پاسخ دفترتالیف کتابهای درسی به خبرمنتشره درفضای مجازی درباره یکی ازفعالیتهای کتاب سلامت و بهداشت باموضوع تماشای فیلم ابد ویک روز

 بدنبال  پخش تصویری از  فعالیت کلاسی دانش آموزان درکتاب درسی جدید التالیف سلامت و بهداشت با موضوع تماشای فیلم ابد و یک روز و انعکاس گسترده این موضوع در فضای مجازی و جراید، سرکار خانم طیبه ارشاد مسئول  گروه سلامت و تربیت بدنی دفتر تالیف کتب درسی ابتدایی و نظری و همچنین سرتیم تالیف کتاب سلامت و بهداشت توضیحاتی را  به شرح ذیل ارائه نمودند.


ایشان در ابتدا بیان داشتند در راستای تحقق اهداف برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران ، کتاب سلامت و بهداشت برای اولین بار در پایه دوازدهم کلیه رشته ها به میزان ۲ساعت در هفته تالیف و  به چاپ رسیده است و موضوعات این کتاب با توجه به نیاز ها، مسائل و مشکلات سلامت جامعه به خصوص  نوجوانان ، با رویکرد مسئله محور انتخاب شده و محتوای آن با تاکید بر رویکرد پیشگیرانه و خود مراقبتی به رشته تالیف درآمده است  و برای آموزش آن با توجه به اهمیت نقش فعال فراگیر در یادگیری  تلاش شده است با بهره گیری از راهبردهای یاددهی-یادگیری سازنده گرایی بر روش های یادگیری فعال ،مشارکت و گفتگوی گروهی،پرسش و پاسخ، روش حل مسئله با تأکید بر تفکر خلاق و انتقادی و بعضا ایفای نقش تاکید شود.

ایشان همچنین یاد اور شدند ، اگر چه در گذشته در جهت تسهیل وحدت یادگیری ، برنامه های درسی صرفا بر کتاب درسی متمرکز بود ه اند ولی در جهان تعلیم و تربیتی سیال و پویای امروز  ،توجه انحصاری به کتاب درسی مردود بوده و  وحدت  یادگیری باید در هر موقعیتی نظیر مدرسه ، خانواده،  جامعه، تلویزیون… برای فراگیر به  وقوع بپیوندد  به عبارتی دیگر  فراگیر باید قادر باشد  یادگیری و تجربیات  خود در یک موقعیت نظیر  کلاس، خانواده، اجتماع و یا یک برنامه تلویزیونی را به سایر موقعیت های منتقل سازد تا یادگیری واقعی شکل گیرد.  با این نگاه جامع به تعلیم و تربیت ، برنامه ریزان درسی در تلاش اند تا با فراهم آوردن فرصت های متنوع یادگیری و انواع تعامل در درون این نظام تعلیم و تربیت ، توانایی فراگیر را در وحدت بخشیدن به کل تجربیات یادگیری او تحت تاثیر قرار داده و روش های منظمی برای برقراری ارتباط بین مدرسه و خانه، مدرسه و جامعه، مدرسه و گروه همسالان، مدرسه و تولید کنندگان تلویزیونی و …. فراهم آورند لذا در این کتاب نیز سعی شده است از انواع فعالیت های یادگیری شامل گفتگوی گروهی و کلاسی، خود ارزیابی ، پژوهش در خارج از کلاس، فعالیت در خانه و  تماشای فیلم  استفاده شود.

از همین منظر در درس دوازدهم  این کتاب با عنوان ” اعتیاد به مواد مخدر و عوارض آن” ، فعالیتی تحت عنوان گفتگوی کلاسی  ارایه شده است و از دانش آموزان  خواسته می شود با تماشای فیلم  “ابد و یک روز “، که موضوع اعتیاد و پیامد های ان را  با تمرکز بر زندگی خانوادگی  افراد مبتلا به تصویر می کشد به بحث و گفتگو بنشینند و  تاثیراعتیاد را بر ابعاد مختلف زندگی افراد در مقایسه با یک خانواده سالم تحلیل کنند. در واقع در این فعالیت تلاش شده است با استفاده از نمایش فیلم، فضای ذهنی مناسبی برای ورود دانش آموزان به گفتگو فراهم آید تا با هدایت  معلم به عنوان راهنما و راهبر فرایند یاددهی- یادگیری دانش اموزان به روش حل مسئله و تفکر خلاق و انتقادی ،ابعاد مختلف پدیده شوم  اعتیاد را بخصوص در بعد اجتماعی آن و تاثیر بر خانواده تبیین کنند.

لازم به یادآوری است  طرح ریزی فرصت های یادگیری مستلزم گزینش است و از انجا که موضوع اعتیاد در نگاه واقع گرایانه پدیه ای شوم و تلخ در نزد همه جوامع است ، پرداختن به آن به هر شکلی در کتاب های درسی منتقدان خود را درپی خواهد داشت ، تصمیم گیرندگان این برنامه درسی برای به تصویر کشیدن  آسیب های اجتماعی ناشی از پدیده شوم اعتیاد و پیامد های ناشی از آن با تمرکز بر خانواده افراد معتاد، تماشای فیلمی اجتماعی که به تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده و برنده ۹ سیمرغ بلورین در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر بوده است را برای دانش آموزان ۱۸ ساله پایه دازدهم انتخاب کرده اند که البته در سال های آتی به تشخیص صاحبنظران تعلیم و تربیت و مخاطبان برنامه ،امکان بازنگری  این فعالیت  وجود خواهد داشت.

خانم ارشاد در پایان  متذکر شدند که در کتاب سلامت و بهداشت از ۱۴ قطعه فیلم آموزشی مرتبط با موضوعات سلامت و بهداشت که به سفارش وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تهیه گردیده ، نیز استفاده شده است که برای مشاهده فیلم های مذکور لازم است  به سامانه رشد به نشانی www. Roshd.ir   بخش فیلم های ویژه دانش آموزان در پایه دوازدهم مراجعه شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *