده دارند وادارات آموزش‌وپرورش باید به سمتی حرکت کنند که نظارت تخصصی را انجام دهند.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به وجود اشکال در نظام اداری و سلسله‌مراتب سازمانی خاطرنشان کرد: امروز مدرسه صرفاً مجری بی‌چون ‌و چرای دستوراتی است که از بالا به آن ابلاغ می‌شود و باید کاملاً مطیع اجرای بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها باشد و این باعث شده است مدیر مدرسه تقریباً اختیاری برای حل مسائل مدرسه نداشته باشد و هرروز با بخشنامه و فرم‌های متعدد مواجه شود که دائماً بخش عمده‌ای از وقت خود را باید به آن‌ها اختصاص دهد.

سید محمد بطحایی در ادامه گفت: شبکه تعاملی سینا می‌خواهد یک ارتباط چندجانبه بین همه ما برقرار کند و این برنامه بنا دارد شبکه‌ای ارتباطی بین همه مدیران در سطوح مختلف آموزش‌وپرورش ایجاد کند و بدون شک ظرفیت خوبی دارد که با کمک آن می‌توان گفت‌وگوها و تبادل تجربیات را بیشتر کرد و به تحول در آموزش‌وپرورش سرعت بیشتری داده شود و امیدوارم که بتوانیم عملاً به‌سوی مدرسه محوری گام‌های عملیاتی را برداریم این گام یکی از مهم‌ترین گام‌های استقرار سند تحول است و این برنامه زمینه و بستر مناسبی را ایجاد می‌کند که به این سمت حرکت شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *