معرفی هیئت انتخاب و خرید کتاب

هیئت انتخاب و خرید کتاب طی نزدیک به دو دهه فعالیت مستمر در راستای وظایف قانونی در زمینه کمک به ناشران از طریق پرداخت یارانه و نیز مجموعه‌سازی بخشی از کتابخانه‌های سراسر کشور و همچنین توسعه کتابخوانی در حوزه فرهنگ عمومی از طریق انتخاب، خرید و اهدای کتاب‌های مناسب حوزه فرهنگ عمومی در فرایند بازار نشر کتاب کشور، تلاش داشته است تا حداکثر امکانات را در حوزه اختیارات و مقدورات خویش به کار ببرد تا رونق بخشی توامان در حوزه نشر و حوزه کتابخوانی فراهم آورد. این فعالیت به استناد بند (١٢) ماده ٢  قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ماده ٣ آیین نامه نحوه پرداخت یارانه در حوزه نشر و مطبوعات مصوب سال ١٣٨٨ هیات دولت با هدف مجموعه‌سازی بخشی از کتابخانه‌های کشور و به منظور توسعه کتابخوانی در حوزه فرهنگ عمومی و همچنین حمایت از انتشار کتاب‌های مناسب بر مبنای آیبن نامه انتخاب و خرید کتاب مصوب ٣/١١/١٣٩۴ انجام می‌پذیرد.

بعد از انتقال این مجموعه به دفتر امور چاپ و نشر وزارتخانه در پاییز سال ١٣٩۶، شیوه نامه ای متناسب با این انتقال تنظیم و به امضا و ابلاغ معاون امور فرهنگی رسید که طبق آن، مدیرکل امور چاپ و نشر، ریاست این هیأت را به عهده دارد. 

طبق این آیین‌نامه، چهار کارگروه تخصصی (دین، علوم اجتماعی و انسانی و دانش عمومی، کودک و نوجوان، و هنر و ادبیات) نسبت به ارزیابی کتاب‌های ارسالی از سوی ناشران در زمینه خرید عناوین و میزان شمارگان آن‌ها تصمیم می‌گیرند و مصوبات آن‌ها بعد از تأیید در هیات مرکزی انتخاب و خرید کتاب اجرایی خواهند شد.

اعضای هیات و کارشناسان کمیته‌های تخصصی آن در سال جاری به ترتیب الفبا عبارتند از:

١- جعفر ابراهیمی (شاهد): شاعر / دارنده درجه یک هنری از شورای ارزشیابی هنرمندان نویسندگان و شاعران کشور/ سابقه دبیری جشنواره کتاب کودک در کانون پرورش فکری و دبیری مطبوعات کودکان و مدیریت شورای شعر کانون پرورش فکری/ کسب جایزه کتاب سال و کتاب سال ولایت در دوره های مختلف

٢- رضا اکبری: دکترای فلسفه و کلام از دانشگاه تهران/ عضو هیات علمی گروه فلسفه و کلام دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق (ع)، استاد مدعو در مقطع دکترا در دانشگاه‌های تربیت مدرس، علامه طباطبایی، موسسه حکمت و فلسفه ایران، عضو انجمن‌های علمی (منطق، ملاصدرا، فلسفه دین ایران، تاریخ فلسفه) و عضویت در شورای داوران جوایز علمی کشور

٣- اسماعیل امینی: شاعر/ دکترای ادبیات فارسی/ عضوشورای شعر و موسیقی صدا و سیما/ عضو شورای علمی بنیاد دعبل/ عضو هیات مدیره و هیات امنای بنیاد شعر و ادبیات فارسی ایرانیان/ مدرس دانشگاه آزاد و دانشگاه علمی کاربردی

۴-        علی اوجبی: نویسنده، مترجم و مصحح آثار فلسفی/ کارشناس ارشد فلسفه/ سابقه معاونت فرهنگی مؤسسه خانه کتاب و سردبیری مجله کتاب ماه فلسفه و دبیری جایزه کتاب سال و دبیری علمی جشنواره نقد 

۵-      مهرزاد دانش: مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی/ کارشناس ارشد معارف اسلامی و علوم سیاسی/ پژوهشگر سینما

۶-          سیدمحمدعلی رفیعی: کارشناس ارشد الهیات/ سابقه دبیری بخش دین در نشریه کتاب هفته و خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) / پیشینه داوری کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، کتاب فصل، کتاب سال ولایت، جشنواره مطبوعات، کتاب سال و جشنواره مطبوعات کانون پرورش فکری و نوجوان، جشنواره قصه های قرآنی و جشنواره گام اول

٧-          مجید سامی: معاون امور آموزشی و پژوهشی دفتر امور چاپ و نشر/ کارشناس چاپ/ کارشناس هنرهای سنتی

٨- محمد سلگی: عضو هیات علمی دانشگاه تهران/ رییس پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات/ دکترای روان شناسی/ سابقه سرپرستی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر کل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی و ریاست سازمان انتشارات جهاددانشگاهی

٩- بلقیس سلیمانی: کارشناس ارشد فلسفه/ داستان نویس و منتقد و پژوهشگر ادبی/ دارنده درجه یک هنری از شورای ارزشیابی هنرمندان نویسندگان و شاعران کشور 

١٠- سیدمحمدکاظم شمس: تحصیلات خارج حوزه/ عضو شوراهای مختلف بررسی کتاب ناشران/ عضو هیات تخلفات ناشران/ سابقه  مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و مدیریت انتشارات بوستان کتاب و معاونت دانشگاه علوم قرآن 

١١- حسن طارمی: تحصیلات خارج حوزه در کلام و حدیث/ دانش آموخته مهندسی مکانیک دانشکده فنی دانشگاه تهران/  عضو هیأت علمی بنیاد دایرهالمعارف اسلامی و معاون علمی بنیاد دایرهالمعارف اسلامی (دانشنامه جهان اسلام )

١٢- سیدعلی کاشفی خوانساری: مدرس، نویسنده و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان/ موسس انجمن های ادبی مختلف/ داوری کتاب سال، کتاب فصل، جشنواره پروین اعتصامی، کتاب سال دفاع مقدس، نقد کتاب و…/ عضویت و دبیری شوراهای مختلف هنری و فرهنگی کشور/ دارنده درجه دو هنری از شورای ارزشیابی هنرمندان نویسندگان و شاعران کشور/ سردبیر فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان

١٣- علی گلشن: کارشناس مهندسی علوم دامی/ نویسنده و پژوهشگر و عکاس/ مدیر موزه عروسک و فرهنگ ایران/  همکاری با کانون پرورش فکری و نشریات طبیعت و محیط زیست و فرهنگنامه کودک و نوجوان

١۴- علی اصغر محمدخانی: معاون فرهنگی شهر کتاب/عضو دانشنامه زبان و ادبیات فارسی/ مشاور رییس موسسه پژوهش حکمت و فلسفه ایران/ سابقه دبیری شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی و ریاست مرکز گسترش زبان و ادبیات فارسی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

١۵- محمدمهدی معراجی: عضو هیات امنای خانه کتاب و عضو هیات امنای کتابخانه مجلس/ رییس کتابخانه و اطلاع‌رسانی پردیس دانشگاه علوم قرآن و حدیث قم/ سابقه دبیری کتاب سال ولایت 

١۶- محمدرضا موحدی: دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه علامه طباطبایی/ مدرس و پژوهشگر حوزه ادبیات و عرفان/ عضو هیات علمی دانشگاه قم و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی/ عضو هیات موسس انجمن علمی قلم وابسته به معاونت پژوهشی حوزه علمیه قم

١٧- محمدعلی مهدوی‌راد: تحصیلات حوزوی (اجتهاد)/ قرآن پژوه/ رئیس کتابخانه تخصصی علوم قرآن قم/ ریاست مجله آئینه پژوهش / استاد یار دانشگاه/ دبیر علمی کتاب سال

مراحل روند کار این هیات به قرار زیر است:

الف) ناشرانی که تمایل دارند کتاب‌های شان در جلسات بررسی این هیات قرار گیرند، می‌توانند طی ساعات ٩-١٢ روزهای کاری، یک نسخه از کتاب‌های چاپ اول منتشر شده در سال جاری و سال گذشته را به دبیرخانه هیات (ساختمان مرکزی وزارتخانه، طبقه دوم، اتاق ٣٢٧) تحویل دهند. دبیرخانه از پذیرش کتاب‌های فاقد مجوز  قانونی و اعلام وصول، کتاب‌های آموزشی و کمک آموزشی مدارس و کنکور و کتاب‌های رنگ‌آمیزی و بازی‌های کودکان، معذور است. همچنین در صورتی که مشخص شود ناشر نسخه‌ای مغایر با اطلاعات واقعی کتاب مانند نوبت چاپ یا قیمت تحویل داده است، از استفاده از تسهیلات انتخاب و خرید کتاب طی بازه زمانی ای که در هیات تعیین خواهد شد، محروم می شود.

ب) کتاب‌ها بعد از تحویل از ناشر، ثبت اداری و نرم افزاری خواهند شد و پس از بررسی پیشنهادی در کمیته تخصصی بر حسب موضوع‌شان، در هیات انتخاب و خرید کتاب مورد تصویب نهایی قرار خواهند گرفت. معیار انتخاب کتاب‌ها و تعداد خریدشان، ترکیبی از شاخص‌های کیفی، قالبی و محتوایی مانند رعایت بایسته‌های نوشتاری به لحاظ روش تحقیق در آثار پژوهشی، میزان خلاقیت و نوآوری و پختگی متن در آثار هنری، پاکیزگی و کیفیت چاپ و صفحه‌بندی و ویراستاری و درج تصاویر، نیازسنجی‌های وزارتخانه بر مبنای اعلام کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی کشور، اولویت های موضوعی بر حسب وظایف و اهداف وزارتخانه و…است. نتایج و مصوبات، روی درگاه معاونت امور فرهنگی وزارتخانه به نشانی http://mof.farhang.gov.ir/fa/home/book   درج می‌شود. (طبق روال متداول، از زمانی که ناشر کتاب را به دبیرخانه تحویل می‌دهد تا زمانی که نتیجه بررسی‌ها در سایت معاونت اعلام می‌شود، تقریبا ۵٠ روز کاری به طول می‌انجامد).

ج) ناشران محترم بعد از اطلاع از تصویب عناوین ارسالی شان از طریق سایت اینترنتی مربوط (نیاز به مراجعه برای دریافت حواله وجود ندارد ) ، همراه با کتاب‌های مصوب به میزان اعلام شده به انبار کتاب واقع در: جاده مخصوص کرج، کیلومتر ١٠، روبروی شهاب خودرو، خیابان نخ زرین، خیابان شهید جلال، روبروی صنایع آموزشی (هنرستان پیام شهید) ، تلفـن: 

۵١-۴۴۵۴۵١۴٩ ، مراجعه کنند و پس از تحویل کتاب‌ها و دریافت رسید انبار، طی مراجعه به امور مالی معاونت فرهنگی وزارتخانه (اتاق ٣٢۵)، مدارک زیر را به مسئول ذی ربط تحویل دهند:

١-رسید انبار ٢ برگی (نسخه ذی حسابی و امور مالی)

 

٢-کپی پروانه نشر معتبر (از زمان تحوبل مدارک به معاونت، حداقل تا یک ماه اعتبار داشته باشد)

 

٣-فاکتور فروش (اصل و تصویر):

الف) باید در سربرگ انتشارات و به صورت رسمی باشد (داشتن آرم، نشانی و شماره تلفن انتشارات در سربرگ الزامی است)

ب) فاکتورها دارای شماره و تاریخ باشند و تاریخ فاکتور و تاریخ رسید انبار برابر باشند.

ج) در قسمت خریدار ، فقط نام معاونت امور فرهنگی ذکر شود .

د) از اعلام شماره حساب و مانده بدهی در داخل فاکتور اجتناب شود .

و) مهر و امضاء فقط با خودکار یا قلم جوهر آبی مورد قبول است.

 

۴- پرینت شماره شبا بانک ملی و تأییدیه بانک به نام صاحب پروانه نشر یا انتشارات 

 

 د) ناشرانی که بخشی از مصوبات‌شان جزو انتخاب‌های کانون فرهنگی مساجد است، قبل از مراجعه به انبار عمومی، برای تحویل عناوین مربوطه، به انبار این نهاد واقع در جاده مخصوص کرج، تهرانسر، بلوار گل‌ها، مجتمع سازمان نهضت سواد آموزی، انبار مرکزی ستاد اقامه نماز (آقای بی‌پروا)، تلفن: ۴۴۵١٩٢٣٢ و ١۴٧۴۴٠١-٠٩١٢ مراجعه کنند.

ه) ناشران محترم هنگام دریافت رسید انبار، حتماً به تطبیق اطلاعات مندرج در آن با مشخصات کتاب بپردازند تا درصورت مغایرت‌های احتمالی، مراتب مورد رسیدگی قرار گیرد، در غیر این صورت اعمال تغییرات در مراحل بعدی میسر نخواهد بود.

و) مهلت مراجعه به انبار و تحویل کتاب و مدارک تا ٣ ماه بعد از اعلام در سایت است. از این رو باتوجه به اقتضائات اداری – مالی معاونت، مراجعات بعد از مهلت مقرر مورد رسیدگی قرار نمی‌گیرد.

ز) جهت کسب اطلاعات بیشتر با تلفن های زیر تماس حاصل شود:

 ١- دفتر تحویل کتاب و برگزاری جلسات           ٣٨۵١٣٠۴٩   

٢- دفتر تنظیم حواله خرید کتاب                             ٣٨۵١٢٨۵٠

٣- دفتر امور مالی                      ٣٨۵١٢٩٩۴    

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *