هدایت تکالیف شب به فرایند یادگیری توأم با لذت

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی آموزش‌وپرورش:
هدایت تکالیف شب به فرایند یادگیری توأم با لذت
مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش‌وپرورش اظهار کرد: هدف از رونویسی تقویت مهارت نوشتن است و رونویسی از مشق شب حذف نمی‌شود بلکه تکالیف طوری هدایت می‌شوند که برای کودکان به فرایندهای توأم با لذت همراه شوند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، به نقل از ایسنا، مرتضی شکوهی در مورد اهداف آموزش‌وپرورش از جایگزینی تکالیف مهارت محور به‌جای مشق شب و چگونگی اجرای آن توضیحاتی ارائه و بیان کرد: یکی از موضوعاتی که همواره در آموزش‌وپرورش برای خانواده‌ها، دانش‌آموزان و معلمان یک دغدغه بوده، تکالیف در منزل است و با توجه به مطالعات انجام‌شده و تجارب قبلی، شماری از معلمان به‌صورت خودجوش به‌منظور کاهش آسیب تکالیف شب، اقداماتی را انجام داده‌اند اما آموزش‌وپرورش برای آنکه بتواند در این زمینه یک برنامه منسجم را اجرا کند از سال گذشته مطالعاتی پیرامون چگونگی جایگزین کردن تکالیفی که چندان مفید نیستند و بچه‌ها انگیزه بالایی برای انجام آن ندارند را شروع کرد.

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش‌وپرورش بابیان اینکه پس از برگزاری نشست‌های کارشناسی، دستورالعملی تهیه، آماده و از ابتدای سال تحصیلی ابلاغ‌شده است گفت: مدارس طبق این چارچوب در پایه اول تا سوم به‌جای مشق شب که انگیزه‌ای برای انجام آن ندارند، تکالیفی با رویکرد مهارت محور را انجام می‌دهند.

شکوهی ادامه داد: البته در سال اول اجرا، در هر استان یک منطقه که شرایط لازم را داشته باشد انتخاب می‌شود. پس‌ازآن ارزیابی‌های لازم صورت می‌گیرد و آسیب‌ها و موانع شناسایی می‌شود تا طرح به‌تدریج توسعه یابد.

به گفته وی، تأکید ما در این طرح این است که دانش‌آموزان تکالیفی را انجام دهند که هم انگیزه انجام آن رادارند و هم به ارتقای مهارت‌های زندگی و بهبود جریان تحصیلشان کمک می‌کند.

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش‌وپرورش بابیان اینکه هدف ما این است که تکالیف صرفاً شامل تمرین و رونویسی و یکسری فعالیت‌های حافظه محور نباشد؛ بلکه فعالیت‌های عملی مرتبط با حوزه زندگی و مهارت‌های اجتماعی و آداب‌ورسوم و فرهنگ را دربگیرد گفت: یادگیری تنها در کلاس درس اتفاق نمی‌افتد و لازم است دانش‌آموزان فعالیت‌هایی را خارج از ساعات مدرسه برای تعمیق و تثبیت یادگیری انجام دهند.

شکوهی ادامه داد: به‌عنوان‌مثال در درس علوم تجربی ممکن است تکلیفی مانند جمع‌آوری برگ درختان و سنگ‌ها پیشنهاد شود و با کمک والدین در منزل انجام شود یا آنکه از دانش‌آموز خواسته شود درباره موضوعی از خانواده و اطرافیان کسب اطلاع کرده و نتیجه را در کلاس ارائه کند و یادگیری را از سطح کتاب و کلاس به محیط واقعی ببرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا رونویسی از حروف و کلمات در درس «بخوانیم و بنویسیم» نیز در این طرح حذف خواهد شد، گفت: خیر، فعالیت‌هایی که در کتاب درسی پیش‌بینی‌شده اگر مهارت محور باشد ادامه می‌یابد و اگر از جنس مهارتی نباشد معلم آن‌ها را به تکالیف مهارت محور تبدیل می‌کند.

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش‌وپرورش افزود: خواندن و رونویسی را بنا به اقتضای پایه، حذف نمی‌کنیم اما رونویسی باید به‌گونه‌ای باشد که دانش‌آموز احساس تکرار و انجام کار بیهوده را نداشته باشد و تکالیف را باید طوری هدایت کنیم که دانش‌آموز با انجام آن‌هم یاد بگیرد و هم لذت ببرد.

شکوهی ادامه داد: هدف از رونویسی تقویت مهارت نوشتن است. در این طرح برای تقویت مهارت نوشتن، به‌عنوان‌مثال دانش‌آموز نام تصاویر و اشیاء را می‌نویسد و روش و نوع فعالیت دانش‌آموز تغییر می‌کند و اگر تاکنون می‌گفتند کتاب را بگذار و از رویش بنویس، حالا دیگر این کار را نمی‌کنند و به دانش‌آموز می‌گویند که از پدرت بخواه سه جمله یا کلمه بگوید تا تو آن را بنویسی و روش‌های متنوعی برای این منظور طراحی‌شده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *