هرزآموزی از آنتن صدا و سيما

در تبليغات صدا و سيما بسته‌هاي كنكور، راه ورود به دانشگاه معرفي مي‌شود و نيازي به آموخته‌هاي مدرسه نيست!

صدا و سيما بدون توجه به عواقب تبليغ محصولات كنكوري، آنتن را در اختيار افرادي قرار داده كه در بين كارشناسان آموزشي به «هرزآموز» شهره هستند. در اين برنامه‌ها، بسته‌هاي آموزشي طوري تبليغ مي‌شود كه گويي 12 سال آموزش مدرسه‌اي، هيچ بوده و با استفاده از آن بسته‌ها مي‌توان ره صد ساله را يك شبه پيمود. برخي كارشناسان معتقدند صدا و سيما بدون در نظر گرفتن عواقب كارش، آنتن را در اختيار افراد سودجو قرار داده تا بخشي از بودجه مورد نيازش را تأمين كند. در اين باره با دكتر هامون سبطي، مدير مسئول انجمن فرهنگي ناشران آموزشي كشور و عضو كميته ارزيابي منابع آموزشي و تربيتي وزارت آموزش و پرورش گفت‌وگو كرده‌ايم.

 

آقاي دكتر، تبليغ كنكور و بسته‌هاي آموزشي از سوي مؤسسات مختلف در شبكه‌هاي راديويي و تلويزيوني به اوج رسيده است. نظر شما چيست؟

ببينيد، بستر پيدايش اين پديده، چند میلیون دانش‌آموز دبیرستانی است که داوطلب ورود به دانشگاه هستند. تحصيلات دانشگاهي خوب براي دانش‌آموزان ايراني، يك آرزو و آرمان است. اين وضعيت مي‌تواند يك سرمايه ملي تلقي شود. بي‌ترديد اينكه اغلب جوانان ما، ورود به دنياي دانش و فرهنگ را بزرگ‌ترين هدف زندگي خود مي‌دانند و برايش در گسترده‌ترين آزمون علمي جهان به رقابت مي‌پردازند، يك افتخار فرهنگي و ملي به شمار مي‌آيد. اما اين سكه روي ديگري هم دارد كه خطرناك است. جمعيت چند ميليوني، بازاري نيست كه از نگاه سودجوها و كاسب پيشه‌ها دور بماند. چند ميليون مشتري كم سن كه با شور و شوق حاضر هستند همه دارايي خود و خانواده‌شان را براي ورود به رشته‌ها و دانشگاه‌هاي دلخواهشان، در طبق اخلاص بگذارند. اين بازار بسيار وسوسه‌انگيز است و در نبود نظارت سازمان‌ها و دستگاه‌هاي دولتي، به سرعت يك بستر تجارتي سياه مي‌شود كه متأسفانه در حال حاضر شده است. آشكار است كه اين چند ميليون دانش‌آموز داوطلب ورود به دانشگاه، ضريب هوشي و توانمندي‌هاي يكساني ندارند اما متأسفانه وقتي همگي چند رشته خاص را در دانشگاه‌هايي معدود، هدف خود قرار بدهند، راه براي سوداگري سياه‌بازان و كلاهبرداران آموزشي باز مي‌شود تا فرايند ياددهي ـ يادگيري را در حد شعبده‌بازي و معركه‌گيري پايين بياورند و علم و فرهنگ را به بازي بگيرند. اين افراد با ابداع روش‌هاي فريبكارانه، داوطلباني را كه اغلب خودشان نيز مي‌دانند آمادگي تحصيل در رشته‌هاي خاص و پرطرفدار را ندارند، با اين اميد واهي كه حل تست‌هاي كنكور نياز به تفكر و تحليل ندارد فريب مي‌دهند و به آنها با قيمت‌هايي گزاف، اميد مي‌فروشند!

در بقيه كشورها هم‌چنين وضعيتي وجود دارد؟

اصولا در همه كشورها، نخبگان جذب رشته‌هاي خاص مي‌شوند و اگر غير از اين باشد، نهايتا به جامعه آسيب مي‌رسد. اما راه براي اين كلاهبرداري‌ها بسته است. اينجا و در بازار كنكور ايران، هرزآموزان مي‌گويند كه شما از يك سري فرمول‌ها و تكنيك‌هاي جادويي غافل هستيد و فقط ما آنها را در چنته داريم؛ تكنيك‌هايي كه باعث مي‌شود، بدون اينكه زحمت انديشيدن را به خود راه بدهيد، با نگاه كردن به صورت يك سؤال به گزينه درست برسيد و متعاقب آن در رشته‌ها و دانشگاه‌هاي خاص قبول شويد.

واقعا ممكن نيست اين ادعا درست باشد؟

به هيچ‌وجه. ولي ما نمي‌توانيم از يك دانش‌آموز 16 ـ 17 ساله توقع داشته باشيم كه چنين ادعايي را به‌ويژه وقتي از صدا و سيما پخش مي‌شود، معتبر نپندارد. يعني ما با يك عوا‌م‌فريبي ملي روبه‌رو هستيم، همه مي‌دانند كه نابرده رنج گنج ميسر نمي‌شود ولي افرادي هستند كه براي سود آني خود، خلاف اين را به جوان ايراني القا مي‌كنند و آينده جوانان و از آن مهم‌تر آينده كشور را به مخاطره مي‌اندازند. شما مطمئن باشيد كه اساس كار اين افراد نفع مادي خودشان است و بس.

يعني افرادي را كه دنبال نفع مادي هستند، بايد سرزنش كنيم؟

خير، دنبال نفع مالي بودن خوب هم هست، حتي در حوزه دانش و فرهنگ. افرادي در اين حوزه در پي منفعت مالي هستند اما از اصول اوليه اخلاق و قوانين جاري كشور پيروي مي‌كنند، حق بيمه و ماليات مي‌پردازند و به تعهدات خود در قبال مشتريان پايبندند. اينان كارآفريناني هستند كه سود فعاليت‌هاي فرهنگي ـ اقتصادي خود را در اين كشور هزينه مي‌كنند و موجب شكوفايي اقتصادي مي‌شوند؛ مانند بسياري از ناشران يا تهيه‌كنندگان سينما. اما مشكل، افراد يا مؤسساتي نوظهور هستند كه با عوام‌فريبي و بيان گزاره‌هاي غيرعلمي و خالي كردن علم و ادب از محتواي واقعي آن، به دانش‌آموزان ضعيف مي‌گويند كه بدون فكر كردن و دريافت عميق مسائل، مي‌شود در آزمون سراسري جزو برترين‌ها شد! شما اين برنامه‌ها را نگاه كنيد؛ مجري يا به‌اصطلاح معلم آن بيشتر شبيه هنرپيشه‌هاي سينماست؛ درس نمي‌دهد، نقش بازي مي‌كند. دانش‌آموز ساده‌دل هم فكر مي‌كند اين يك فرصت طلايي و معجزه‌آساست كه صدا و سيما در اختيار او گذاشته و با بهره‌گيري از آن مي‌تواند پله‌هاي موفقيت و خوشبختي را يكي در ميان طي كند! مخاطب فكر مي‌كند اگر پولي هم مطالبه مي‌شود حق آنهاست و مبلغ درخواستي را براساس اعتمادي كه به صدا و سيما دارد، مي‌پردازد. اين در حالي است كه سؤالات كنكور با اينكه ساختار گزينه‌اي دارد، با يقين به شما مي‌گويم كه از سطح علمي بالايي برخوردار است و اغلب پرسش‌هاي آن جنبه تحليلي و حتي ابتكاري دارد؛ بنابراين با هيچ تكنيك از پيش‌ساخته كه پايه علمي نداشته باشد، نمي‌توان به آنها پاسخ داد.

اوضاع كاسبي‌شان چطور است؟

حتما كارشان سكه است كه مي‌توانند از پس هزينه‌هاي بالاي اجاره آنتن تلويزيون آن هم در پربيننده‌ترين ساعات بربيايند. بعد هم عرضه، يعني تقاضايي وجود دارد. حتما مردم از اين برنامه‌ها استقبال مي‌كنند كه عده‌اي حاضرند آن را توليد كنند. دانش‌آموزان باهوش و خانواده‌هايشان كمتر فريب اينگونه تبليغات را مي‌خورند، ولي كم نيستند دانش‌آموزاني كه فكر مي‌كنند با اين بسته‌هاي جادويي مي‌توانند راه سخت و دشوار كنكور را يك شبه طي كنند و به اين ترتيب در دام اين مؤسسات مي‌افتند. خانواده‌هاي آنها هم به ميل خودشان يا اصرار فرزندشان پول‌هاي زيادي به اين افراد مي‌دهند. اين داوطلبان كه توقع دارند پس از پرداخت ميليون‌ها تومان، با استفاده از بسته‌هاي آموزشي آنها در آزمون سراسري موفق شوند، وقتي به نتيجه دلخواه نمي‌رسند، دچار عوارض روحي و رفتاري شديدي مي‌شوند.

چه پيشنهادي به مسئولان صدا و سيما داريد؟

پيشنهاد ما به مديران محترم صدا و سيما ـ كه پيش‌تر طي نامه‌اي از سوي انجمن فرهنگي ناشران آموزشي به مدير كل بخش مربوطه رسما آن را به حضورشان تقديم كرده‌ايم ـ اين است كه از مشاوران و مدرسان محترمي كه در برنامه‌هاي مشاركتي رسانه ملي به امر آموزش و تربيت جوانان كشور مشغول هستند، حتما مدارك تحصيلي بخواهند. كاري كه در كمال تعجب در حال حاضر گويا انجام نمي‌شود! متأسفانه در اين برنامه‌ها ادعاهايي درباره مدارك تحصيلي و تجارب علمي و پژوهشي از سوي برخي افراد مطرح شده كه بي‌اساس بودن آنها آشكار است. هر فردي كه با سيستم دانشگاهي آشنا باشد مي‌داند كه اين نوع ادعاها فقط براي فريب دانش‌آموزي است كه هنوز پايش به دانشگاه باز نشده است. البته در كنار همين جاعلان عناوين و افتخارات علمي، استادان بزرگي نيز حضور دارند كه مطالب علمي و ارزشمندي را ارائه مي‌دهند. افزون بر اين، در برنامه‌هاي مشاركتي صدا و سيما، محصولاتي به‌صورت پيامكي تبليغ مي‌شود كه متأسفانه از سوي سيستم‌هاي بازرسي صدا و سيما بررسي نمي‌شود.

شما مطمئن هستيد بسته‌هاي تبليغ شده به لحاظ محتوا بررسي نمي‌شوند؟

بله، من مطمئن هستم كه بررسي نمي‌شوند، اين موضوع را پيگيري كرده‌ايم. وزارت محترم ارشاد درباره اين موضوع سكوت كرده و البته شايد حق هم دارد. وزارت ارشاد مي‌تواند در اين‌باره نظر بدهد كه محتواي اين سي‌دي‌ها با قوانين موضوع كشورمان مطابقت دارد يا نه. اما اين كافي نيست.

تشخيص مناسب بودن محتواي بسته‌هاي آموزشي بر عهده كدام دستگاه است؟

مشكل اصلي همين است. وقتي يك سي‌دي محتوايش از ابتدا تا انتها، آموزشي يا تبليغ كالاهاي آموزشي است، اصولا وزارت آموزش و پرورش مي‌تواند تشخيص دهد كه آيا آن محتواي آموزشي با برنامه‌ريزي‌ها و هدف‌گذاري‌هاي كلان آموزشي كشور همخواني دارد يا خير. البته اگر آزمون سراسري را در حيطه نظارت سازمان سنجش آموزش كشور بدانيم، اين سازمان نيز مي‌تواند در اين زمينه مرجع نظارت باشد. پس اظهارنظر در اين‌باره در حيطه اختيارات وزارتخانه‌هاي آموزش و پرورش و علوم است و يا بايد آن را به تشكل‌هاي علمي و فرهنگي معتبر واگذار كنند. برخي از سي‌دي‌هاي آموزشي موجود در كشور از وزارت آموزش و پرورش مجوز دارند و قيمت آنها نيز منصفانه و مصوب است، ولي بهاي سي‌دي‌هايي كه در برنامه‌هاي راديويي و تلويزيوني تبليغ مي‌شوند گزاف است و افزون بر آن وزارتخانه‌هاي آموزش و پرورش، ارشاد و بازرگاني بر آنها نظارت ندارند. محتواي آموزشي اين سي‌دي‌ها نيز مورد تأييد هيچ مرجعي نيست.


سی و شش هزار جلد کتاب اهدایی چهارده ناشر آموزشی کشور بین حوزه های آموزش و پرورش استان های سیستان و بلوچستان و ایلام توزیع شد

شنبه 21/12/1395  سی و شش هزار جلد کتاب اهدایی چهارده ناشر آموزشی کشور بین حوزه های آموزش و پرورش استان های سیستان و بلوچستان و ایلام توزیع شد تا به دست دانش آموزان مستعد و نیازمند این مناطق برسد. معادل ریالی این مجموعه بالغ بر نهصدمیلیون  تومان است که به همت انتشارات های فار، بنی هاشمی، دریافت، مرآت، جوکار، تیزهوشان، الگو، خیلی سبز، شبقره، مهروماه، مشاوران، مزینانی،واله  و امتحان اهداشده و توسط نیکوپیشه استان سیستان و بلوچستان ،جناب آقای محمد  فراشی پور در مجتمع دانشگاهی زابل دسته بندی و به نقاط محروم سیستان و ایلام ارسال شد.سال گذشته به همت هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران آموزشی و یاری ناشران عضو انجمن، شانزده هزار جلد کتاب آموزشی و کمک درسی راهی مناطق محروم سیستان شد که امسال با همراهی گسترده تر ناشران آموزشی، امکان اهدای کتاب به استان ایلام نیز فراهم امد .

گزارش صداوسیما از مراسم اهدای کتاب ناشران آموزشی


ناشرین آموزشی از رعایت‌نشدن قانون کپی‌رایت و تبعات آن می‌گویند

قاچاق کتاب

قاچاق کتابشرق، شهرزاد همتی: وقتی صحبت از قاچاق می‌شود، ذهن همه ما به سمت و سوی مواد مخدر و عتیقه‌جات و وسایلی از این دست می‌رود. اما همیشه برای قاچاق‌کردن نیازی به انبارهای مخوف و مواد مخدر و طلا نیست. گاهی یک دستگاه کامپیوتر و چند کانال تلگرامی می‌توانند باعث قاچاق گسترده مواد فرهنگی شوند. مسئله‌ای که در سال‌های اخیر و با ظهور وسایل ارتباط‌جمعی و رسانه‌ای به صورت گسترده، دامن ناشران فرهنگی و آموزشی را هم گرفته. مسئله‌ای که با درنظرگرفتن گرانی کاغذ و نبود معافیت‌های مالیاتی بیش‌ازپیش عرصه فعالیت را برای آنها تنگ کرده است. هرازگاهی هم خبر تعطیلی کتاب‌فروشی‌های معروف کلان‌شهرها و تبدیل آنها به سوپرگوشت و سوپرمارکت به گوش می‌رسد و دلیل این ماجرا راکدشدن بازار کتاب و گسترش انتشار کپی آن در فضای مجازی است. در دو سال گذشته با توجه به گران‌شدن کاغذ بسیاری از ناشران تیراژ خود را به زیر هزار رسانده‌اند و همین ماجرا باعث شده سودجویان راهشان به سمت کالاهای فرهنگی هم باز شود و با دورزدن گاف‌های قانونی اقدام به خرید و فروش آثار ناشران به صوت مجازی و غیرقانونی کنند. هامون سبطی مدیرمسئول انجمن ناشران آموزشی در گفت‌وگو با «شرق» درباره قاچاق کتب آموزشی تصریح کرد: «تولید و پخش غیرمجاز کتاب، مهم‌ترین موضوع مطرح‌شده در جلسه معارفه اصحاب نشر و قلم (در هتل هویزه) با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، اما با وجود آنکه چندماهی از آن جلسه می‌گذرد ما همچنان منتظر اقدامات عملی وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در مبارزه با این آفت شوم هستیم». وی تصریح کرد: «رعایت‌نشدن قانون جهانی کپی‌رایت در ایران، گرچه شاید منافعی گذرا برای ما حاصل کرده باشد اما در درازمدت به روش و منشی ناروا و غیراخلاقی در میان ما دامن زده و آن بی‌توجهی به مالکیت معنوی است که متأسفانه در فرهنگ سنتی ما نیز چندان جا نیفتاده بود. این مشکل سابقه تاریخی و حقوقی دارد. ابوعلی بلعمی در قرن چهارم وزیر فرهیخته سامانیان بود اما پس از ترجمه تاریخ طبری از تازی به پارسی، نام خود را بر متن ترجمه‌شده جریر طبری نهاد و این موضوع قبول عام یافت تا جایی که ما هنوز آن را به نام تاریخ بلعمی می‌شناسیم نه ترجمه و اقتباس بلعمی از تاریخ طبری. دست‌بردن در آثار ادبی از سوی کاتبان عادت دیرینه‌ای بود که باز هم چندان مورد نکوهش و عتاب قشر فرهیخته جامعه نبود و در فقه قدیم نیز به این‌گونه سرقت‌های علمی و فرهنگی به چشم عملی مجرمانه نگاه نمی‌شد زیرا قراردادی میان پدیدآورنده و جاعل یا سارق اثر برقرار نشده بود که بتوان به آن استناد کرد. البته این موضوع ویژه فرهنگ ایرانی نبود و جعل و سرقت علمی در مغرب‌زمین نیز داستان‌ها داشت. اما ادامه حیات و مخاطره‌آمیزترشدن این آفت در ایران امروز، دیگر قابل توجیه و تحمل نیست. شاید مدرک‌ستیزی مدشده در دهه اخیر و همچنین گسترش انفجاری شبکه‌های اجتماعی و صدالبته کم‌توجهی مسئولان به این امر زمینه‌ساز گستردگی این آفت خطرناک شده باشد.سبطی با اشاره به اینکه اخیرا دیده شده فقط چند روز پس از نشر یک کتاب، پی‌دی‌اف آن به شکل رایگان در سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی پخش می‌شود، افزود: «این یعنی ورشکستگی ناشر و دل‌شکستگی و سرخوردگی پدیدآورنده اثر. با این کار داریم قلم را در دست نویسندگان می‌شکنیم اما به شکل دیجیتال و بدون تولید صدا! صدای نویسنده هم که به جایی نمی‌رسد. این پدیده برای اهالی موسیقی و سینما نیز آزاردهنده و مشکل‌ساز است اما لااقل آنها به رسانه‌ها راحت‌تر دسترسی دارند. خون به دل نویسندگان ما افتاده است و قلم در دستشان شکسته اما کسی متوجه بلایی نیست که بر سرشان می‌آید. در حوزه کتاب‌های آموزشی، گاهی نشر غیرقانونی آثار به دست دختران و پسران ١٦،١٥ ساله اتفاق می‌افتد که اصلا هیچ تصوری از زشتی عمل خود و رنجی که بر نویسنده و ناشر وارد می‌کنند، ندارند. اینجاست که بی‌توجهی و کم‌کاری رسانه‌ها به‌ویژه صداوسیما در مسائل عام فرهنگی عوارض ملی‌اش را نشان می‌دهد».
مدیرمسئول انجمن ناشران آموزشی خاطرنشان کرد: «علاوه بر فضای اینترنتی، در فضای مادی نیز چاپ و نشر غیرقانونی آثار ناشران آموزشی، دانشگاهی و عمومی بیداد می‌کند. شبکه‌هایی سازمان‌دهی‌شده به شکل زیرزمینی کتاب‌هایی را که مورد استقبال خوانندگان واقع شده، با کیفیت نازل تولید می‌کنند. این جعالان، چون نه کیفیت چاپ و صحافی را رعایت می‌کنند و نه پول بیمه و کارمند و اجاره و عیدی و سنوات و… می‌دهند و از همه مهم‌تر چون حق مؤلف را هم نمی‌پردازند، کتاب بی‌کیفیت و تقلبی خود را با قیمتی بسیار پایین به پخش‌کننده‌ها و کتاب‌فروشی‌ها به‌عنوان عنوان کالای قاچاق عرضه می‌کنند و متأسفانه خریدارانی هم دارند. این می‌شود که کتاب تازه گل‌کرده ناشر و نویسنده یکباره از تولید بازمی‌ماند و آن لبخند امیدواری گل‌کرده بر لب‌های ناشر و نویسنده ناگاه می‌پژمرد. البته کتاب چاپ می‌شود اما در جای دیگری که هیچ‌کس از آن خبر ندارد. جالب است که کیفیت پایین چاپ و صحافی این آثار، شکایتی است که ناشر باید بابتش به خریداران پاسخ دهد. مؤلفان نیز از افت یکباره تیراژ اثرشان دچار شک و شبهه‌هایی می‌شوند و بار دیگر این ناشر است که باید سکوت کند و خاطر مؤلف را بیش از این آزرده نکند. چه بگوید؟ اینکه کتابت را با کیفیت نازل، دیگرانی تولید می‌کنند و می‌فروشند و سودش را به جیب می‌زنند که ما نمی‌شناسیم و از دست من ناشر هم کاری ساخته نیست! بعید است این سخن، پاسخی التیام‌بخش برای مؤلف فرهیخته و سرخورده آن اثر باشد».
وی در پایان خاطرنشان کرد: «اینجاست که اجرای درست مسئولیت نظارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند چاره دیرهنگامی برای این آفت رو به گسترش باشد. به دلیل بروز این اتفاقات از سال گذشته واحد حقوقی انجمن ناشران آموزشی به کمک هیئت‌مدیره و سایر اعضا پایه‌گذاری شد. درحال‌حاضر کار ما به اینجا رسید که دادسرای رسانه فعالیت ما را به صورت کامل به رسمیت می‌شناسد و از ما خواسته که برای تدوین شکایت‌های موردی یک رویه قضائی داشته باشیم و با رئیس شعبه رسانه یا دادستان محترم جلسه داشته باشیم؛ اما اینها نیازمند پیگیری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. در این زمینه خواستیم از تجربیات ما اتحادیه ناشران هم بهره‌مند شود و صحبت‌هایی هم داشتیم؛ با وجود اینکه وزارت ارشاد برای اتحادیه امکاناتی در نظر گرفته، ما از اتحادیه همکاری عملی ندیده‌ایم. حداقل در این یک‌سال توانستیم چند نفر از قاچاقچیان و جعالان را به مراجع قضائی تحویل دهیم و اقدام به تعطیلی و فیلترینگ سایت‌ها و کانال‌های غیرقانونی کنیم
رضا یاری، از ناشران کتب دانشگاهی است که سال گذشته به ‌دلیل داغ‌بودن وضعیت بازار قاچاق کتب آموزشی مجبور به تعطیل‌کردن انتشارات خود شد و حالا در دفتر نشر خود اقدام به چاپ سررسید و سالنامه می‌کند. او به «شرق» می‌گوید: «مدت‌ها بود که می‌دیدیم بازار تقاضای کتاب آن هم در حوزه رشته حقوق که حوزه فعالیت ما بود، کاهش چشمگیری داشته. بعد از پیگیری متوجه شدیم که فایل پی‌دی‌اف کتاب به صورت افست چاپ می‌شود و با مبلغی پایین در شهرستان‌ها به فروش می‌رسد. بارها به نمایندگان فروش ما مراجعه شده و فهرستی از کتاب‌های انتشاریافته از طریق انتشارات ما با قیمتی بسیار پایین‌تر پیشنهاد شده است. این یعنی چاپ غیرقانونی کتابی که حقوق قانونی آن متعلق به انتشارات ماست، در سطح وسیع صورت گرفته است، بی‌آنکه ترسی از آینده وجود داشته باشد. درحال‌حاضر حتی مواردی دیده شده که وقتی دانشجو به کتاب‌فروشی برای خرید کتابی که استادش برای یک ترم معرفی کرده است، مراجعه می‌کند، فروشنده به او دو گزینه می‌دهد: یکی کتاب اصلی با قیمتی متعارف و دیگری کتاب کپی‌شده با قیمتی بسیار پایین‌تر».
همچنین سجاد حجازی، وکیل و مسئول واحد حقوقی انجمن ناشران، درباره فعالیت‌های قانونی انجمن ناشران در موضوع مبارزه با قاچاق کتاب به «شرق» می‌گوید: «حکایت از این قرار است که ما حدود یک سال است در انجمن فرهنگی ناشران آموزشی یک واحد حقوقی تأسیس کردیم، با صد پیگیری امور مربوط به تخلفات عرصه نشر و به‌طور مشخص چاپ غیرقانونی و زیرزمینی کتاب‌ها؛ اما از نظر پیگیری‌های قضائی مشکلات زیادی وجود دارد و دلیل عمده آن وقتی کتاب تقلبی کشف می‌شود، معمولا از کتاب‌فروشی پیدا می‌شود و عاملان اصلی تولید و پخش آن معمولا پیدا نمی‌شود و دادگاه با این مقوله مواجه می‌شود که با یک کتاب‌فروش خرده‌فروش که چند جلد هم قاچاق فروخته، طرف است. در واقع سازوکار مربوط به نظارت در بخش چاپ بسیار ضعیف است و آن چیزی هم که ما از وزارت فرهنگ و ارشاد درخواست کردیم، این بود که اتحادیه انجمن ناشران آموزشی را به‌عنوان ناظران انتخاب کند تا بتوانند سرکشی و بررسی کنند». وی افزود: «امروزه ما نمی‌توانیم مخزن اصلی کتاب‌های قاچاق را پیدا کنیم. شبکه توزیع آنها بسیار پیچیده است و عملا انبار دپو‌کردن این کتاب‌ها پیدا نمی‌شود. از طرفی به این امور دادسرای فرهنگ و رسانه رسیدگی می‌کند و این دادسرا بازوی انتظامی و ضابطین قضائی‌اش ضعیف عمل می‌کنند به‌این‌دلیل که کارکرد دادسرای رسانه به‌گونه‌ای است که با کلانتری سر‌و‌کار ندارد و آن برخوردهای ضربتی انتظامی را در دسترس ندارند. این معضلات وجود دارد و ما در تلاش هستیم که این رویه‌ای را که وجود دارد، تغییر بدهیم تا به نهادهای مدنی اختیارات نظارتی داده شود تا آنها بتوانند به مراکز چاپ و پخش کتاب بروند و البته انتظار برخورد جدی‌تری هم از نهادهای قضائی داریم».
رعایت‌نکردن قانون کپی‌رایت، در اولویت قرارندادن خرید کتاب و نداشن دغدغه مسئولان فرهنگی برای اینکه کتاب را در سبد خرید خانواده‌ها قرار بدهند، خود‌به‌خود و به اندازه کافی تیشه به فرهنگ کتاب‌خوانی زده است؛ درحالی‌که از ناشران به‌عنوان شریف‌ترین اقشار فرهنگی کشور یاد می‌شود، هیچ‌گاه از دست تولیدکنندگان قاچاق و مافیای فرهنگی در امان نبوده‌اند. حالا با تعطیل‌شدن یک‌به‌یک کتاب‌فروشی‌ها نوبت به ناشران آموزشی رسیده است تا آنها هم کرکره انتشارات‌شان را پایین بکشند و سرقفلی را به اولین قصابی دونبش محله زیر قیمت بازار تقدیم کنند.


جلسه ی هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران آموزشی کشور باجناب آقای دکتر امانی مدیر کل دفتر برنامه ریزی و تالیف کتاب های درسی وزارت آموزش و پرورش

جلسه ی هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران آموزشی کشور باجناب آقای دکتر امانی مدیر کل دفتر برنامه ریزی و تالیف کتاب های درسی وزارت آموزش و پرورش در زمینه راهکارهای همکاری درجهت ارتقای محتوای کتابهای درسی و کتابهای کمک درسی

در تاریخ ۹۵/۱۲/۱۸ به درخواست هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران آموزشی کشور، جلسه ای با حضور آقای دکتر امانی مدیر کل دفتر برنامه ریزی و تالیف کتاب های درسی وزارت آموزش و پرورش و آقای علی امین صادقیه و دکتر هامون سبطی به نمایندگی از اعضای هیات مدیره و ناشران آموزشی کشور، از ساعت ۱۱ تا ۱۳:۳۰ برگزارشد که به بحث و گفت و گو در زمینه راهکارهای همکاری درجهت ارتقای محتوایی کتابهای درسی و کتابهای کمک درسی گذشت. نتایج عملی حاصل از این جلسه که جناب دکتر امانی تاکید بسیاری بر اطلاع رسانی گسترده آن داشتند، از این قرار است:
۱. برای نگارش کتابهای وزین و کارآمد کمک آموزشی، که همگام با اهداف کتابهای درسی نیز باشند، خواسته ناشران و مولفان اهل علم و صاحب سبک، در دسترس بودن متن اولیه کتابهای درسی بویژه در پایه یازدهم است تا زمان کافی برای بررسی کتاب درسی و ارائه پیشنهادها و انتقادها و همچنین تولید محتوای آموزشی مناسب با کتاب های درسی فراهم شود.
۲. جناب دکتر امانی، تاکید داشتند که با پیگیری های شخص ایشان و تاکیدات جناب دکتر محمدیان، معاونت محترم پژوهشی وزیر، امسال روند دسترسی به متن اولیه کتابهای تازه تالیف، تسهیل و تسریع خواهدشد به گونه ای که متن اولیه ی تمامی کتابهای رشته های گوناگون سال یازدهم و سایر کتابهای تازه تالیف، نهایتا ۹۶/۲/۳۱ و متن نهایی شده کتابها، نهایتا تا ۹۶/۵/۳۱ در دسترس عموم قرارخواهدگرفت.

۳- تارنماهای
Www.talif.sch.ir
Www.chap.sch.ir
Www.etebarsanji.org
به همین منظور در آن جلسه به نمایندگان ناشران آموزشی معرفی شد.

۴- برای ازمیان رفتن رانت اطلاعاتی مربوط به متن اولیه کتابها، جناب دکتر امانی تاکید کردند که آماده هرگونه همکاری با ناشران آموزشی هستند. ایشان از آن عده ناشران آموزشی که سال گذشته به سبب سودجویی برخی افراد مجبور گشتند به هر دلیل و به هر نحوی، برای دست یابی به متن اولیه کتابهای پایه دهم یا سایر پایه ها، وجهی به این افراد پرداخت نمایند، تقاضا کردند که برای از میان بردن این پدیده شوم به دفتر ایشان مراجعه کرده یا از طریق هیات مدیره مشخصات آن افراد را اعلام نمایند تا علاوه بر بازگشت وجه پرداخت شده به ناشران محترم، با این افراد ویژه خوار و سودجو برخورد شود.


ثبت نام سی امین نمایشگاه بین المللی تهران

http://register.tibf.ir/page/567bc6f765d79c236eb557ffIMG_20170219_221932


مصاحبه مدیر مسئول انجمن فرهنگی ناشران آموزشی

انجمن فرهنگیمصاحبه مدیر مسئول انجمن فرهنگی ناشران آموزشی


نامه ی انجمن به صدا و سیما

نامه‌ ي  انجمن به صدا و سيما PhotoGrid_1487449823450