مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با ایبنا تاکید کرد: استقلال مالی پیش‌نیاز واگذاری نمایشگاه کتاب به اصناف است


امیر‌زاده، با بیان این مطلب که صنف باید استقلال مالی را بدون دریافت حتی یک ریال از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سرانجام برساند بر لزوم بهره‌گیری از سرمایه اجتماعی برای درآمد‌زایی از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تاکید کرد.
استقلال مالی پیش‌نیاز واگذاری نمایشگاه کتاب به اصناف است

همایون امیر‌زاده، مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره لزوم توجه به ظرفیت‌های در‌آمد‌زایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: در چشم‌انداز بلند‌مدت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هدف صنوف مرتبط با نشر واگذاری، برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به بخش خصوصی است. تا زمانی که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به استقلال مالی مبتنی بر سیاست‌های حوزه صنف نرسد، شاید فرآیند واسپاری کامل نشود.

به گفته این عضو مجموعه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ پیش‌نیاز برون‌سپاری کامل به صنف با موضوع استقلال مالی، دو‌گانه‌‌ای مرتبط به یکدیگرند.

لزوم توجه به نمایشگاه‌های موفق در استقلال مالی  
امیر‌زاده در ادامه با اشاره به نمونه‌های موفق واسپاری نمایشگاه‌های فرهنگی براساس استقلال مالی گفت: نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی و صنعت چاپ نظیر نمایشگاه‌ بین‌المللی کتاب تهران پیش از این با حمایت‌های دولتی برگزار می‌شدند در حالی‌که با استقلال مالی، امروز از کمترین حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برخوردارند.

مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: صنوف باید براساس سیاست‌های داخلی به سمتی حرکت کنند که استقلال مالی را بدون دریافت حتی یک ریال از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سرانجام برسانند؛ البته نقش این وزارتخانه به‌عنوان متولی رسمی در این زمینه ذاتی است.

امیر‌زاده با تاکید بر وظایف ذاتی وزارت فرهنگ و  ارشاد اسلامی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، براساس قانون اهداف و وظایف خود باید نقش نظارتی  داشته باشد اما با توجه به ضعف بنیان‌های اقتصادی نشر، حمایت‌ها لازم است. اگر قرار باشد تزریق اعتبارات همچنان ادامه داشته باشد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ناچار به حضور در بخشی از  نمایشگاه‌هاست.

صنف باید در چشم‌انداز خود به استقلال مالی برسد 
به گفته مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ در افق چشم‌انداز که نشر باید به ترسیم آن اقدام  کند باید به استقلال مالی برسد. نمایشگاه کتاب تهران در این چشم‌انداز از اعتبارات دولتی بی‌نیاز خواهد بود و وزارت ارشاد نقش‌های ذاتی خود را اعمال خواهد کرد.

امیرزاده درباره چگونگی تحقق استقلال مالی و در‌آمد‌زایی نمایشگاه کتاب تهران ادامه داد: عرصه تبلیغات و سرمایه اجتماعی بی‌نهایت و بی‌بدیلی در اختیار حوزه نشر است و به نظر می‌‌رسد که بسیاری از حوزه‌ها از این دو بی‌بهره‌اند. نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از مخاطب میلیونی دارد؛ بنابراین بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی تلاش دارند، بتوانند از درگاه نمایشگاه کتاب مشتریانی را برای خود جذب و در عرصه اجتماع دیده شوند؛‌ به نظر می‌‌رسد که بنگاه‌های اقتصادی، سوژه‌های مناسبی برای تولید درآمد هستند و االبته نیازمند تعریف مکانیسم‌هایی است.

 نمایشگاه کتاب رسانه است
امیر‌زاده با تاکید بر لزوم استفاده از حضور میلیونی بازدید‌کندگان نمایشگاه کتاب تهران گفت: این تجمع میلبونی در رویداد‌های کم و فقط در راهپیمایی‌های عظیم مردمی قابل مشاهده است. به‌عبارت دیگر هیچ رویدادی با این عظمت در کشور وجود ندارد که توان، جذابیت و کشش جذب این میزان سرمایه‌ اجتماعی از حوزه‌های مختلف از‌جمله نخبگان و آحاد جامعه و خانواده‌های را درگیر کند. براساس نگاه تخصصی و مذاکره موثر با بنگاه‌های اقتصادی  دولتی، غیر‌دولتی و خدماتی از‌جمله در بخش ارتباطات در حوزه تبلیغات، می‌توان از حضور میلیونی مردم در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بهره‌مند شد.

مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر تاثیر شیوه‌های مذاکره با صاحبان بنگاه‌های اقتصادی در جذب آن‌‌ها گفت: فن مذاکره برای جلب مشتریان به این حوزه بسیار مهم است. معتقدم که کمیته تبلیغات و حوزه‌های درآمد‌زایی که به صنف واگذار شده، به این موضوع به‌عنوان فرصت بی‌بدیل و کم‌نظیر نگاه کند و با استفاده از فنون مذاکرات تبلیغی، افراد و مجموعه‌ها و بنگاه‌هایی را شناسایی و اهمیت دیده شدن آن‌ها از دریچه نمایشگاه کتاب را روشن کند. مخاطب میلیونی نمایشگاه کتاب، ظرفیت قابل توجهی برای تکثیر پیام‌ها دارند و در واقع برای بنگاه‌های اقتصادی در جایگاه رسانه قرار می‌گیرند.

به گفته این مقام مسئول؛ نمایشگاه نه تنها می‌تواند خود را اداره کند، بلکه بسیاری از حوزه‌های نشر می‌توانند از منافع این تبلیغات استفاده کنند، به شرط اینکه دولت خود را سهیم این درآمد و رقیب احساس نکند. حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خود را رقیب بخش خصوصی در بحث جذب درآمد نمی‌داند؛ به‌عبارت دیگر، معاونت فرهنگی، مشتاق شکل‌گیری این جریان است و تلاش می‌کند بتواند با ظرفیت‌های در اختیار به صنف کمک می‌کند تا مشتریان بیشتری را در حوزه تبلیغات جذب کند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *