توضیحات صالحی به سوالات مطهری و قاضی‌پور

توضیحات صالحی به سوالات مطهری و قاضی‌پور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحن علنی امروز مجلس (چهارشنبه ٢۶ اردیبهشت) در پاسخ به سوال علی مطهری از راه‌اندازی سامانه سردر اصناف از خرداد ماه خبرداد و با ارائه توضیحات به سوال نادر قاضی‌پور درباره توزیع سراسری مطبوعات، این نماینده مجلس قانع شد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،  سید عباس صالحی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، ٢۶ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی به سوالات علی مطهری و نادر قاضی‌پور پاسخ داد. وی در پاسخ به سوال نادر قاضی‌پور در باره علت توزیع سراسری روزنامه همشهری متعلق به ارگان شهرداری تهران گفت: تصمیم گیری در مورد توزیع سراسری مطبوعات بر عهده هیات نظارت بر مطبوعات است و وزارت ارشاد در این خصوص مسئولیتی ندارد. پس از توضیحات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، قاضی پور اعلام کرد از پاسخ های وزیر قانع شده است.

  همچنین در پاسخ به سوال علی مطهری مبنی بر عدم اجرای قانون منع استفاده از کلمات بیگانه گفت: اقدامات مقدماتی برای حرکت با سرعت به سمت جلو انجام گرفته همچنین اصلاحاتی در آئین نامه اجرایی قانون در هیات وزیران طرح و تصویب شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم ادامه داد: دبیرخانه پاسداشت زبان فارسی و کارگروه های پاسداشت زبان فارسی و شورای آن تشکیل وتاکنون ٨ جلسه داشته است. در دولت دوازدهم نیز یک جلسه این شورا برگزار شده است. همچنین بانک اطلاعاتی از واجدان مجاز و غیرمجاز تشکیل شده که به ادامه مسیر ما کمک می کند.

وی افزود: در کنار کارهای مقدماتی دستورالعمل متن و طرح تابلوهای سردر اماکن تهیه و تصویب و آماده ابلاغ است همچنین سامانه سردر اصناف که از ۶ ماه گذشته به طور آزمایشی در حال اجرا است از خردادماه سال جاری رسمیت پیدا می کند و متقاضیان صنفی در این سامانه می توانند ثبت نام کنند لذا فضای مجازی با سامانه هوشیار فراهم می شود.

صالحی یادآور شد: این سامانه فرصتی را ایجاد می کند که تمامی اصناف تابلوهایشان را به صورت واحد به واحد در سامانه دیده و کنترل هوشمند اسامی بیگانه نیز در فضای صنفی اتفاق می افتد. نیروی انتظامی و وزارت ارشاد با این سامانه نیازی به مراجعه حضوری برای بررسی اجرای قانون ندارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم تصریح کرد: نهادهای مختلف در سامانه مذکور می توانند مراحل اجرا و آماده سازی را مشاهده و به طور همزمان تمام واحدهای صنفی متقاضی و در حال اجرا را کنترل جدی بکنند.

وی یادآور شد: با دو اقدام اصلی مذکور در فضای واحدهای صنفی در ارتباط با کاربرد اسامی بیگانه به حداقل مشکلات خواهیم رسید، در این راستا همچنین با هماهنگی فرهنگستان زمان استعلام ها تقلیل یافته و در رابطه با استعلام واژگان فرهنگستان طی دو هفته پاسخ لازم را اعلام خواهد کرد.

صالحی ادامه داد: نیروی انتظامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد و دارایی و اتحادیه اصناف همکاری لازم با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای تسریع در امور مذکور داشته اند، وزارت ارشاد همچنین در این مدت کارهای نظارتی را با دقت تعقیب کرده است لذا ۶٨٠ اخطاریه ارسال و ۵٩۶ مورد نیز به نیروی انتظامی ارسال شده است.

وی افزود: به نظر اتفاقاتی که در ٨ ماه اخیر افتاده بسیار ارزشمند و مهم است ما با جدیت مسئله را دنبال کرده و با نگاه آقای مطهری کاملا همراه خواهیم بود. با توجه به پاسداشت زبان فارسی و هویت ملی نیز اجرای قوانین را بر خود لازم می دانیم.

صالحی تصریح کرد: در دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد و دارایی، اتحادیه اصناف، ناجا، صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراهی خواهند داشت تا در حوزه نوشتار و طرح های تابلوها اتفاق نظر وجود داشته باشد. در وزارت ارشاد و کارگروه مربوطه طی دو جلسه پیوسته موارد مطرح و آماده ابلاغ شده است. در خصوص سامانه سردر اصناف نیز شاهد کاهش بسیاری از مشکلات خواهیم بود.

وی ادامه داد: ارتباط بین دستگاه ها که بروکراسی و زمانبر بوده و نیازمند مداخله ناجا یا وزارت ارشاد بوده است با به رسمیت شناختن سامانه سردر اصناف به شرایط بهتری خواهد رسید زیرا همه اصناف به سامانه مذکور متصل هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: در صورتی که از واژگان غیرمجاز و بیگانه استفاده شود به موجب این سامانه به سرعت می توان برخورد و تعقیب کرد البته در تبلیغات محیطی نیز مشکلاتی وجود دارد که در دستورکار وزارت ارشاد قرار گرفته است، در حوزه همکاری با ثبت شرکت ها نیز معاهداتی منعقد شده تا مشکلی برخلاف قوانین داخلی در هنگام تبلیغات داخلی و ثبت آن ها به وجود نیاید.


در حکمی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ مدیرکل ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن و عترت منصوب شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی علی ملا¬نوری را به عنوان مدیرکل ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن و عترت این وزارتخانه منصوب کرد.به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حکم سیدعباس صالحی خطاب به علی ملا­نوری آمده است:

«نظر به سوابق و تجربیات اجرایی جناب­عالی، بنا به پیشنهاد معاون محترم قرآن و عترت به موجب این حکم به سمت مدیر کل ارتباطات و هماهنگی منصوب می‌شوید.

امید می­رود با استعانت از خداوند متعال و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود و نیروهای کارآمد در زمینه ارزیابی و نظارت بر فعالیت­ های تبلیغی، ترویجی قرآن و عترت و هماهنگی برنامه­ ها و فعالیت­ های قرآنی دستگاه ­ها و نهاد­های دولتی، عمومی و مردمی و پیگیری اجرای مصوبات شوراها و کمیسیون­ های مرتبط با موضوع قرآن و عترت موفق و موید باشید.»


ثبت سفارش اینترنتی کتاب درسی کلاس اولی‌ها از تیر ماه

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، ثبت سفارش و توزیع کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۹۷-۹۸ دوره ابتدایی، متوسطه دوم شاخه فنی و حرفه‌ای (پایه دهم، یازدهم و دوازدهم)، شاخه نظری رشته معارف اسلامی و کتاب‌های درسی تکمیلی مدارس دوره اول متوسطه ویژه استعدادهای درخشان از طریق سامانه www.irtextbook.ir یا www.irtextbook.com انجام می‌شود.


در همین رابطه احمدرضا امینی سرپرست دفتر نظارت بر نشر و توزیع محتوای آموزشی درباره ثبت‌نام کتب درسی دانش‌آموزان اظهار کرد: دو نوع شیوه توزیع کتب درسی داریم در شیوه نخست کتاب‌های درسی از طریق مدارس و در شیوه دوم توسط کتاب‌فروشی‌ها توزیع می‌شوند. کتاب‌های درسی پایه دوم تا ششیم ابتدایی،کتاب‌های تکمیلی دوره متوسطه اول مدارس استعدادهای درخشان و کتاب‌های دوره متوسطه دوم در شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش و رشته علوم و معارف اسلامی با ثبت‌نام در سامانه  http://www.irtextbook.com از طریق مدارس توزیع خواهد شد.

وی افزود:‌ دانش‌آموزان دوره  متوسطه اول و متوسطه دوم در رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی باید کتاب‌های درسی را از طریق کتاب‌فروشی‌ها دریافت کنند و اسامی کتاب فروشی‌ها از طریق مدارس اطلاع رسانی می‌شود و روند توزیع نیز از شهریور ماه آغاز خواهد شد.

سرپرست دفتر نظارت بر نشر و توزیع محتوای آموزشی گفت:‌ ثبت‌ سفارش کتاب‌های درسی در سامانه به صورت انفرادی و گروهی یعنی توسط مدارس انجام می‌شود و کتاب‌های درسی پایه‌ دوم تا ششم ابتدایی و کتاب‌های تکمیلی دوره متوسطه اول دانش‌آموزان استعدادهای درخشان با ثبت در سامانه ارائه خواهد شد و این دانش‌آموزان باید از ۲۰ فرودین تا ۱۸ خرداد ماه با مراجعه به سامانه و دانش‌آموزان پایه‌های یازدهم و دوازدهم رشته معارف اسلامی  و شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش باید از ۲۰ اردیبهشت برای ثبت سفارش اقدام کنند.

امینی خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی که هنوز در مدارس ثبت نام نکرده‌اند و از اواخر خرداد ثبت نام آنها آغاز می‌شود پس از ثبت نام در مدرسه از ۲۳ تیر ماه باید برای ثبت سفارش کتاب‌های درسی در سامانه اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه اصلاح سفارش نیز از اول مرداد ماه از طریق سامانه امکان پذیر است، افزوود: با راه اندازی سامانه ثبت سفارش کتاب‌های درسی به به آمار و نیاز واقعی جامعه به کتاب‌های درسی دسترسی پیدا می‌کنیم و توزیع کتاب‌ها در کشور متناسب می‌شود و دیگر بخشی مازاد و در بخشی کمبود نخواهیم داشت همچنین میزان مرجوعی کتاب‌های درسی نیز کمتر شده است.

سرپرست دفتر نظارت بر نشر و توزیع محتوای آموزشی درباره قیمت کتاب‌های درسی تصریح کرد: قیمت کتاب‌های درسی مانند سال گذشته است و حداکثر ۲ درصد افزایش قیمت داشتیم، قیمت کتاب‌های درسی دوره ابتدایی نیز بدین شرح است؛ اول ابتدایی ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان، دوم ابتدایی ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان، سوم ابتدایی ۲۰ هزار و ۳۰۰  تومان،‌ چهارم ابتدایی ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان، پنجم ابتدایی ۲۰ هزار و ۹۰۰ تومان و ششم ابتدایی ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان.


امسال، آخرین سال تدوین کتاب های نو نگاشت است

 دکترحیدر تورانی، اظهار کرد : با توجه به این که امسال، آخرین سال تدوین کتاب های نو نگاشت است، قصد ما آن است که سال بعد دیگر وارد این مقوله نشویم. زیرا هدف اولیه که همسوسازی محتوای کتب درسی با سند تحول بوده محقق شده است. اما این پایان کارما نیست. باید در آینده چرخشی از هم سویی به سوی انطباق داشته باشیم. که این فرایند نیاز به تامل و تعمق بیشتری دارد. لذا باید با ایجاد فضایی آرام همراه با تانی محتوای کتب مورد بازنگری قرار گرفته و در صورت نیاز تغییرات جزیی انجام شود.

وی افزود: پس از تحقق انطباق، باید سراغ پایدار سازی و ماندگاری کتب درسی رفت. باید ضمن تعریف طرح های پژوهشی و ارزیابی محتوای کتب میزان اثر بخشی هریک مشخص گردد. همچنین عوامل موثر بر تعمیق آموزه های دانش آموزان شناسایی و تقویت گردد.

دکتر تورانی اذعان کرد: باید چرخش هایی در نوع نگاه مجریان صورت پذیرد. ازجمله چرخش ها تغییر نگاه به سمت تنوع بخشی و استفاده از بسته آموزشی به جای انحصار و سلطه کتاب درسی است. زیرا تصور برآن است که همه چیز  نمی تواند از طریق کتاب درسی انتقال یابد. گاهی بازدید از وزارت راه و ترابری، صنایع و یا نیروی انتظامی و استفاده از ظرفیت آنها می تواند اطلاعات زیادی را به دانش آموزان منتقل نماید. گرچه حجم کتاب گاهی در مظان اتهام قرار می گیرد و برخی بدون توجه توجه به چگالی محتوا اظهار می نمایند حجم کتاب درسی زیاد است.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اضافه کرد: تدوین محتوای صفحات سفید کتاب در اختیار معلمان است که با توجه به مقتضیات و نیاز منطقه می توانند از این ظرفیت استفاده نمایند. همچنین ساعات آزاد، تجویزی و نیمه تجویزی نیز فرصت دیگری در اختیار مناطق و مدارس و معلمان گذاشته است، تا آنچه را که متناسب با مقتضیات محیط جغرافیایی می دانند، از این طریق  به دانش آموزان منتقل نمایند. به ویژه فرصت مناسبی برای طرح مسائل و آسیب های اجتماعی فراهم می سازد و مربیان پرورشی نیز فرصت ابراز وجود پیدا می کنند.


آزمون، تست و استرس در دبستان ممنوع

تاریخ در مورد مردی قضاوت خواهد کرد که شجاعانه در سنگر خردورزی از کودکی گم شده کودکانمان به حق دفاع کرد و آن را ستاند
بطحایی عقب نشینی نمی کند
او ایستاده است، تاریخ در مورد مردی قضاوت خواهد کرد که شجاعانه در سنگر خردورزی از کودکی گم شده کودکانمان به حق  دفاع کرد و آن را ستاند 

ثبت نام در آزمون استخدامی آموزش و پرورش آغاز شد

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، طی اطلاعیه ای زمان و نحوه برگزاری آزمون استخدام پیمانی این وزارتخانه را اعلام گردید.

بر اساس این گزارش، ثبت نام داوطلبان از ۲۳ لغایت ۳۱ اردیبهشت ماه جاری به صورت اینترنتی از طریق سایت سازمان سنجش صورت خواهد گرفت.

بر این اساس، توزیع کارت آزمون برای داوطلبان حائز شرایط ثبت نام، از  ۱۲ تیرماه ۹۷ ، بطور همزمان در تهران و مراکز استان ها می باشد.

همچنین آزمون مذکور در ۱۵ تیرماه ۹۷ ، بطور همزمان و در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

داوطلبان می توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت sanjesh.org مراجعه کنند.


فراخوان تأمین و تربیت ارزیاب حوزه تخصصی مدیر مدرسه

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، در این فراخوان آمده است:

از آنجایی که آموزش، بهسازی مهارت ها و شایستگی های حرفه ای مدیران و توجه به بالندگی آن ها از عوامل مهم ایجاد تحول در نظام آموزشی به شمار می آید که به طورمستقیم و غیر مستقیم منجر به بالا رفتن بهره وری و توسعه نیروی انسانی می شود، ضرورت طراحی و استقرار نظام سنجش صلاحیت های حرفه ای منابع انسانی با اولویت سنجش شایستگی مدیران مدارس با هدف آموزش و ارتقای شایستگی های حرفه ای مدیران عملیاتی، بیش از هر زمان دیگری احساس می شود.

این مهم، در سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور، ابلاغی مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و قانون برنامهچهارم، پنجم و ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، مورد توجه قرارگرفته و وزارت آموزش و پرورش، موظف به طراحی و استقرار نظام یک پارچه سنجش صلاحیت های حرفه ای منابع انسانی شده است که  این برنامه، در راستای تمهید مقدمات اجرایی کردن این رسالت، تهیه و تدوین گردیده است.

وزارت آموزش و پرورش با همکاری ادارات کل آموزش و پرورش استان های البرز؛ شهر تهران و شهرستانهای استان تهران  از کلیه همکاران استان های مذکور دارای شرایط ذکر شده ذیل که علاقه‌مند به همکاری با برنامه ارزیابی و توسعه شایستگی مدیران مدارس در نقش«ارزیاب حوزه تخصصی مدیر مدرسه» هستند، مشروط به برخورداری از دانش‌ها، توانایی‌ها، مهارت‌ها و ویژگی‌های مندرج در اطلاعیه، دعوت به عمل می‌آورد از تاریخ ۲۶/۲/۹۷  لغایت  ۰۲/۳/۹۷ با مراجعه به آدرس اینترنتی  http://tstc.medu.ir فرم مربوطه را دریافت و پس از تکمیل به همراه مدارک خود به معاونت پژوهش و برنامه ریزی ادارات کل آموزش و پرورش استانهای مربوطه ارسال نمایند. استان پس از بررسی مدارک از واجدین شرایط برای مصاحبه دعوت بعمل خواهد آورد.

شرایط شرکت در فراخوان:

سابقه خدمت در آموزش و پرورش حداقل ۱۵ سال و حداکثر ۲۵ سال (بازنشستگان خبره آموزش و پرورش با داشتن شرایط زیر و حداکثر سن ۶۵ سال، می توانند در این فراخوان شرکت نمایند).

۱-سابقه مدیریت مدرسه حداقل ۴ سال یا سابقه کارشناس دوره تحصیلی حداقل ۴ سال

۲- مدرک تحصیلی فوق لیسانس و بالاتر ترجیحاً در رشته های زیر(به ترتیب):

•          مدیریت آموزشی

•          رشته‌های علوم تربیتی

•          مدیریت در گرایش‌های مختلف

•          روان شناسی در گرایش‌های مختلف

۳- توانمندی‌های ذهنی و ویژگی‌های شخصیتی ارزیاب

۴-تعهد به فرآیند و مفهوم برنامه ارزیابی

مهارت‌های ارتباطی شامل: گوش دادن فعال، مهارت نوشتاری و بیان موثر

مهارت‌های مشاهده شامل: دقت در جزئیات و مشاهده رفتار غیرکلامی

توانایی‌های ذهنی شامل: چالاکی ذهنی، تفکر تحلیلی، حافظه خوب، قضاوت و تصمیم‌گیری عینی (عاری از پیش داوری).

دانش روان شناسی: شناخت تفاوت های فردی و روان شناسی شخصیت

دانش مدیریت: آشنایی با اصول، روش‌ها و فنون مدیریت

توانایی جسمانی: توانایی انجام کار فشرده در طی روز

ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری: پایبند به اصول اخلاقی و اخلاق حرفه‌ای، انضباط و سازمان یافتگی، علاقه به مباحث سنجش و ارزیابی، مدیریت زمان و رعایت اصول رفتار اجتماعی

۵- داشتن وقت کافی

وظایف ارزیابان:

 افرادی که به عنوان ارزیاب انتخاب می شوند بعد از گذراندن دوره های آموزشی و توجیهی لازم باید قادر باشند وظایف زیر را به نحو قابل قبولی انجام دهند:

۱-مشاهده و ثبت رفتار ارزیابی شوندگان

۲-مصاحبه با ارزیابی شوندگان جهت کشف توانایی های آن ها در انجام رفتار و ثبت اطلاعات لازم

۳-طبقه بندی مشاهدات و اطلاعات جمع آوری شده بر حسب شایستگی های مورد نظر

۴- رتبه بندی شایستگی های افراد

۵- تبادل نظر با سایر ارزیابان و قضاوت گروهی در خصوص نیم رخ شایستگی فرد

فرآیند انتخاب متقاضیان ارزیابی:

 متقاضیان شاغل و بازنشسته واجد شرایط  ادارات کل آموزش و پرورش «البرز» و «شهر تهران» و «شهرستانهای استان تهران» می توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی: http://tstc.medu.ir فرم مربوطه را دریافت و پس از تکمیل به همراه مدارک خود به معاونت پژوهش و برنامه ریزی ادارات کل آموزش و پرورش استانهای مربوطه ارسال ونسبت به  علاقه مندی حضور در این برنامه اعلام آمادگی نمایند. در مرحله اول، متقاضیانی که دارای تحصیلات مرتبط در رشته های مدیریت آموزشی و همچنین دارای تجربه در قسمت های مدیریتی هستند، در اولویت انتخاب خواهند بود. سپس براساس ویژگی‌ها و توانمندی‌های ذکر شده، صلاحیت ارزیابان مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از برگزاری دوره‌های آموزشی، جهت همکاری  در برنامه ارزیابی از خدمات آنان بهره مند خواهیم شد.

اخذ تعهد همکاری از متقاضیان:

اخذ تعهد همکاری از متقاضیان فرایند ارزیابی نیازمند اختصاص زمان کافی جهت حضور در کانون‌های ارزیابی است. بدیهی است ارزیابان مرکز باید بتوانند این میزان زمان را به امر ارزیابی اختصاص دهند. از همین رو پیش از شروع فرآیند پرورش ارزیابان، متقاضیان باید نسبت به تکمیل فرم تعهدنامه اقدام کنند. بر اساس این فرم افراد متعهد به اختصاص زمان لازم خواهند شد و در صورت عدم پایبندی، مرکز نسبت به اخذ وجوه برنامه های پرورش ارزیاب از ایشان اقدام خواهد کرد.

برنامه پرورش مهارت‌های ارزیابی:

 پرورش مهارتهای ارزیابی شامل سه بخش زیر است:

۱-آموزش های پایه (۴ ساعت آموزشی)

۲- آموزش مهارت های ارزیابی مهارت مشاهده رفتار(۴ ساعت آموزشی)، مهارت های ارزیابی تمرین نوشتاری (۴ ساعت آموزشی) و مهارت های مصاحبه (۴ ساعت آموزشی).

۳-کارورزی.

تبصرہ: افرادی که در دانش روان شناسی و مدیریت حداقل نمرات تعیین شده را اخذ نکرده‌اند، موظف به ارتقاء دانش خود در این زمینه هستند.با توجه به نتایج ارزیابی و شرایط و ویژگی های هریک از منتخبین، برنامه پرورشی برای ایشان برنامه ریزی و اجرا خواهد شد. همچنین انتخاب نهایی افراد به عنوان ارزیاب مرکز، منوط به طی موفقیت آمیز دوره های آموزشی و برنامه های کارورزی است.پس از پایان برنامه‌های پرورشی عملکرد افراد ارزیابی و نتایج نهایی اعلام و منتخبین ادای سوگند خواهند کرد.


در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران: «تأثیر ادبیات فارسی در ادبیات انگلیسی» رونمایی شد

در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران:
«تأثیر ادبیات فارسی در ادبیات انگلیسی» رونمایی شد

کتاب «تأثیر ادبیات فارسی در ادبیات انگلیسی» با حضور دکتر احمد احمدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)، حسین هاجری عضو هیأت علمی و مدیر گروه زبان فارسی سازمان «سمت» و ناهید حجازی معاون ادبیات تطبیقی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

احمد احمدی در این نشست که در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد، با اشاره به کم‌نظیر بودن زبان فارسی در دنیا گفت: «من به واقع عاشق زبان فارسی هستم چراکه زبانی خوش‌آوا و آهنگین است. زبان فارسی همچون کاروان عظیمی است که در طول مسیرِ رو به جلو، آثار و برکات بسیاری را در طول تاریخ برجای گذاشته است؛ به گونه‌ای که آن را در ادبیات هند، پاکستان، افغانستان و تاجیکستان مشاهده می‌کنیم».

وی افزود: «ای کاش صدها نفر همچون دکتر حسن جوادی نویسنده‌ این اثر داشتیم تا تأثیر زبان فارسی را بر سایر زبان‌های دنیا بررسی کنند».

ناهید حجازی معاون ادبیات تطبیقی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، در ادامه‌ نشست با اشاره به اینکه کتاب «تأثیر ادبیات فارسی در ادبیات انگلیسی» کتابی ارزشمند و مرجع محسوب می‌شود، افزود: «این کتاب حاصل ۵۰ سال کار پژوهشی و تحقیقاتی مداوم دکتر حسن جوادی است که حدود ۱۰ سال نیز در گروه ادبیات تطبیقی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی مورد بررسی بیشتر قرار گرفت. این کتاب همتای کتاب «از سعدی تا آراگون» است که تأثیر زبان فارسی را بر ادبیات فرانسه واکاوی کرده است».

وی با اشاره به دوره‌های پانصد ساله‌ای که این محقق مورد بررسی قرار داده است، گفت: «دکتر جوادی منابع جامع و گسترده‌ای را تحت پوشش قرار داده و موقعیت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ادبیات تطبیقی در طول تاریخ مذکور را از نظر دور نداشته است».

معاون ادبیات تطبیقی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با اشاره به مزیت‌های این اثر تصریح کرد: «نگاه بی‌طرفانه‌ محقق در این کتاب و اعمال مطالعات باستان‌شناسی و جغرافیایی در کنار بررسی‌های ادبی، از امتیازات این اثر محسوب می‌شود».

 

در ادامه حسین هاجری مدیر گروه زبان فارسی سازمان «سمت» به عنوان دیگر سخنران این نشست، کتاب «تأثیر ادبیات فارسی در ادبیات انگلیسی» را سرمشقی برای تحقیقات ادبی عنوان کرد و گفت: «در این کتاب اطلاعات بسیار ارزشمندی موجود است که در کمتر منبعی مشابه آن را مشاهده می‌کنیم. دکتر حسن جوادی همه‌ عمر علمی خود را بر این موضوع متمرکز کرده و این کتاب حاصل ۵۰ سال کار تحقیقی اصیل است. دو کتاب «تاریخ طنز ادبیات فارسی» و «ایران از دید سیاحان» نیز از دیگر آثار این محقق برجسته است».

وی کتاب حاضر را ترجمه و تکمیل شده‌ نسخی عنوان کرد که یک‌بار در سال ۱۹۸۳ در کلکته و سال بعد از آن در کالیفرنیا به انگلیسی منتشر شد.

هاجری تصریح کرد: «جامعه‌نگری، بررسی عوامل تاریخی، تبارشناسی فهم اروپایی از شرق، دقت علمی بالا و انتقادی، رعایت اخلاق پژوهشی و نثر فاخر، از امتیازات این اثر به شمار می‌رود».

در پایان جلسه که توسط روابط عمومی «سمت» و به میزبانی بخش آموزشی سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب برگزار شد، کتاب «تأثیر ادبیات فارسی در ادبیات انگلیسی» رونمایی شد.

 

 

گفتنی است کتاب «تأثیر ادبیات فارسی در ادبیات انگلیسی» پژوهشی است در بررسی توسعه و پیشرفت شناخت انگلیسی‌ها از ادب و فرهنگ ایران و دیدگاه‌های متفاوت آنها نسبت به ایرانیان است که توسط سازمان «سمت» و فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی به عنوان یکی از منابع قابل استفاده درس «کلیات ادبیات تطبیقی» به ارزش ۲ واحد در مقطع کارشناسی تدوین شده است. بزرگ علوی درباره چاپ دوم انگلیسی این کتاب نوشت: «این اثر ارزشمندی برای دانشمندان و دانشجویان انگلیسی به خصوص خاورشناسان است که میل دارند با مأخذ برخی از اشعار و منظومه‌های زبان انگلیسی که از خاور زمین اقتباس شده‌اند، آشنا شوند و در عین حال کمک مؤثری به دانشمندان و دانشجویان ایرانی مبذول می‌دارد که پی می‌برند ادبیات فارسی نه تنها چندین قرن در خطه وسیعی از دولت عثمانی تا هندوستان تسلط داشته، بلکه از اواخر قرن شانزدهم تا انگلستان نیز نفوذ کرده است. …جستجو در دریای عظیم انگلیسی و کشف مرواریدهای زبان فارسی در قعر آن وظیفه دشواری بوده است که دکتر جوادی به عهده گرفته و موفق شده است» (ایران‌نامه، بهار ۱۳۶۶).

دکتر حسن جوادی، مؤلف این کتاب متولد ۱۳۱۷ است و در سن ۲۸ سالگی دکترای ادبیات انگلیسی خود را از دانشگاه کمبریج دریافت کرد. در سال‌های ۱۳۳۹ تا ۱۳۴۴ مشغول به تحصیل در کمبریج بود. او استادیار دانشگاه تهران، دانشیار دانشگاه کمبریج و استاد دانشگاه برکلی بود و در سال ۱۹۹۰ بازنشسته شد.


توضیحات صالحی درباره منع استفاده از کلمات بیگانه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحن علنی امروز مجلس (چهارشنبه ٢۶ اردیبهشت) در پاسخ به سوال علی مطهری از راه‌اندازی سامانه سردر اصناف از خرداد ماه خبرداد و با ارائه توضیحات به سوال نادر قاضی‌پور درباره توزیع سراسری مطبوعات، این نماینده مجلس قانع شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، ٢۶ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی به سوالات علی مطهری و نادر قاضی‌پور پاسخ داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال نادر قاضی‌پور در باره علت توزیع سراسری روزنامه همشهری متعلق به ارگان شهرداری تهران گفت: تصمیم گیری در مورد توزیع سراسری مطبوعات بر عهده هیات نظارت بر مطبوعات است و وزارت ارشاد در این خصوص مسئولیتی ندارد. پس از توضیحات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، قاضی پور اعلام کرد از پاسخ‌های وزیر قانع شده است.

همچنین در پاسخ به سوال علی مطهری مبنی بر عدم اجرای قانون منع استفاده از کلمات بیگانه گفت: اقدامات مقدماتی برای حرکت با سرعت به سمت جلو انجام گرفته همچنین اصلاحاتی در آئین نامه اجرایی قانون در هیات وزیران طرح و تصویب شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم ادامه داد: دبیرخانه پاسداشت زبان فارسی و کارگروه های پاسداشت زبان فارسی و شورای آن تشکیل وتاکنون ٨ جلسه داشته است. در دولت دوازدهم نیز یک جلسه این شورا برگزار شده است. همچنین بانک اطلاعاتی از واجدان مجاز و غیرمجاز تشکیل شده که به ادامه مسیر ما کمک می کند.

وی افزود: در کنار کارهای مقدماتی دستورالعمل متن و طرح تابلوهای سردر اماکن تهیه و تصویب و آماده ابلاغ است همچنین سامانه سردر اصناف که از ۶ ماه گذشته به طور آزمایشی در حال اجرا است از خردادماه سال جاری رسمیت پیدا می کند و متقاضیان صنفی در این سامانه می توانند ثبت نام کنند لذا فضای مجازی با سامانه هوشیار فراهم می شود.

صالحی یادآور شد: این سامانه فرصتی را ایجاد می کند که تمامی اصناف تابلوهایشان را به صورت واحد به واحد در سامانه دیده و کنترل هوشمند اسامی بیگانه نیز در فضای صنفی اتفاق می افتد. نیروی انتظامی و وزارت ارشاد با این سامانه نیازی به مراجعه حضوری برای بررسی اجرای قانون ندارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم تصریح کرد: نهادهای مختلف در سامانه مذکور می توانند مراحل اجرا و آماده سازی را مشاهده و به طور همزمان تمام واحدهای صنفی متقاضی و در حال اجرا را کنترل جدی بکنند.

وی یادآور شد: با دو اقدام اصلی مذکور در فضای واحدهای صنفی در ارتباط با کاربرد اسامی بیگانه به حداقل مشکلات خواهیم رسید، در این راستا همچنین با هماهنگی فرهنگستان زمان استعلام ها تقلیل یافته و در رابطه با استعلام واژگان فرهنگستان طی دو هفته پاسخ لازم را اعلام خواهد کرد.

صالحی ادامه داد: نیروی انتظامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد و دارایی و اتحادیه اصناف همکاری لازم با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای تسریع در امور مذکور داشته اند، وزارت ارشاد همچنین در این مدت کارهای نظارتی را با دقت تعقیب کرده است لذا ۶٨٠ اخطاریه ارسال و ۵٩۶ مورد نیز به نیروی انتظامی ارسال شده است.

وی افزود: به نظر اتفاقاتی که در ٨ ماه اخیر افتاده بسیار ارزشمند و مهم است ما با جدیت مسئله را دنبال کرده و با نگاه آقای مطهری کاملا همراه خواهیم بود. با توجه به پاسداشت زبان فارسی و هویت ملی نیز اجرای قوانین را بر خود لازم می دانیم.

صالحی تصریح کرد: در دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد و دارایی، اتحادیه اصناف، ناجا، صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراهی خواهند داشت تا در حوزه نوشتار و طرح های تابلوها اتفاق نظر وجود داشته باشد. در وزارت ارشاد و کارگروه مربوطه طی دو جلسه پیوسته موارد مطرح و آماده ابلاغ شده است. در خصوص سامانه سردر اصناف نیز شاهد کاهش بسیاری از مشکلات خواهیم بود.

وی ادامه داد: ارتباط بین دستگاه ها که بروکراسی و زمانبر بوده و نیازمند مداخله ناجا یا وزارت ارشاد بوده است با به رسمیت شناختن سامانه سردر اصناف به شرایط بهتری خواهد رسید زیرا همه اصناف به سامانه مذکور متصل هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: در صورتی که از واژگان غیرمجاز و بیگانه استفاده شود به موجب این سامانه به سرعت می توان برخورد و تعقیب کرد البته در تبلیغات محیطی نیز مشکلاتی وجود دارد که در دستورکار وزارت ارشاد قرار گرفته است، در حوزه همکاری با ثبت شرکت ها نیز معاهداتی منعقد شده تا مشکلی برخلاف قوانین داخلی در هنگام تبلیغات داخلی و ثبت آن ها به وجود نیاید.


راه اندازی کانال اطلاع رسانی سازمان سنجش اموزش کشور در شبکه های اجتماعی پیام رسان های داخلی

روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور به منظور سهولت اطلاع رسانی و تسریع در انعکاس اخبار، اقدام به راه اندازی کانال اطلاع رسانی در پیام رسان های داخلی کرده است.

کاربران محترم پیام رسان های داخلی با نشانی های اعلام شده می توانند با عضویت در کانال واحد خبر و اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشوراز اخبار و مطالب مرتبط بهره مند گردند.

پیام رسان سروش: http://sapp.ir/sanjeshprnoet

پیام رسان آی گپ: https://profile.igap.net/prnoetir

پیام رسان گپ: https://gap.im/prnoetir

پیام رسان بله:  prnoetir@

پیام رسان ایتا: https://eitaa.com/prnoetir