معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی خبر داد: ارسال پیامک میزان شهریه مدارس به خانواده‌ها

معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی از ارسال پیامک میزان شهریه مدارس به خانواده‌ها خبر داد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، مجتبی زینی وند در خصوص آماده‌سازی سامانه‌ای برای ساماندهی شهریه مدارس غیردولتی گفت: امسال شهریه این مدارس در قالب سامانه‌ای به مدارس اعلام می‌ شود و همه فرآیند دریافت آن در قالب این سامانه انجام می‌شود. امسال در مدارس غیردولتی قرارداد دستی بین خانواده‌ها و مدرسه نخواهیم داشت. همچنین قراردادها برای هر مدرسه‌ای بر اساس میزان شهریه مشخص شده و در قالب سامانه باید رد و بدل شود.

وی ادامه داد: طی پیامکی میزان شهریه و شماره‌هایی برای نظارت به والدین دانش‌آموزان ارسال می‌شود. اگر نیاز به ناظر مقیم برای اجرای قوانین داشتیم، آن را مستقر می‌کنیم.

زینی وند تصریح کرد: اعضای شورای سیاستگذاری آموزش و پرورش امروز بر دو موضوع رعایت الگوی دقیق شهریه از سوی موسسات غیردولتی و همچنین دستورالعمل بر گزاری آزمون‌ها تاکید کردند. در خصوص اجرا شدن این تصمیم برای دوره اول متوسطه طی جلسات آینده تصمیم‌گیری می‌شود.

دستورالعمل ممنوعیت ورود موسسات کمک آموزشی به مدارس ابتدایی غیرانتفاعی

معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا ساز و کاری برای وارد نشدن موسسات کمک‌آموزشی به مدارس تدوین شده است؟، اعلام کرد: ما دستورالعملی آماده و تیم‌های نظارتی مشخص کرده‌ایم که جلوی ورود هر موسسه آموزشی در مدارس ابتدایی غیردولتی گرفته شود.

افزایش کمی و کاهش کیفیت مدارس هیات امنایی

وی همچنین اضافه کرد: طی بررسی گروه‌های کارشناسی مشخص شد یکی از مشکلات مدارس هیات امنایی افزایش از نظر کمی و کاهش کیفیت است. به همین دلیل کارگروهی روی این موضوع کار می‌کند تا مدارس هیات امنایی را از نظر کمی و کیفی مورد ارزیابی قرار دهند تا رضایت والدین صورت گیرد.

زینی وند با تاکید بر اینکه تصمیم شورای عالی آموزش و پرورش برای مدارس دولتی و غیردولتی است، اضافه کرد: برای این مدارس آزمون و کتاب‌های کمک درسی توصیه نمی‌شود چون این موارد برای مدارس غیردولتی کیفیت‌ بخشی به دنبال ندارد. محور کیفیت معلم است و اگر کتاب به خوبی تدریس شود، باعث پیشرفت دانش آموزان می‌شود. همان طور که تصمیمی برای مدارس دولتی گرفته می‌شود؛ برای مدارس غیردولتی نیز صادق است. اگر موضوعی برای مدارس دولتی ممنوع شود، مدارس غیردولتی نیز تابع شرایط و ضوابط عمومی آموزش و پرورش هستند و استثنایی وجود ندارد.

استقبال از مدارس غیردولتی بدنبال حذف آزمون مدارس استعدادهای درخشان فضاسازی است

وی درباره تاثیر مصوبه اخیر آموزش و پرورش بر افزایش استقبال از مدارس غیردولتی نیز توضیح داد و گفت: این مصوبه ارتباطی به این موضوع ندارد. مدارس دولتی چه سمپاد باشند یا نباشند، شرایط خاص خود را در پذیرش دانش آموزان دارند و بحث حذف نیز مطرح نیست. این مدارس اگر کیفیت‌بخشی خوبی داشته باشند، مورد استفاده اولیا قرار می‌گیرند. این موضوع که فضایی ایجاد شده که مطرح می‌کند حذف این مدارس باعث تقویت مدارس دیگر می‌شود، فضاسازی است.

وی ادامه داد: تنوع مدارس یکی از آفت‌های تربیتی آموزش و پرورش است. در هیچ جای دنیا این میزان تنوع وجود ندارد و از نظر تربیتی مورد تایید نیست. آنچه در تصمیم اخیر آموزش و پرورش بر آن تمرکز شده، حذف آزمون و کتاب‌های کمک‌درسی در مدارس ابتدایی است.

آزمونها مرجع تشخیص استعداد نیستند

زینی وند در پاسخ به این پرسش که برای کنترل ظرفیت مدارس سمپاد بعد از اجرای این مصوبه چه برنامه‌ای وجود دارد؟ گفت : در طرح شهاب شرایطی مشخص شده که بر اساس آن دانش آموزان انتخاب می‌شوند و ضوابط نیز تسهیل شده است. در این فرآیند دانش آموزان استعداد خود را نشان می‌دهند اما آزمون‌ها خلاقیت را از دانش آموزان می‌گیرند و مرجع تشخیص استعداد نیستند.


حذف آزمون‌های شبه‌کنکوری یک تصمیم خردمندانه بود

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش گفت: آزمون‌های شبه کنکوری رشد متوازن ابعاد وجودی دانش‌آموزان ابتدایی را زیر سئوال برده بود که در تصمیمی خردمندانه ممنوع شد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، مهرزاد حمیدی معاون تربیت‌بدنی و سلامت در خصوص ممنوعیت آزمون‌های دوره ابتدایی اظهار داشت: خوشحالم در این فشار اجتماعی و این روندی که مبدل به یک عادت شده و روز به روز هم افزوده می‌شود، مسئله کنکور و برگزاری آزمون‌های شبه کنکوری در یک تصمیم خردمندانه و انقلابی، علیرغم همه جریان‌های جاری و فشارهایی که از طریق فرهنگ‌سازی‌ای که سالیان دراز برای آماده شدن برای کنکور دراز عقبه دارد و توام با فشار خانواده‌ها برای آمادگی در این آزمون همراه نیز شده بود؛ امروز برای متوازن کردن ابعاد فکری، جسمی و روحی دانش‌آموزان آموزش و پرورش در تصمیمی خردمندانه این آزمون‌ها که متاسفانه به مدارس ابتدایی هم تسری پیدا کرده بود، رسما ممنوع اعلام شد.

وی افزود: یک انسان از بعد فکر، روح و جسم تشکیل شده و به همین خاطر است که امام راحل(ره) به جامعه توصیه کردند که در همه ابعاد وجودی ورزش کنید؛ این یعنی همه ابعاد وجودی خود را رشد دهید و مقام معظم رهبری هم فرمودند اگر جوانان از من بپرسند که از ما چه می‌خواهید خواهم گفت تحصیل، تهذیب و ورزش یعنی پرورش فکر، روح و جسم. هر چیزی باعث این شود که انسان یک بعدی بار بیاید یعنی انحراف در تربیت رخ داده و حتی نظام تعلیم و تربیت را با خودش بهمن‌وار غرق می‌کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ماهیت دوران ابتدایی تصریح کرد: این که ما در مدارس ابتدایی که دوران انس و علاقه به مدرسه، و دوران شادی و نشاط و ایجاد علاقه به تحصیل و تفکر به جای انباشت حافظه است، بیاییم آزمون‌های استرس‌زا و ایجادکننده اضطراب برگزار کنیم و به نوعی آنها را برای کنکور آماده کنیم چندین مسئله رخ می‌دهد؛ اول اینکه دانش‌آموز دچار کتاب‌زدگی می‌شود و از فرهنگ اصیل کتاب‌خوانی دور می‌شود و آن قدر کتاب تست و کنکور می‌خواند که دیگر از کتاب خوشش نمی‌آید و این یکی از پیامدها است و برای همین است که کتاب خوانی که باید رو به تزاید باشد الان وضعیت خوبی ندارد.

وی ادامه داد: مسئله دوم اینکه ما انباشت حافظه می‌کنیم در صورتی که ما باید تفکر خلاق، نوآورانه و نقاد و گفتمان فیمابین را توسعه دهیم که این‌ آزمون‌ها نمیگذارند بلکه تنها به بعد ذهنی می پردازند اما نه از بعد مسئله تفکر و خلاقیت بلکه از نوع انباشت حافظه و حافظه محوری که آسیبی جدی است. بنابراین اضطراب‌های پی در پی که در ارتباط با این آزمون‌ها ایجاد می‌شود، از نظر روحی به دانش‌آموز آسیب می‌زند. دانش‌آموز دبستانی تحمل این همه اضطراب و استرس را ندارد. او آمده از مدرسه لذت ببرد، مهارت زندگی بیاموزد، تربیت شود، وفاق و سازگاری و کار تیمی را بیاموزد اما از این طریق می‌بینیم که پی در پی در معرض آزمون هایی قرار می‌گیرد که خلاف جریان تربیت اصلی کودکان است.

حمیدی به بعد دیگری از مضرات آزمون‌های دوره ابتدایی اشاره کرده و تاکید کرد: در این آزمون‌ها پر استرس و اضطراب، تنها تعداد محدودی از بچه‌ها موفق به کسب نمره بالا می‌شوند که آثار سوء آن برای سایرین این است که مهر ناتوانی به پیشانی مابقی می‌زند و اعتماد به نفس خیل وسیعی از دانش‌آموزان را نشانه‌گیری می‌کند. ما در واقع در نظام مدرسه دانش‌آموز تنبل نداریم؛ این حرف منسوخ شده‌ای است. ما تفاوت‌های فردی داریم اما دانش‌آموز تنبل نداریم.

وی افزود: هر دانش‌آموزی در یکی از مقوله‌های زندگی استعداد دارد که باید بگردیم و آن استعداد را کشف کنیم. این استعدادها باید دامن زده شود. اما کنکورزدگی استعدادکش است و فقط استعداد سرعت تست‌زنی، استعداد حافظه‌پروری را شاخص و ملاک توانایی دانش‌آموز می‌کند در صورتی که یکی استعداد هنری، یکی ورزشی، یکی استعداد شغلی، یکی استعداد مهارتی خاص و مثلا برخی مشاغل اجتماعی در حوزه های مختلف برق، صنعت و… که در زندگی مورد نیاز است را دارد اما وقتی در کودکی مهر بی‌کفایتی با این آزمون‌ها به پیشانی دانش‌آموز می‌خورد او دیگر سراغ استعدادهای دیگرش نمی‌رود و فکر می‌کند در سایر جنبه های زندگی هم توانایی ندارد. در واقع یک القای غلط به کودک و نوجوان است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نقش معلمین درس تربیت‌بدنی در نظام تعلیم و تربیت یادآور شد: دبیران تربیت‌بدنی و مراقبین سلامت متوازن کننده رشد ابعاد فکری، جسمی و روحی دانش‌آموزان هستند. در ساعت درس تربیت‌بدنی است که دانش‌آموزان شاد می‌شوند چون با فطرت‌شان سازگار است و لذت می‌برند و انس به مدرسه بیشتر ایجاد می‌شود. دانش‌آموزان در میدان عمل رفتارهای اجتماعی را تمرین می‌کنند و مهارت پیدا می‌کنند. ما نیاز داریم این فرصت را افزایش دهیم. نیاز داریم با رویکردهای تلفیقی مثل تلفیق بازی‌های ورزشی با مفاهیم علمی، علاقمندی بچه‌ها را افزایش دهیم. لذت از آموزش را ایجاد کنیم.

وی در خاتمه گفت: ماهیت این کنکورها به گونه‌ای است که در واقع دانش‌آموزان از درون از آن رنج می‌برند، آموزش توام با لذت از محورهای نظام تعلیم و تربیت مترقی است، نه آموزش توام با استرس و اضطراب. ما نیاز داریم آحاد جامعه در آینده و نسل‌های مسلسل، از یک رشد همه جانبه در تمام ابعاد وجودی شخصیتی خود برخوردار باشند.


برگزاری آزمون های مدارس خاص همه انرژی مدارس ابتدایی را صرف رتبه‌آوری و قبولی کودکان در این امتحانات می‌کرد

معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش: برگزاری آزمون های مدارس خاص همه انرژی مدارس ابتدایی را صرف رتبه‌آوری و قبولی کودکان در این امتحانات می‌کرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رضوان حکیم زاده درباره مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش درباره حذف آزمون در مدارس ابتدایی و آزمون های وروردی مدارس خاص در پایه هفتم گفت: نکته مهم این مصوبه پیگیری اهداف سند تحول بنیادین است که بعنوان نقشه راه در وزارت آموزش و پرورش باید مورد توجه قرار گیرد. از این منظر، دوره ابتدایی، به دلیل تاثیر بسیار زیادش بر پرورش شخصیت دانش آموزان در تمام ابعاد و در تمام دوره های سنی، مهم است. به این علت عواملی که ممکن است به نقش اصلی تربیت در دوره ابتدایی آسیب بزند، باید از دوره ابتدایی حذف شود.

معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه افزود: برگزاری آزمون های تیزهوشان و مدارس نمونه در پایه هفتم باعث شده بود تا مدارس دوره ابتدایی به جای افزایش تمرکز بر تعلیم و تربیت، محور بودن بحث تربیت و پرورش و یادگیری مهارت های دانش آموزان، همه انرژی خودشان را صرف قبولی و رتبه آوری دانش‌آموزان در چنین آزمون هایی کنند. این مساله جریان تعلیم و تربیت را بشدت تحت الشعاع قرار داده بود و خانواده های ما این مطالبه را از مدارس داشتند که فرزندانشان را برای تست زدن در آزمون ورودی این مدارس آماده کنند. در چنین فضایی صحبت از تربیت، خلاقیت و … بی معنا می شود.

وی افزود:  اهداف دوره آموزش ابتدایی  با تقلیل جریان آموزشی به تست و تست زدن نمی تواند رشد و پرورش پیدا کند و اگر ما به اهمیتی که آماده سازی دانش آموزان در این دوره  برای کسب آمادگی‌های لازم و مهارت های اساسی زندگی دارد، توجه نکنیم، انسان های توانمندی برای زندگی آینده نمی توانیم تربیت کنیم و این مهارت ها به گونه ای هم نیست که در بزرگسالی بتوان روی آن‌هاکار کرد و به اندازه این سنین به موفقیت درباره آن‌ها رسید.

همه اهداف متعالی در سند تحول، تحت تاثیر این جریان آزمون‌ها قرار گرفته بود و مدارس جهت آمادگی دانش آموزان حتی از پایه های اول و دوم دبستان به سمتی می رفتند که دانش آموزان را برای چنین آزمون‌هایی آماده کنند و هدف تعلیم تربیت به اینکه دانش آموزان چند تست بزنند، تقلیل یافته بود تا کودکان برچسب تیزهوشی بخورند و این جریان، تعلیم و تربیت را در دوره ابتدایی تعطیل کرده بود.

رضوان حکیم زاده درباره اثرات مثبت این مصوبه گفت: زنده کردن جریان تعلیم و تربیت در دوره ابتدایی و لوازم آن مانند پرورش خلاقیت، اعتماد به نفس و مهارت های زندگی از اثرات قابل توجه این مصوبه است.

وی گفت: مطالبه خانواده ها عمدتا به علت نا آگاهی بوده است و موسسات سودجو به دلیل نفع اقتصادی، جریانی را هدایت می‌کردند که می توانیم بگوییم آموزش و پرورش در سایه بوده است و در کنار نظام تعلیم و تربیت رسمی راه خودش را می رفت که می تواند سود زیادی به این موسسات برساند. این بحث، هزینه های خیلی زیادی به خانواده ها تحمیل می کرد و انتظارات زیادی که از دانش آموزان وجود داشت باعث می شد کودکان در فضای پر استرسی دوران کودکی خود را بگذرانند و درس بخوانند.


صالحی: امنیت فکری پدید آورندگان آثار فرهنگی باید بیش از گذشته فراهم شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امنیت فکری و روانی پدید آورندگان آثار فرهنگی و فرصت‌های نقد باید در دولت دوازدهم بیش از گذشته فراهم شود، به اقتصاد و مسائل معیشتی این قشر از جامعه اهتمام ویژه شده و منزلت آن‌ها نیز ارج نهاده شود.به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی صبح امروز در آیین پایانی سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال و بیست و پنجمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی که با حضور دکتر حسن روحانی رییس جمهور در تالار وحدت برگزار شد، افزود: انقلاب اسلامی با کتاب متولد شد همان‌طور که اسلام با کتاب متولد شد.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی از معدود انقلاب های جهانی بود که رهبران آن از جمله امام خمینی (ره)، شهید مطهری، شهید بهشتی، آیت الله طالقانی، مقام معظم رهبری و آیت الله هاشمی رفسنجانی نویسنده بودند.

صالحی گفت: انقلاب اسلامی با نویسندگان به دنیا آمد و کتاب‌ها خیابان‌های همه شهرها را در این دوران پر کردند و انقلاب اسلامی در دوران پایداری نیز به کتاب نیازمند است.

وی افزود: کتاب‌ها نقطه اتصال ما به علم، فرهنگ، هنر و دین هستند و توسعه اجتماعی کشورها با کتاب، پیوند عمیق و وثیق دارد و اگر بخواهیم مثالی بزنیم، کتاب مانند ذخائر نفت خام است که با پتروشیمی این ذخیره طلایی، فرآوری می شود و به علم پیشران، فرهنگ خلاق، هنر پویا و دین عالمان و نه عامیانه تبدیل می شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اگر بخواهیم توسعه پایدار همه جانبه و ژرف نگر داشته باشیم به کتاب و خواندن کتاب خوب نیازمندیم.

صالحی گفت: امروز که جشن کتاب سال که از جشن های بزرگ اهالی فرهنگ مکتوب است با حضور رییس جمهوری که خود از این قبیله و یک کتابخوان حرفه ای است گرامی می داریم.

وی افزود: دولت دوازدهم به ریاست دکتر روحانی باید بتواند بیش از گذشته به حوزه فرهنگ مکتوب توجه کند و فرصت‌های نقد، منزلت پدیدآورندگان تفکر و اقتصاد و مسائل معیشتی آن‌ها بیش از گذشته فراهم شود.

در این این آیین با حضور رییس جمهوری از برگزیدگان جایزه کتاب سال و جایزه جهانی کتاب سال با اهدای لوح، تقدیر به عمل آمد.


در اختتامیه جایزه کتاب سال؛ رییس جمهوری:ممیزی به فرهیختگان و ناشران واگذار شود/انقلاب اسلامی فرهنگ و هنر را وارد عرصه جدیدی کرد

رییس جمهوری دولت را تسهیل گر و کمک کننده مولفان و نویسندگان دانست و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ممیزی را به انجمن های اندیشمندان، فرهیختگان و ناشران بزرگ واگذار کند تا امور را دقیق تر انجام دهند.به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در آیین اختتامیه سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال و بیست و پنجمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران

افزود: امروز بار و رسالت سنگینی بر دوش نویسندگان و مولفان ما است برای این که بتوانند هر آنچه برای جامعه مفید و لازم است را از طریق بیان، کتابت و تبیین زبان واقعیت ها بیان کنند و این فرصت نامحدود است.

وی تصریح کرد: همه ما فرصت عمری به اندازه ۶٠ الی ٧٠ ساله و گاهی ١٠٠ ساله داریم که این محدود است و زمان نشاطی که می خواهیم یاد بگیریم محدودتر است.

وی ادامه داد: هم زمان محدود برای فراگیری و هم تبیین و منتقل کردن به دیگران مهم است. مهم است چه کتاب یا مطلبی بنویسیم و چه موردی نیاز اصلی زمان امروز ما است.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: ممکن است یک نوشته بحث خوبی باشد ولی برای کلاس دوم یا سوم دبستان به درد نخورد یا برای اول و دوم دانشگاه به درد بخور نباشد.

روحانی گفت: زمان، موقعیت، انقلاب،تاریخ، دوستان، دشمنان، منطقه و جهان همه شرایط باید در نظر بگیریم و اهداف و آرمان های بلند را مدنظر قرار دهیم و بر آن مبنا ببینیم بهترین نیاز چیست که بنویسیم تا منتقل شود.

وی با طرح این سوال که چرا بعضی از کتاب ها جاودانه و برخی در چاپ اول دچار مشکل می شود، تصریح کرد: کتاب حافظ، سعدی و مولانا هر چه می خوانیم کهنه نمی شود، این چه اندیشه ای است که قرن ها نورافشانی می کند و جاده را نشان می دهد و گاهی یک شعر حافظ از سوی ١٠ نفر، ١٠ روش برداشت می کنند و این به معنای آن است که یک اندیشه دقیق و بلند است.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود البته بیشتر اندیشه این افراد از اسلام، قرآن، حدیث و کلام پیامبر (ص) و معصومین (ع) گرفته شده است.

روحانی با طرح این سوال که می گویید چرا کتاب نمی خرند و نمی خوانند، گفت: بخشی تقصیر ما است، باید به گونه ای بنویسیم که مردم تشنه آن هستند و هر چیزی فصلی دارد و باید بر اساس نیاز جامعه مطالب نوشته شود.

وی خاطرنشان کرد همین امروز در دنیا کتابی چاپ می شود که مردم صبح صف می بندند تا کتاب را بخرند، چرا که نوشته های آن منطبق بر نیاز جامعه است. حال ممکن است این نیاز سیاسی، حزبی، فرهنگی و علمی باشد که اگر منطبق بر نیاز جامعه چیزی نوشتیم حتما مورد استقبال قرار می گیرد.

رییس جمهوری تاکید کرد: دولت باید تسهیل گر و کمک کننده مولفان و نویسندگان باشد. گاهی کتابی نوشته می شود و در جای دیگر برای ممیزی می آید که معلوم نیست چه کسانی در ممیزی هستند.

روحانی اظهارداشت: اگر از من بپرسید می گویم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ممیزی را به انجمن های اندیشمندان، فرهیختگان و ناشران بزرگ واگذار کند که امور را دقیق تر انجام دهند.

وی تصریح کرد: امور را به اهلش واگذار کنیم و هر چیزی را که به اهلش واگذار کنیم، موفق تر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: زمانی می خواهیم یک نفر را نامزد مجلس یا ریاست جمهوری کنیم، فرد را وزارت کشور، کمیته، نظارت و اجراییات یا به مقامات بالاتر می بریم که باید از این فیلترها عبور کند.

رییس جمهوری با طرح این سوال که دنیا چه کار می کند، گفت: دنیا همین فیلترها را دارد با این تفاوت که دو حزب بزرگ هستند که برای حیثیت و دوام خود تمام فیلتر را درون حزب خود می گذارند و در نهایت یکی را انتخاب و معرفی می کنند.

روحانی افزود: هر دو فیلتر است و فرقی ندارد، یکی طبیعی در اختیار جمعی در حزب و فکر جمعی است و دیگری در یک اتاق تصمیم می گیرند و فرق آن در اتاق و سالن می باشد.

وی اضافه کرد به نظر من در سالن بهتر تصمیم گرفته می شود تا در اتاق و ما باید بهترین راه را برگزینیم و برای همه امور از جمله کتاب، فیلم و تئاتر و مابقی بخش های فرهنگی هم اینطور باشد.

باید امور را به مردم و بخش های تخصصی و حزب واگذار کنیم

رییس جمهوری همچنین گفت: باید امور را به مردم و بخش های تخصصی و حزب واگذار و این کار را امتحان کنیم، اگر ضرر کردیم در آن صورت بر می گردیم.

روحانی از وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی خواست تا از دولت بخواهد به مولفین و ناشران کمک کند چرا که این کمک را وظیفه دولت می دانیم و باید کار کنیم، جامعه علاقه مند به خواندن کتاب شود.

وی تصرح کرد: این وزارتخانه کشف کند که چرا کتاب کمتر خوانده می شود و باید راه درمان را نشان دهیم، باید دولت، صدا و سیما، رسانه ها و جامعه بیان کنند.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: کسانی که از خواندن کتاب لذت می برند انسان های موفقی هستند و گاهی برای انسان لذت بخش تر از کتاب خانه جای دیگری نیست و در آن مکان بهترین نشاط را به دست می آورد.

روحانی با بیان این که هیچ کتابی نیست که نتوان از استفاده کرد، گفت: باید جامعه را تشویق به خواندن کتاب کنیم و اگر در این زمینه آموزش و پرورش اشکال دارد باید با حضور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بنشینیم و مشکل را حل کنیم.

وی افزود: چرا در مدارس خارج از کشور یک نوجوان کلاس دوم و سوم دبستان حداقل در سال هفت الی هشت کتاب باید خوانده باشد و در کلاس کنفرانس بدهد ولی دانش آموزان ما چند کتاب می خوانند و کجا کنفرانس می دهند، تنها معلم بیان می کند و آنها حفظ می کنند و در سر جلسه امتحان حاضر می شوند. کلاس ما نشاط ندارد.

رییس جمهوری به فضای مجازی اشاره و خاطرنشان کرد: فضای مجازی دنیای جدیدی درست کرده است که در دوره ای نویسندگان می نوشتند و مردم می خواندند و حال کم کم مردم می نویسند و شما نویسندگان باید بخوانید و الان فضا دو طرف شده است و گاهی شما مطلب علمی بیان می کنید که همزمان باید بخوانید.

روحانی گفت: امروز دورانی شده که اول باید کتاب جوان را بخوانید، جوانان در فضای مجازی با بیان های مختلف می گویند و می نویسند و به نظر من ارتباط ما دو سویه شده است و از این ارتباط باید برای خلاقیت ، رشد اندیشه، تعالی و سرافزاری ایران استفاده کنیم.

انقلاب اسلامی سلیقه های مختلف را به هم متصل کرد

رییس جمهوری در ابتدای سخنان خود نیز گفت: تاریخ انقلاب اسلامی ما در واقع یک نقطه و آغاز جدید فصلی بین قبل و بعد از انقلاب است، همانطور که ورود اسلام به ایران نقطه ممتازی است برای تقسیم تمدن و فرهنگ بزرگ اسلام و ایران به قبل و بعد از اسلام.

روحانی با بیان این که نمی خواهم انقلاب اسلامی ایران را هم وزن دین مبین اسلام قرار دهم، خاطرنشان کرد: اما در عین حال یک نقطه عطف بسیار مهمی بود.

وی ادامه داد: شرایط قبل از انقلاب را با شرایط بعد ازانقلاب به دوران قبل از انقلاب و دوران تحقیر ملت بزرگ ایران توسط استعمارگران و استبدادگران و دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را به دوران عزت و شکوفایی ملت ایران در سایه حاکمیت ملی و احترام به فرهنگ دینی و ملی مردم نامگذاری می کنم.

رییس جمهوری گفت: انقلاب اسلامی ایران به آراء، اندیشه و تفکرات مردم و به هویت دینی وملی ما عزت بخشید ، البته در این تحول بزرگ کتاب، مکتوبات، سخن و صوت نقش بسیار اساسی داشت و فرهنگ و هنر ما را وارد عالم جدیدی کرد.

روحانی افزود: اولا بخش بزرگی از جامعه ما مذهبی و متدین است، آنهایی که اهل مسجد و عبادت بودند متاسفانه به دلایلی از هنر فاصله می گرفتند و گاهی از آن فرار می کردند .

وی اضافه کرد: حال هنر از تجسمی گرفته حتی از نقاشی و موسیقی، تئاتر و سینما، مذهبیون ما فاصله می گرفتند و دورانی بود که از دبیرستان ودانشگاه هم فاصله می گرفتند که دلایل خاص خود را داشت و متدینین این محیط ها را مناسب برای بچه ها وجوانان نمی دیدند.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین گفت: دورانی ورود به دانشگاه به معنای بی دینی بود و وقتی کسی به دانشگاه می رفت، می گفتند فلانی رفت به دانشگاه مانند این که از بهشت به جهنم رفته باشد یا این که از حوزه به دانشگاه می رفت ، زمانی بود که انس داشتن با علوم جدید سخت بود.

روحانی افزود: اگر جوان طلبه ای می خواست درس های جدید کلاسیک بخواند و امتحان بدهد از مدرسه وحوزه اخراج می شد و باید کتاب ها را مخفی و پشت پرده یا زیر تشک ودر شرایط نامناسب می خواند.

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی گروه های مختلف را به هم نزدیک کرد و آن زمان را اگر در نظر بگیرید در تمام حوزه علمیه قم شاید چند عدد رادیو بود که به صورت مخفی از آن استفاده می شد.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: یکی از آن رادیو را هم دوستان ما داشتند که در زمان اخبار درب های حجره را می بستیم و خبر را می شنیدیم ، چرا متهم به بی دینی و عدم تدین و عدم اعتقاد می شدند ؟

روحانی افزود: اولین باری که سرودی برای امام خوانده شد ‘ای امام’، امام هنوز در پاریس بود وآقایی از علما گفت این غناست بنابراین این موضوعات محل بحث بود و اگر نوازندگی هم داشت واحسینا ، کار سخت می شد.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی یک فضای جدیدی را بر روی ما باز کرد البته درباره موسیقی و سینما وتلویزیون نمی خواهم صحبت کنم هرچند در سال های ۵٩ تا ۶٢ من مسئول شورایی در رادیو وتلویزیون بودم در هر صورت مسایل سخت بود.
رییس جمهوری با یادآوری این که معما چو حل شود، آسان شده است، گفت: بسیاری مسایل پیچیده بود و انقلاب اسلامی گام جدیدی برای ورود متدینین جامعه به عرصه فرهنگ و بویژه هنر ، کتاب و کتاب خوانی و گوش کردن به نوار داشت.

روحانی خاطرنشان کرد: در انقلاب متدینین، صاحب نظران ، علماء ، بزرگان و نویسندگان درمورد پایه های انقلاب وارد بحث شدند که اصلا حکومت اسلامی چیست؟ و تا سال ۵۶ کسی فکر نمی کرد حکومت اسلامی درست شود و بحث بود که مبارزات به گونه ای باشد که رژیم قاع شود واز برخی کارهای خود دست بردارد وبا دین مبارزه نکند .

وی ادامه داد: سال ۵۶ شرایط عوض شد و زمزمه به گوش می رسید که طبل نهایی پایان رژیم سلطنتی نوازش می شود و حالا اگررژیم سقوط کرد و نظام اسلامی آمد اسم آن چیست؟ خلافت اسلامی است، حکومت اسلامی است و در آن مردم چه نقشی دارند وآیا رای مردم دخالت دارد؟

رییس دولت دوازدهم یادآور شد: دهها جلسه در تهران در این زمینه برگزار شد و یکایک علما از جمله شهیدان مطهری ، بهشتی ، مفتح و مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی، آیت الله امامی کاشانی ودر چند جلسه هم بنده بنا بر موضوعاتی حضور داشتم .

روحانی گفت: اصلا بحث این بود که در حکومت آینده اگر تشکیل شد مردم نقش دارند یا خیر و همه بحث ها به نحوی در شب ها به امام خمینی (ره) در پاریس منتقل می شد و بعد هم آقایان مطهری ، بهشتی ، موسوی اردبیلی و منتظری به پاریس آمدند و در این زمینه با امام بحث می کردند.

وی افزود:این که می بینید شعار مردم استقلال ،آزادی و حکومت اسلامی بود و در مقطعی امام در پاریس اعلام کردند حکومت آینده جمهوری اسلامی خواهد بود، آنهایی که سابقه را نمی دانند فکر می کنند امام لفظ را پسندیدند و بکار بردند خیر این دنباله چندین جلسه بود.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: هنوز هم بعد از ۴٠ سال آن بحث ها را می شنوم و تردیدهای ۴٠ سال پیش را دارند و هنوز این نظر و اندیشه کامل نشده است.

روحانی افزود: در عین حال که همه جمهوری اسلامی را قبول کردیم و رای مردم و قانون اساسی را قبول کردیم وقتی امام خمینی (ره) گفت جمهوری اسلامی، شعار مردم عوض شد و در تمامی مباحث یک پشتوانه بحث نظری و علمی، فقهی و حتی کلامی در آن وجود دارد.

وی ادامه داد: در انقلاب اسلامی بیان، کتاب و نوشته های عالمان، اندیشمندان و دانشمندان شاید بایک نوشته میرزای شیرازی بزرگ در زمینه توتون وتنباکو پس از ١۵٠ سال پیش با یک سطر و مکتوب کوتاه یک تحول بزرگ در جامعه اسلامی ایجاد شد و این که علم در کنار سیاست و مرجعیت در کنار مسایل سیاسی جامعه است .

رییس جمهوری همچنین گفت: بعد هم می بینید کتاب اسرار امام که نخستین کتاب ایشان بود، طلبه ها از خواندن آن منع شده بودند و بطور مخفی می خواندند و خدا رحمت کند شهیدان بهشتی، مطهری و مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی را که مجله مکتب تشییع منتشر می شد و کتاب های مختلف و مباحث جدید در این مجلات مطرح می شد ودرباره آنها بحث می شد و مرحوم دکتر شریعتی در مقطعی نقش بسزایی داشت که سخنرانی هایش تبدیل به کتاب می شد .

روحانی خاطرنشان کرد: آن زمان وقتی ساواک به خانه کسی حمله می کرد اولین نقطه ای که به سراغ آن می رفت کتابخانه کوچک فرد بود، آن زمان سلاح نبود و براساس همین کتاب ها برایش پرونده وبعد هم محاکمه می کردند.

وی با بیان این که کتاب نقش اساسی در تحول جامعه ونسل جوان برای اندیشه نو داشت، افزود: انقلاب از اندیشه درست می شود و اندیشه نو هست که حرکت نو در شرایط نو و محیط جدید می آفریند که هم عقل رشد می کند و هم آینده نگری دقیق تر برای مردم ترسیم ودر کنار آن هم گاهی احساسات ضمیمه و قیام ونهضت درست می شود.

رییس جمهوری اضافه کرد:در محرم سال ۴٢ در قم شعارهای جدیدی شروع شد که مهم بود ، «گمشده کربلا فیضیه یک صدا شد ، موسم یاری مولانا الخمینی» . تحول بزرگی بود و کسی باور نمی کرد در دسته های عزاداری سیاست وارد شود البته در عراق و سوریه این مسئله مرسوم بود ومسایل روز در مراسم عزاداری مطرح می شد ولی در ایران مرسوم نبود وآغاز شد .

وی ادامه داد: نقش نویسندگان ،مقاله نویسان، روزنامه ها وانقلابیون وکتاب ها همان معجزه ای که معجزه تبیین اسلام بود که خداوند معجزه جاودانه را گاهی سخن وکتاب یاد می کند و گاهی متن خواندنی و قرائت و قرآن یاد می کند .

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: نام اصلی قرآن، یکی کتاب و دیگری قرآن است که نشان می دهد معجزه خواندن و نوشتن و قرائت مورد تامل است و اصلا اتصال این نام با دنیای اندیشه بشری امکان پذیر است و اندیشه جایی است که می تواند ذخیره و تبدیل به لحن یا کلامی یا مکتوب شود.

روحانی همچنین گفت: در گذشته کتاب و ورق و کاغذ مرسوم بوده وامروز طوری دیگری شده است ودنیای دیجیتال و صفحه نمایش آمده است البته فرقی ندارد وآنچه مهم بوده فکر، اندیشه و نظر است که اساس عظمت انسان این است .

وی افزود: خداوند هم همینطور بیان می کند که نشان می دهد اساس قدرت بشر درک وفهم مساله وبیان مساله است وبیان یا کلام یا قلم تمام ابزار بیان و نوشتن در کامپیوتر صفر و یک است واینجا هم بیست وچند یا سی و چند حرف است که در برخی زبانها بیشتر است .

رییس جمهوری ادامه داد: حروف در کنار هم و آنچه آفریده خداوند با ابزار ساده الفبا که انسان نمی داند چقدر ارزش دارد، حرف می زنیم وبیان می کنیم یا کلامی را روی کاغذ می آوریم واندیشه خود را تبیین می کنیم .

روحانی تصریح کرد: انقلاب اسلامی ما انقلاب بیان، کتاب، قرائت و سخن است و معجزه ما همان معجزه الهی است و کاری که امروز اندیشمندان انجام می دهند علاوه بر رشد و پرورش اندیشه، انسان های جامعه را به گذشته و آینده متصل می کنند.

وی گفت: با همین کتاب می فهمیم شیخ انصاری، خواجه نصیرالدین طوسی، فارابی و بوعلی سینا چگونه می اندیشند ودر آینده نیز راجع به آن قضاوت خواهند کرد وهمین در مورد کتاب و بیان است .

به گزارش ایرنا، مراسم اختتامیه سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال و بیست و پنجمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران امروز با حضور حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در تالار وحدت تهران برگزار شد.

رییس جمهوری در این مراسم از برگزیدگان داخلی و خارجی سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال و بیست و پنجمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران تقدیر کرد.

در این دوره از جایزه کتاب سال، داوران در ٧٢ گروه آثار تولیدشده در سال ١٣٩۵ را بررسی کرده‌اند. کتاب‌های تالیف و ترجمه گروه‌های کلیات، فلسفه اسلامی، فلسفه غرب، دین، علوم‌اجتماعی، زبان، علوم‌کاربردی، هنر، ادبیات و تاریخ ارزیابی شده‌اند.

در بخش جایزه جهانی کتاب سال این دوره نیز کتاب‌ها در حوزه‌های مطالعات اسلامی، تاریخ علم، فقه، حقوق، تاریخ، تمدن اسلامی، مطالعات علوم قرآنی، هنر، معماری، اقتصاد اسلامی، علم کلام، تصوف عرفان، تاریخ اسلام و تمدن اسلامی، مطالعات شیعی و اسلام معاصر ارزیابی شدند.

در سی و پنجمین دوره این جایزه در نهایت ۲۸ اثر تالیفی، ۱۳ اثر ترجمه ای و دو اثر تصحیحی انتخاب و به عنوان برگزیده و یا شایسته تقدیر تعیین شدند.

سی‌وپنجمین دوره جایزه کتاب سال و جایزه جهانی کتاب سال با هدف حمایت و تشویق مؤلفان، مترجمان، مصححان و ناشران سراسر کشور و ارتقای فرهنگ جامعه اسلامی، حفظ استقلال و هویت فرهنگی برگزار شد


تبریک انتخاب جناب آقای یحیی دهقانی به سمت معاون اجرایی سی‌ویکمین نمایشگاه کتاب تهران

بسمه تعالی

همکار و سرور گرامی
جناب آقای یحیی دهقانی

انتخاب شایسته جنابعالی را به سمت معاون اجرایی سی‌ویکمین نمایشگاه کتاب تهران – بزرگترین رویداد فرهنگی سال ۹۷ – را به جنابعالی صمیمانه تبریک می گوییم.
با سوابق ارزشمند و توان اجرایی شما قطعا این دوره از درخشان  ترین ایام نمایشگاه کتاب خواهد بود.
تبریکات تمامی همکارانتان در حوزه نشر آموزشی و هیات مدیره و بازرسین انجمن ناشران آموزشی را پذیرا باشید و بدانید که این مجموعه هم به شما افتخار دارد و هم همراه شما در ابن امر مهم خواهد بود.

روابط عمومی انجمن ناشران آموزشی


با تصمیم کمیته ویژه؛ یحیی دهقانی معاون اجرایی سی‌ویکمین نمایشگاه کتاب تهران شد

یحیی دهقانی کمیته ویژه منتخب شورای سیاست‌گذاری سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یحیی دهقانی را به‌عنوان معاون اجرایی این رویداد انتخاب کرد.

طی برگزاری جلسات کمیته ویژه شورای سیاست‌گذاری سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور گزینه‌های پیشنهادی برای معاونت اجرایی این رویداد، سرانجام شب گذشته یحیی دهقانی برای این مسئولیت معرفی شد.

دهقانی پیش از این مدیریت کمیته علمی و فرهنگی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را برعهده داشت.

سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اردیبهشت سال ۹۷ برگزار خواهد شد.


معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران در گفت‌وگو با ایبنا: تلاش می‌کنم صنف و تشکل‌های نشر را به یکدیگر نزدیک کنم


برگزاری نمایشگاه کتاب تهران یک رویداد فراملی است
یحیی دهقانی؛ مدیرمسئول انتشارات مبتکران که توسط شورای برنامه‌ریزی و اجرایی صنفی سی‌و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به سمت معاون اجرایی این نمایشگاه منصوب شده است با اشاره به برنامه‌های خود در این سمت گفت: تلاش می‌کنم کار صنفی به بهترین شکل ممکن و با هدف نزدیک شدن تشکل‌های صنفی و اهالی نشر به یکدیگر انجام شود.
تلاش می‌کنم صنف و تشکل‌های نشر را به یکدیگر نزدیک کنم

دهقانی با تایید این خبر به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ، عنوان کرد: هنوز به صورت رسمی از سوی شورای برنامه‌ریزی و اجرایی صنفی این سمت به من ابلاغ نشده است و قبل از این ابلاغ در فضای مجازی و رسانه‌ها این خبر منتشر شده است.

وی افزود: این انتخابات در جلسه شب گذشته شورای برنامه‌ریزی و اجرایی صنفی نمایشگاه و کمیته منتخب سه‌نفره انجام شده است و بنده به عنوان گزینه نهایی انتخاب شده‌ام ولی همانطور که گفتم هنوز به صورت رسمی ابلاغ نشده است.

دهقانی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه کتاب تهران یک کار صنفی است که باید تلاش کنیم به بهترین شکل اجرایی شود گفت: بنده تلاش می‌کنم در این سمت اعضای صنف، تشکل‌ها و اهالی نشر را به یکدیگر نزدیک کنم و کارها را به درستی پیش ببرم. در سال گذشته نیز انتخاب معاون اجرایی نمایشگاه با چالش‌هایی همراه بود که در نهایت به یک گزینه ختم شد و همه صنف در کنار یکدیگر به خدمت پرداختند.

وی با بیان اینکه سال گذشته در کمیته علمی ـ فرهنگی بیشتر از دو سال گذشته تلاش کردم تا کارها به خوبی انجام شود یادآور شد: این کار نه به یک تشکل صنفی اختصاص دارد و نه یک انجمن بلکه یک نمایشگاه بین‌المللی و ملی است که سالانه میزبان تعداد زیادی ناشر خارجی از کشورهای مختلف است و باید تلاش کنیم در کنار هم کار صنفی خوب و مناسبی انجام دهیم.

دهقانی تاکیدکرد: این کار توسط اتحادیه‌های صنفی انجام می‌شود و اتحادیه به عنوان یک تشکل فراگیر و مادر در کشور است و همکاران ما در کنار تشکل‌های صنفی و فرهنگی می‌توانند نمایشگاه را به شکل مناسب‌تری از دوره‌های پیشین برگزار کنند و از نظر هزینه نیز اقداماتی انجام دهند تا هزینه زیادی به دولت تحمیل نکنند به این شرط که دست آن‌‌ها باز باشد و واگذاری نمایشگاه به صنف به صورت کامل انجام شود.

وی همچنین درباره برنامه‌های خود در سمت معاون اجرایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب توضیح داد: در گام اول در حال تعامل و رایزنی برای انتخاب اعضای هیات مدیره کمیته‌ها هستیم تا افرادی را انتخاب کنیم که کارایی داشته باشند و تعامل کاری و سازمانی داشته باشند و افرادی باشند و همه در کنار یکدیگر کار کنیم و پس از آن موضوعات دیگر را پیش ببریم.

دهقانی پیش از این سه سال به عنوان مسوول کمیته اطلاعرسانی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فعالیت کرده است و پیش از این سابقه اجرایی متعددی در تشکل‌های مختلف نشر به عهده داشته است.

وی عضویت در هیات موسس انجمن ناشران آموزشی، عضویت در هیات موسسه انجمن ناشران کتاب دانشگاهی و مدیریت بخش‌های مختلف نشر را در کارنامه فعالیت‌هایش دارد.

یحیی دهقانی متولد سال ۱۳۲۳ در شهر اهر استان آذربایجان شرقی است که فارغ‌التحصیل رشته فیزیک است. عضو و رئیس هیأت مدیره انجمن فرهنگی ناشران آموزشی بیش از ۱۰ سال، عضو هیأت مدیره انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی به مدت دو سال ،  عضو هیأت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به مدت شش سال،  عضو هیأت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان به مدت سه سال،  عضو و رئیس هیأت مدیره تعاونی‌های مرتبط با حوزه کتاب و مدیر کمیته فرهنگی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ از جمله فعالیت‌های وی به شمار می‌آید.


با حضور رییس جمهوری ایران برگزیدگان بیست و پنجمین جایزه جهانی کتاب سال معرفی شدند


دکتر حسن روحانی، رییس جمهوری ایران از برگزیدگان بیست و پنجمین جایزه جهانی کتاب سال با اهدای لوح یاد بود و جوایزی تجلیل کردند.
برگزیدگان بیست و پنجمین جایزه جهانی کتاب سال معرفی شدند
 مراسم سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و پنجمین دوره جایزه جهانی کتاب سال با حضور دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران چهارشنبه ۱۸ بهمن در تالار وحدت برگزار شد.

آثار برگزیده بیست‌و‌پنجمین دوره جایزه جهانی کتاب سال 

۱٫ جناب آقای پروفسور ریچارد ارنست پین/ تألیف کتاب وضعیتی از آمیختگی: مسیحیان، زرتشتیان، و فرهنگ سیاسی ایران در عهد باستان متأخر

۲٫ سرکار خانم دکتر سیلویا بالاتی/ تألیف کتاب کوه‌نشینان خاور نزدیک در عهد باستان: زاگرس‌­نشینان در هزاره نخست پیش از میلاد

۳٫ جناب آقای پروفسور پاول پاولوویچ/ تألیف کتاب شکل‌گیری فهم اسلامی از «کلاله» در سدۀ دوم هجری قمری ( ۷۱۸-۸۱۶ میلادی): در میانۀ نص و شرع

۴٫ سرکار خانم پروفسور نسرین عسکری/ تألیف کتاب برگرفت شاهنامه به عنوان آئینه‌ای برای پادشاهان در سده‌های میانی

۵٫ سرکار خانم دکتر ساندرا اوب/ تألیف کتاب کاشی در معماری قرن ۱۵ میلادی ایران: هنرهای سلسله قراقویونلو و آق قویونلو

۶٫ جناب آقای پروفسور کلاوس فون اشتوش/ تألیف کتاب چالش اسلام: رویکردهای تقرب‌‌‌بخش مسیحی

۷٫ سرکار خانم پروفسور رگولا فورستر/ تألیف کتاب انتقال دانش در گفتگو: پژوهشی در باب محاورات ادوار نخستین اسلام

۸٫ جناب آقای پروفسور شی گوآنگ/ تصحیح و ترجمه کتاب تنسوق نامه: کتاب نفیس ایلخانی در علوم و فنون ختایی

۹٫ جناب آقای پروفسور اسماعیل قربان حسین پوناوالا/ تصحیح و ترجمه کتاب رسائل اخوان الصفاء وخلان الوفاء (٣٩-۴١): رساله هشتم تا رساله دهم از بخش سوم در موضوع نفس و عقل

۱۰٫ سرکار خانم دکتر کارملا بافیونی/ تصحیح و ترجمه کتاب رسائل اخوان الصفاء وخلان الوفاء (٣٩-۴١): رساله هشتم  تا رساله دهم از بخش سوم در موضوع نفس و عقل.


اطلاعیه دفتر چاپ و نشر درباره انبار گردانی در انبار هیات انتخاب و خرید کتاب

اطلاعیه دفتر چاپ و نشر درباره انبار گردانی در انبار هیات انتخاب و خرید کتاب
دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اطلاعیه‌ای درباره تعطیلی ٢٠ روزه انبار هیات انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر کرد.
به گزارش روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بر اساس این اطلاعیه، انبار هیات انتخاب و خرید کتاب از تاریخ  ٢۵/١١/١٣٩۶ تا  ١۵/١٢/١٣٩۶ فعالیت انبارگردانی نخواهد داشت.

از این رو در بازه زمانی یاد شده تحویل کتاب از ناشرانی که آثار آن‌ها در هیات انتخاب و خرید کتاب خریداری شده است، انجام نمی‌شود و با پایان زمان انبار گردانی طبق روال معمول، فعالیت‌های انبار از سر گرفته خواهد شد.